Siirry pääsisältöön

Tekstit

Miten meillä menee?

 Ai saatana, kun vihloo korvaa. Kysymys, " Markku, miten meillä menee" tai " Markku, miten meillä menee meidän kutosten kanssa" saa korvani särkemään. Ensinnäkin, minulla menee tai ei mene joko hyvin, huonosti tai todella huonosti luokkani kanssa, ei meillä. Meillä, hm.. Joskus mua opastettiin, että ekaluokkalaiset ja kutoset on yhteistä riistaa, omaisuutta.   No, vastasin kysymykseen, että meillä tai minulla tai minun luokalla menee hyvin. Vastaus oli väärä. Puolestani vastattiin, että et sä voi antaa niiden ( hullujen koirien) antaa olla yksin luokassa. Ja syövät siellä karkkia ilman lupaa. Ja ovat puhelimella ilman lupaa, ties missä. Sanoin, etten ole antanut lupaa tietenkään, mitä kuvittelette.     Minua mulkoiltiin. Minua kyräiltiin. Minut haluttiin saada tunnustamaan. Että annan lupia kaikkeen sellaiseen, mihin muut eivät anna. Suurin uhka koulun järjestyssäännöille on Markku.     Miten teillä menee?

YS-kokous

 Istun. Leikin lyijykynällä. Kirjoitan ajatuksen päiväkirjaan: en halua leikkiä enää teidän kanssa. Jatkan kirjoitusta: tylsä leikki, leikin tylsyys, tylsyyden leikki, leikkiä tylsyyttä, leikitään tylsää, leikitään tylsyydellä. MARKKU. Hoi, miten kuule tää liikuntavastaavan pesti, kun käydään läpi näitä vastuu juttuja? Oletko vastaava. -EN, vastaan. VIHAAN TYLSYYTTÄ, jatkan ja saan murhavia katseita. VOIN OLLA PIKKULAVASTAVA TÄNÄ VUONNA. HUOLEHDIN PAHVIHYLSYT PAHVINKIERRÄTYKSEEN. SAAKO SIITÄ TVA:TA?    Osa osallistuu kokoukseen teams-välitteisesti. Whats`s uppiin tulee viesti: - En kuule muita kuin reksin tylsää muminaa. Puhukaa lujempaa. No, kukaan muu ei puhu. Ainoastaan reksi puhuu. Vastuualueista. 

Viestiketju toimii

 Ai mikä viestiketju. Antakaa minun kertoa loppuun asti. Niin kuin kaikelle hyvälle draamalle, on kaikille kasvatustapahtumille aina löydettävissä alku. Ja tapahtumapaikka. Ja syyllinen eli koululaitoksessa yleensä viaton uhri. Tässä tapauksessa viaton uhri oli myös silmätikku ja syntipukki. Ja paha pitää löytyä. Tässä tapauksessa pahuutta edustavat raivottaret, hullut koirat, amatsonit, jotka ovat valmiita viemään jokaisen asian loppuun asti. Kuolemaan saakka.   Alkusysäys tällä kertaa oli skeittilautailevat pojat. Tapahtumapaikka asvalttipiha. Valvoja huomaa yhden oppilaan skeittaavan väärässä paikassa. Skeittaajia on yhteensä kolme, mutta valvojan pasmat menevät sekaisin ja hän kykenee havaitsemaan vain yhden. Miksi? Yksi änkkää vastaan. Kaksi menevät änkkärin selän taakse. Valvojalla on kuulolaite säädetty liian herkälle, rauhoittava lääkitys liian pienelle. Syntyy reaktio: Nyt riittää. Änkkääjä komennetaan rehtorin puhutteluun. Änkkääjä saatellaan päämajaan. Päämajassa johtaja ja

Syntilista. Ajoneuvon katsastus.

 Ajoneuvon katsastus. Vikalista oli yhtä pitkä kuin OPS:n taitotasotaulukot. - Oikea jarru. Kiero levy. - Vasen jarru. Kuluneet palat. Vaihda myös oikeat. - Vetoakselin kumisuojus. Puhki kulunut. Vaihda. - Kallistuksen vakaajan pusla, etuOikea. Vaihdettava. - Vasen etupallonivel. Klappia. - Ammatti. Vaihda välittömästi.  Lopputulos. HYLÄTTY.  Korjaa viat kuukauden sisällä tai valitse yksi: VAIHDA AMMATTIA.

Oikea ajoitus

 Nikotiinikorvaushoitoni kulmakivi on aamu-uinti lähijärvessä. Oikea ajoitus on tärkeä. Jos rannalle saapuu ennen 6.20, saa uida rauhassa joutumatta yhdentekevään keskusteluun tai aamutervehdyksiin tuttujen, puolituttujen tai tuntemattomien kanssa. Tänään tulin tyhjälle rannalle 6.22. Rauhassa sain kahlata veteen, tehdä sukelluksen ja ottaa vetoliikkeet. Dopamiinit ja endorfiinit riehaantuivat aivoissani. Kun käännyin lähteäkseni kohti rantaa ja kauhoessani vielä vettä kasvoilleni pari kertaa voimakkaasti näin hiuksilta silmilleni tippuvan veden läpi toisen ihmisen, joka oli tulossa aamu-uinnille. No ni. Aamu pilalla. Kohtasimme vesirajassa. Mumisin harmissani tervehdyksen ja kerroin, että olen herännyt. Tuntematon ihminen sanoi, että tänään on kylmempi aamu kuin eilen. Niin, sanoin ja poistuin.   Oikea ajoitus on tärkeä. 

Voitko alkaa uudelleen?

  Voitko alkaa uudelleen laulaa Topi Sorsakoski Agentsin säestämänä? Tämän kysymyksen esitän itselleni, puolisolleni, perheelleni ja ammattilaisena luokanopettajana itselleni toistuvasti. Minulle kun rauhaa ja pysyvyyttä kiintymyksen ja rakkauden käsittelyyn ei ole suotu ja tiedän kamppailuni päättyvän vasta silloin, kun uurnaani lasketaan. Vasta silloin olen saava rauhan.    Niin (huokaus). Kun on lapsuudessa yksinäisyyteen hylätty ja annettu emotionaaliselle kehitykselle minimit, tunne-elämän vammaisuus pakottaa esittämään kysymyksen uudelleen alkamisesta uudelleen ja uudelleen, päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen. Niin (huokaus). Alkoholisteilla, kaikilla päihteiden väärinkäyttäjillä on sama kysymys esitettävänä uurnanlaskuun asti.   Sitten tämä viheliäinen ammattini, luokanopettajuus. Joka ainoa elokuu kysyn, voinko alkaa tai jaksanko alkaa uudelleen? Tähän asti vastaus on ollut, että jaksan, jaksetaan, painetaan. Uudistan sopimukseni itseni, saatanani kanssa vuodesta toisee

Auto sai lisäaikaa

 Ruotsalainen auto olla pitää. Volvo. Suomalaisten duunareiden Ruotsissa valmistama, Neliskantti-Volvo. Kesällä alkoi öljyä kuluttaa, valuttaa. Moottori sotkeentui. Iski ahdistus. Aluksi kylän mies arvioi, että selkeästi huohotusongelma. No, mitäs se sitten tarkoittaa? Sitä, että moottori alkaa olla kaputt, förbi, entinen. Koneremontti! Sylinterien hoonaus isommaksi. Kiertokankeen kiinni isompi mäntä. Ja paljonko maksaa? Halvempi vaihtaa moottori uuteen. Paljonko se maksaa? Ei kannata. Volvo liian vanha, liikaa ajettu. Paaliin koko paska. Teräskuutioksi. Saat romutusrahan. Mutta, ota ensin puristuspaineet sylintereistä, sanoi kylän mies. - Vähän niin kuin senkka nenästä? kysyin. No, joo. Sillä selviää, paaliin vai ei.    Auto oli kaksi viikkoa korjaamolla. Ehdin valmistautua jo eri vaihtoehtoihin. Selvittelin, voinko vetää puukkosahalla oman auton katalysaattorin irti ja myydä sen. Myynkö paskan osina? Talvirenkaat vanteineen, kesärenkaat erikseen. Missä niitä muita osia irti revin? Ke

Paahdetaan menemään

 Taas paahdetaan. Työpaikkani kulttuuri noudattaa tämänkin vuoden seuraavaa uraa: Helvetisti monimutkaisia järjestelmiä, osittain päällekkäisiä, ja vain yksi, järjestelmien laatija tietää, miten ne toimivat tai miten niiden pitäisi toimia. Muiden rooli on esittää tyhmiä kysymyksiä, tarkentavia ja selventäviä kysymyksiä tai varmistelevia kysymyksiä. Tämän yhden tietäjän monotoniset tiedotukset täyttävät oppilaitoksen joka sopen. Hän tiedottaa, selventää, tarkentaa ja vastailee.     Minullakin on roolini. Teen kuten käsketään. Kiltti poika tse tse, hae se, tuo se, vie tämä, nouda tuo, suunnitellaanpa yhdessä. Kuin tahdoton apina seuraan. Minulle on tehty lobotomia ja vasektomia ja kuohinta.   Yksi luo järjestelmät ja sitten muiden pitäisi paahtaa mukana. Perskarvani, kulmakarvani ovat ilmiliekissä. I `m on Fire. Ja taas meillä on hyvä bössis.    Kaipaan rauhallisuutta olemiseen. Kaipaan keskusteluja luokan kanssa, yhteisesti jaettua todellisuutta ilman jatkuvaa paahtamisen ja kiireen tun

Lauluni aiheet

 Reino Helismaa on kirjoittanut Toivo Kärjen sävelmään Lauluni aiheet sanoituksen. Laulu alkaa sanoilla:  Mä mistä laulun aiheet saan, niin moni tiedustaa, kun kuljen laulun tietä huoletonta. On helppo käydä vastaamaan, kun kiertää maailmaa ja elänyt on vuotta kyllin monta. Mietin lauluni aiheita tähänkin päivään. Lauluni sai aiheen YS-kokouksesta, josta sain aiheen laulaa kaikista vuoden tulevista tapahtumista, joista yksikään ei läikähtänyt rinnassani. Lauluni sai aiheen peruslaskutoimistusten kertausaukeamasta ja vihkotyöskentelyn opettamisesta. Itse asiassa opetin vihkotyöskentelyhygieniaa, jossa voitin jopa SS-kirjurin tarkkuuden mennen tullen. Lauluni sai aiheen soiden synnystä. Luennoin kuin jokin saatanan hydrologi tai limnologi tai geologi jääkaudesta, maanpinnan kohoamisesta, sulamisvesistä, turpeennoston typeryydestä, mustasta humus-vedestä, soiden ojituksesta ja metaanista, joka haisee pierulle.    Minä haisen pierulle. Minulla on luokanopettajan pieru-ura. Siitäkin lauloin

Luulemme tekevämme oikeita asioita

Luulemme tekevämme oikeita asioita. Oikeat asiat, luulemme niiden olevan vanhasuomalaisia. Oikeisiin asioihin kuuluvat: - Talvivastojen tekeminen ja ripustaminen autotallin orrelle. Yksi vasta pakastimeen. Saa jouluna tuorehen. - Satokausikalenterin mukainen sadonkorjuurytmi. Nyt on aika mustikoiden, mansikoiden, vatukoiden. Sienet nouki taltehen, kanttarellit purkkihin, herkkutatit muhennoksiin. Kun on hirvikärpänen metsässä, on puolukka punainen, suppilovahvero runsahinen, hirven lihat roikkumaan, peuran lihat pakastimeen. - Koulu alkaa elokuussa. Jälkeen kahden viikon, pidä vanhempainilta, laita olut käymään saunan nurkkaan, tilaa aika hierojalle, jäsen korjaajalle, hammasraudan oikojalle.    Koulussa valtaosa asioista on näitä luulemme tekevämme oikeita asioita. Kirjoita kesälomasta. Kirjoita kirje ulkomaille. Haastatattele naapuria. Soita vanhalle sukulaiselle.     Olen mestari luulottelemaan oikeita asioita. Miten paatunutta, tylsää ja ummehtunutta. Onneksi lapset keksisivät uutt