Ruotsalainen auto olla pitää. Volvo. Suomalaisten duunareiden Ruotsissa valmistama, Neliskantti-Volvo. Kesällä alkoi öljyä kuluttaa, valuttaa. Moottori sotkeentui. Iski ahdistus. Aluksi kylän mies arvioi, että selkeästi huohotusongelma. No, mitäs se sitten tarkoittaa? Sitä, että moottori alkaa olla kaputt, förbi, entinen. Koneremontti! Sylinterien hoonaus isommaksi. Kiertokankeen kiinni isompi mäntä. Ja paljonko maksaa? Halvempi vaihtaa moottori uuteen. Paljonko se maksaa? Ei kannata. Volvo liian vanha, liikaa ajettu. Paaliin koko paska. Teräskuutioksi. Saat romutusrahan. Mutta, ota ensin puristuspaineet sylintereistä, sanoi kylän mies. - Vähän niin kuin senkka nenästä? kysyin. No, joo. Sillä selviää, paaliin vai ei. Auto oli kaksi viikkoa korjaamolla. Ehdin valmistautua jo eri vaihtoehtoihin. Selvittelin, voinko vetää puukkosahalla oman auton katalysaattorin irti ja myydä sen. Myynkö paskan osina? Talvirenkaat vanteineen, kesärenkaat erikseen. Missä niitä muita osia irti revin? Ke
Opettajan työ 2000-luvulla