Arviointikeskustelu käynnissä. Ymmärtäkää kulkea koulun käytävillä hiljaa.
Ei saa häiritä. Luokkaan ei silloin saa tulla. Arvioinnissa keskustellaan
menestyksestä eri oppiaineissa. Kielen opettaja on kirjoittanut arvionsa, jonka
luokanopettaja lukee vanhemmille ja oppilaalle virallisella
luokanopettajaäänellä, jossa on mukana ryhtiä, selkärankaa ja empatiaa.
Pyritään välittämään ajatus kasvun kumppanuudesta, oppilaan vierellä
kulkijasta, luokkaa edestä johtavasta taitavasta strategista, luokan hyvän
ilmapiirin ja eetoksen rakentajasta ja luotettavasta aikuisesta. Se läksyunohduksista
rähisevä vääpeli ja vitutuksensa kanssa painiskeleva alipalkattu
vapahtaja-Hessu Hopo on unohdettava siinä hetkessä, kun istutaan päät kenallaan
ringissä ja selataan koetuloksia ja arvosanoja opettajan kierrepäivyristä.
Pidetään keskustelu turvallisen syvällisenä, tuskallisen pinnallisena.
Luokanopettaja lukee myös kaikkien muiden luokkaa opettavien opettajien
arvioinnit omasta oppiaineestaan. Arviot kirjoitetaan aina siten, että kasvun
potentiaali jokaisessa lapsessa nostetaan korkeimmalle ja viritetään
vanhemmissa ajatus, että nero se on, mutta vähän laiska. Kun lapsi vain vähän malttaisi pinnistää, niin
ihan varmasti se alkaisi näkyä myös numeroissa tai niissä sanallisissa
mössöntössö-lauseissa , joita lapsille nykyään numeroiden sijasta ladellaan. Pääsääntö
on mennä vahvuudet edellä, ettei vanhemmille ja lapsille tule paha mieli ja
tukala olla. Jos sanoo yhden painavan totuuden, se on kuitattava kehuilla ja
lapsen vahvuuksien ylistyksellä seuraavassa lauseessa. Alla olevia lauseita
minäkin olen vanhemmille lausunut.
Viittaat ahkerasti. Huolehdit läksyistä
upeasti. Voisit olla tunnilla hieman aktiivisempi. Paino sanalla hieman.
Välillä ajatuksesi karkailevat (onneksi ei virtsa). Annathan työrauhan
toisille. Osaat jatkaa siitä mihin viime tunnilla lopetit (pään aukomisen).
Sinulla on upea lauluääni ( Paimion Pavarotti, Kurikan kultakurkku), jota
(onneksi) käytät harkitusti oikeassa
paikassa (välitunnilla). Saksan epäsäännölliset verbit kaipaavat hieman
harjoittelua ( kokeista 2/30). Nokkahuilun soitossa olet edistynyt mukavasti,
silloin kun se on (sattunut) mukaan. Kaverisuhteissa olet ollut innokas (koko
ajan ongelmissa).
Arviointikuiskuttelu olisi parempi sana kuvaamaan arviointia.
Tai arviointihiiviskely. Varovainen arviointinyyhkyttely. Arviointisipaisu.
Arviointienkelin siiven pyyhkäisy. Enkelipölyä arvioitavan lapsen
hiuksilla. Arviointikiiltokuvan
liimaaminen arviointivihkoon. Arviointiornamentin yhteisväritys äitylin ja
isukin kanssa vahaväreillä. Arviointiyhteislaulutilaisuus.
Arviointibakkanaalit. Arviointisymposiumi. Arviointijamboreet. Arviointivirsimaraton.
Arviointikeskustelu nukketeatterin keinoin voisi myös olla toimiva. Tai
Garage-bändillä voisi säveltää arviointibiisin. Tai arviointikeskustelu ilman
k-kirjainta.
”Tervetuloa arviointi
es-us-teluun. Puhumme ens-si-i musii`ista. Mar-u on no-ahuilussa soittanut
osta-aa ma-a-raa niin auniisti, että it-u tuli.”
Arviointikeskustelu ilman r-kirjainta.
Arviointikeskustelun
voisi pitää todella luovasti. Tosiasioihin harvemmin kuitenkaan kajotaan. Toisaalta, miksi ei voisi puhua ja sanoa H.C.
Andersenin ”Keisarin vaatteet”-henkeen asioita suoraan:
Onko perheessänne alkoholiongelma?
Käytetäänkö lastanne seksuaalisesti hyväksi, onko
mahdollista?
Lapsenne käytös on todella karkeaa ja huonoa.
Lapsenne on todella laiska.
En voi päästää luokalta.
Lapsenne kiusaa ja puhuu rumia.
Lapsenne on liikaa yksin ja se näkyy.
Tuntuu, että ette välitä lapsestanne tarpeeksi.
Tuntuu, että paapotte lastanne liikaa.
Älä ota lasten tunteita itsellesi. Sinun ei kuulu kärsiä,
vaikka lapsesi hetkellisesti kärsiikin.
Tai sitten pitäisi pystyä puhumaan siltä väliltä; riittävän
suoraan, riittävän hienotunteisesti, riittävän rohkeasti ja sopivan viisaasti.
Kommentit
Lähetä kommentti