Siirry pääsisältöön

Minun suuret suunnitelmat

Mitä lapset haluavat? Nyt puhun omista lapsistani, en oppilaista. Vaikka heille tarjoaisi kaiken väliltä taivaan maan, he eivät ole tyytyväisiä. Heillä on oma näkemys ja tahto. He eivät välttämättä piittaa omasta mielestäni loistavista suunnitelmista tuon taivaallista.
   Myönnän, että minussa on suuri vika. Suunnittelen liikaa heille kaikkea kivaa. Haluan, että lapsillani on mahdollisuus lasketteluun. Siispä ostan heille kausikortit kaupunkimme laskettelukeskukseen. Haluan, että heillä on kausikortit kaupunkiin juuri avattuun sisähuvipuistoon. Haluan, että heillä on harrastus. Haluan, että he saavat harrastaa mitä he haluavat. Haluan, että poikamme oppivat pesäpallon salat. Haluan, että he oppivat yksinkertaiset painiheitot. Haluan, että he oppivat jalkapallon perusharhautukset. Haluan, että heistä tulee kestäviä hiihtäjiä. Haluan tarjota heille luontoelämyksiä. Haluan, että he jaksavat kantaa oman rinkkansa Karhunkierroksella.  Haluan, että he oppivat selviytyvät luonnossa. Haluan, että he oppivat soittamaan jotakin soitinta. Haluan, että he saavat laajan yleissivistyksen. Haluan perehdyttää heidät maailman kirjallisuuden klassikoihin. Haluan, että he oppivat nauttimaan kansainvälisestä gastronomiasta. Lista, mitä minä haluan ja mihin minä olen valmis ja miten pitkälle olen valmis menemään haluamisissani on pitkä.
     En käytä edes konditionaalia haluaisin tai toivoisin. Haluan. Toivon. On yksi kysymys, jonka esittäminen saa minut pois tolalta. Haluanko pitää lapset lähelläni? Haluanko heidän soittelevan minulle, kun he ovat muuttaneet pois? Haluanko heidän tietävän, mitä isälle kuuluu? Mitä isä puuhailee? Miten isä voi? Haluanko heidän käyvän luonani? Saanko matkustaa heidän kanssaan ulkomaille ja nostaa oluttuoppia ja olla aikuinen heille ja he minulle? Sitä oikeastaan toivon ja haluan.
Haluan, että suhde lapsiini kehittyisi ja muuttuisi ja välimme olisi dynaaminen heidän kasvaessaan ja kehittyessään? Suhde omaan isääni ei ole ollut dynaaminen. En ole tutustunut isääni aikuisena. Onko siihen edes enää mahdollista? Olen luovuttanut ja välillä olen siitä murheellinen.
    Mitä lapset haluavat? Yksinkertaista, jos pysähtyy ja kuuntelee. Jos väsyttää, maailman paras sisähuvipuisto voi olla paska paikka. Jos on kova nälkä, ei jaksa lasketella. Jos haluaa rauhoittua kotona, ei jaksa innostua isän suurista suunnitelmista. Minua tylsistyttää, jos mitään ei tapahdu ja pateettisesti ollaan vaan. Tunnen näivettyväni. Tiedän, että syy siihen on lapsuudessani. Minusta tuntui, että me olimme aina kotona koko perhe yhdessä. Ajattelin, että muut ihmiset mennä viilettivät maailmalla ja tekivät kaikenlaista hauskaa. Me ei. Siksi pysähtyminen ja loikoileminen on minulle vaikeaa. Nyt pysähdyn. Yritän. Huomiseksi minulla on jo valmiina suuret suunnitelmat

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee