Siirry pääsisältöön

Neuropsykologinen hiuslaite


Neuropsykologia on nopeasti kehittyvä psykologian haara. Aivoja voidaan tutkia antureilla, jotka mittaavat aivoissa tapahtuvia muutoksia. Jotenkin ne ilmeisesti liittyvät siihen, että kognitiiviset ja emotionaaliset ärsykkeet aiheuttavat sähkökemiallisia ja hormonaalisia muutoksia aivojen eri lohkoissa ja niitä pystytään havainnoimaan ja mittaamaan. Älyvaatteisiin erikoistunut yritys voisi kehittää opettajille ja miksei muillekin älyhattuja tai huomaamattomia älyhiuslisäkkeitä, joilla voisi arjessa heti tapahtumahetkellä lukea ja tulkita käyttäjän aivotapahtumia. Opettajakoulutuksen opettajavalinnoissa älylaite antaisi arvokasta tietoa tulevan opettajan aivollisista tapahtumista ja niiden pohjalta voisi valitsijaraati tehdä päätelmiä soveltuvuudesta alalle.  Poliiseja valittaessa sitä voisi myös käyttää. Työnantaja voisi laittaa älylaitteen työnhakijoiden päähän saadakseen selville pätevimmän hakijan. Älylaite paljastaisi tiedostamattomat, ääneen sanomattomat tekijät. Huomaamatonta älyhiuslisäkettä voisi käyttää seuraavissa tilanteissa.
Opettajavalinnat: Opettajaksi pyrkivä toistaa lauseita. – Annan läksyjä seuraavasti. –Rankaisen oppilasta jälki-istunnolla lumipallojen heittelystä. Jos aivojen mielihyväkeskus aktivoituu ja dopamiini- ja serotoniiniarvot nousevat, pyrkijä osoittautuu sadistiksi ja sadistiset pyrkijät hylätään.  Älyhiuslaite paljastaa pyrkijässä myös sen, voiko hän ammatissa tulla onnelliseksi. Kysymyksillä laskettaisiin katkeruuskorrelaatio. Pyrkijälle kerrotaan palkkauksesta, kerrotaan opintojen pituudesta, verrataan sitä muiden alojen palkkaukseen ja opintojen pituuteen. Palkkavertailua tehtäisiin juristin, lääkärin, ekonomin, diplomi-insinöörin palkkaan ja koulutuksen pituuteen. Jos opettajan palkkaus ei pyrkijän aivoissa nosta adrenaliini-ja kortisolitasoja, hän voi tulla onnelliseksi opettajan työssä ja pyrkijä on sopiva koulutukseen. Jos tasot nousevat ja katkeruuskorrelaatio on korkea, pyrkijälle ilmoitetaan, että sinä et tule tässä ammatissa onnelliseksi.
Opettajan työhaastattelu: Hakijalta kysytään vastuunkantoon liittyviä tehtäviä. –Saat tehtäväksi järjestää hiihtopäivän, joka vaatii työajan ulkopuolella tapahtuvaa suunnittelua ja toteuttamista. Jos opettajan aivoissa käynnistyy välitön taistele tai pakene-reaktio, hakija paljastuu vastuun pakoilijaksi ja työnantaja voi päättää, haetaanko pakenijaa vai vastuun kantajaa.
Opettaja arjessa: Jos opettajan puheessa alkaa ilmetä jo alkuviikosta tulevaan viikonloppuun tähtääviä lausuntoja mm. alkoholista tai juhlimisesta, voisi tarkistaa älyhiuslaitteesta, kuinka syvä riippuvuus opettajalla jo on ja päättää hoitoon ohjauksesta. Älyhiuslaite laskisi myös opettajan lehmänhermokorrelaation. Lehmänhermokorrelaatio saadaan opettajien kokouksissa. Jos tuntikausia kestävät ajantappokokoukset yhteisistä pelisäännöistä eivät nosta lehmänhermokorrelaatiopisteitä ja opettaja ei ajaudu taistele-pakene-reaktioon, opettajalla on todennäköisesti edellytykset selvitä täysipäisenä eläkkeelle tai ainakin lähelle eläkeikää.
Neuropsykologiset älylaitteet olisivat tervetulleita opetus- ja kasvatusalalle.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee