Neuropsykologia on nopeasti
kehittyvä psykologian haara. Aivoja voidaan tutkia antureilla, jotka mittaavat
aivoissa tapahtuvia muutoksia. Jotenkin ne ilmeisesti liittyvät siihen, että
kognitiiviset ja emotionaaliset ärsykkeet aiheuttavat sähkökemiallisia ja
hormonaalisia muutoksia aivojen eri lohkoissa ja niitä pystytään havainnoimaan
ja mittaamaan. Älyvaatteisiin erikoistunut yritys voisi kehittää opettajille ja
miksei muillekin älyhattuja tai huomaamattomia älyhiuslisäkkeitä, joilla voisi
arjessa heti tapahtumahetkellä lukea ja tulkita käyttäjän aivotapahtumia. Opettajakoulutuksen
opettajavalinnoissa älylaite antaisi arvokasta tietoa tulevan opettajan
aivollisista tapahtumista ja niiden pohjalta voisi valitsijaraati tehdä
päätelmiä soveltuvuudesta alalle.
Poliiseja valittaessa sitä voisi myös käyttää. Työnantaja voisi laittaa
älylaitteen työnhakijoiden päähän saadakseen selville pätevimmän hakijan.
Älylaite paljastaisi tiedostamattomat, ääneen sanomattomat tekijät. Huomaamatonta
älyhiuslisäkettä voisi käyttää seuraavissa tilanteissa.
Opettajavalinnat: Opettajaksi pyrkivä toistaa lauseita. – Annan läksyjä seuraavasti. –Rankaisen oppilasta jälki-istunnolla
lumipallojen heittelystä. Jos aivojen mielihyväkeskus aktivoituu ja
dopamiini- ja serotoniiniarvot nousevat, pyrkijä osoittautuu sadistiksi ja
sadistiset pyrkijät hylätään. Älyhiuslaite paljastaa pyrkijässä myös sen,
voiko hän ammatissa tulla onnelliseksi. Kysymyksillä laskettaisiin
katkeruuskorrelaatio. Pyrkijälle kerrotaan palkkauksesta, kerrotaan opintojen
pituudesta, verrataan sitä muiden alojen palkkaukseen ja opintojen pituuteen.
Palkkavertailua tehtäisiin juristin, lääkärin, ekonomin, diplomi-insinöörin
palkkaan ja koulutuksen pituuteen. Jos opettajan palkkaus ei pyrkijän aivoissa
nosta adrenaliini-ja kortisolitasoja, hän voi tulla onnelliseksi opettajan
työssä ja pyrkijä on sopiva koulutukseen. Jos tasot nousevat ja
katkeruuskorrelaatio on korkea, pyrkijälle ilmoitetaan, että sinä et tule tässä
ammatissa onnelliseksi.
Opettajan työhaastattelu: Hakijalta kysytään vastuunkantoon
liittyviä tehtäviä. –Saat tehtäväksi
järjestää hiihtopäivän, joka vaatii työajan ulkopuolella tapahtuvaa
suunnittelua ja toteuttamista. Jos opettajan aivoissa käynnistyy välitön
taistele tai pakene-reaktio, hakija paljastuu vastuun pakoilijaksi ja
työnantaja voi päättää, haetaanko pakenijaa vai vastuun kantajaa.
Opettaja arjessa: Jos opettajan puheessa alkaa ilmetä jo
alkuviikosta tulevaan viikonloppuun tähtääviä lausuntoja mm. alkoholista tai
juhlimisesta, voisi tarkistaa älyhiuslaitteesta, kuinka syvä riippuvuus
opettajalla jo on ja päättää hoitoon ohjauksesta. Älyhiuslaite laskisi myös opettajan
lehmänhermokorrelaation. Lehmänhermokorrelaatio saadaan opettajien kokouksissa.
Jos tuntikausia kestävät ajantappokokoukset yhteisistä pelisäännöistä eivät
nosta lehmänhermokorrelaatiopisteitä ja opettaja ei ajaudu
taistele-pakene-reaktioon, opettajalla on todennäköisesti edellytykset selvitä
täysipäisenä eläkkeelle tai ainakin lähelle eläkeikää.
Neuropsykologiset älylaitteet
olisivat tervetulleita opetus- ja kasvatusalalle.
Kommentit
Lähetä kommentti