Siirry pääsisältöön

Struktuurin orja


Työviikko takana. Olen väärässä ammatissa. Tai sitten kaikki muut tuntemani opettajat ovat väärässä ja minä oikeassa. Tai sitten tapani tehdä opettajan työtä poikkeaa muiden tavasta. Tai sitten en ole tavannut hengen heimolaista. Tai sitten hengen heimolaista kaltaiselleni ei vain ole. Miksi kyseenalaistan professiotani?
   Minulle vakuutettiin opiskellessani opettajaksi, että opettajan työtä voi tehdä monella eri tavalla. Nyt tiedän, ettei voi. Minulle vakuutettiin, että opettaa voi omalla persoonalla. Nyt tiedän senkin, ettei voi. Että omia vahvuuksia kannattaa käyttää. Ei kannata. Minulle vihjailtiin ja vihjaillaan jatkuvasti, että tapani toimia opettajana on väärä. Harjoittelukoulussa minulle sanottiin, että olin liian svengaava opettaja. Käytin liian svengaavaa kieltä.  Minua opastettiin, että kantelesta ei ”rämpäytetä” sointuja. Sointuja soitetaan. Nykyisessä työpaikassani minulle vihjaillaan, että opetuksestani puuttuu struktuuri. Että se leviää joka suuntaan samalla tavalla kuin pullaa ahmivan erityisopettajan perse. Epäsuora vihjailu kiedotaan kehujen muotoon. Olen kuulemma niin joustava, että annan vuorovaikutuksen edetä luonnollisen vuorovaikutuksen keinoin vapaasti assosioiden. Vapaa assosiointi on hyvä, muttei toivottava piirre luokanopettajalla. Ajattelen, että vapaalla assosiaatiolla oppilaat nostavat keskustelun alttarille itselleen ajankohtaisia aiheita, jolloin käsittääkseni puhutaan juuri siitä, mitä on oman oppimisen omistaminen. Käsitellään etiikkaa, sivutaan aputieteitä ja opitaan kuuntelemaan toisia ja kertomaan toisille. Onko ihmisen hyvä ja järkevä oppia kuuntelemaan toista ja puhumaan toiselle? Ei ole. Tärkeintä on strukturoitu opetus. Opetus tapahtuu luokan edessä. Pitää havainnollistaa. Pitää pilkkoa opetettava asia riittävän pieniin paskakikkareihin. Pitää antaa itse tehdä. Pitää arvioida. Pitää, pitää ja pitää. Pitää olla struktuuri ja kannattaa käyttää Time Timeria. Se strukturoi ajan hallinnan. Minun pitäisi puhua oppilaille robottikielellä. Olemisen ohjeista kannattaa tehdä luokkaan huoneentaulu, jossa on enemmän sääntöjä kuin Talmudissa ohjeita hyvään elämään. Huoneentaulu on hyvä havainnollistaa kuvilla. Tässä luokkani strukturoitu huoneentaulu.
1. Mene istumaan paikallesi. Katso eteen ja kuvittele makaavasi ruumisarkussa, jossa sinun on hyvä olla. Elämäsi on onnellisesti ohi ja saat maatua.
2. Laita ylimääräiset tavarat pois pulpetilta. Laita ylimääräiset ajatuksesi pois päästä. Hengitä syvään. Tiedosta, että kaikki mitä tulet kohta oppimaan ja kuulemaan, on strukturoitu ja siitä on poistettu kaikki se, mikä voi johtaa ajatuksesi harhaan. Olet ravihevonen. Ravaat laput silmillä. Sinua ajetaan. Älä sorru laukkaan. Elämä ei ole vapaa laukkakilpailu. Sinä olet orjasielu ja vapaat ajatuksesi ovat pennin arvoisia. Penni ajatuksistasi senkin kaakki.
3. Rauhoita kädet pulpetille. Strukturoitu käsi ei heilu. Se on vakaa ja sitä käskee strukturoitu mieli, mieltä strukturoitu opetus, opetusta orjasieluinen opettajasi ja opettajaasi pirstaleinen maailmankuva ja väärin tekemisen pelko. Älä kyseenalaista. Koita ymmärtää, että opettaja tässä kaikessa eniten on lujilla. Sinulla on kuitenkin lapsen mieli ja se on vielä joustava.
4. Rauhoita suu. Kuvittele, että kielesi on leikattu pois. Tai kuvittele olevasi kuuromykkä. Et näe. Et kuule. Tai näet ja kuulet vain strukturoituja asioita. Kuulet yksinkertaisia ohjeita, joihin reagoit toivotulla tavalla välittömästi. Et vasta sitten. Pahinta on vasta sitten. Vasta sitten on viesti jukuripäisyydestä ja omasta tahdosta. Se vituttaa ihan oikeasti.
5. Kuuntele. Kaikki kuulemasi on sinun parhaaksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee