Työviikko takana. Olen väärässä ammatissa. Tai sitten kaikki muut tuntemani opettajat ovat väärässä ja minä oikeassa. Tai sitten tapani tehdä opettajan työtä poikkeaa muiden tavasta. Tai sitten en ole tavannut hengen heimolaista. Tai sitten hengen heimolaista kaltaiselleni ei vain ole. Miksi kyseenalaistan professiotani?
Minulle vakuutettiin opiskellessani
opettajaksi, että opettajan työtä voi tehdä monella eri tavalla. Nyt tiedän,
ettei voi. Minulle vakuutettiin, että opettaa voi omalla persoonalla. Nyt
tiedän senkin, ettei voi. Että omia vahvuuksia kannattaa käyttää. Ei kannata. Minulle
vihjailtiin ja vihjaillaan jatkuvasti, että tapani toimia opettajana on väärä.
Harjoittelukoulussa minulle sanottiin, että olin liian svengaava opettaja.
Käytin liian svengaavaa kieltä. Minua
opastettiin, että kantelesta ei ”rämpäytetä” sointuja. Sointuja soitetaan.
Nykyisessä työpaikassani minulle vihjaillaan, että opetuksestani puuttuu
struktuuri. Että se leviää joka suuntaan samalla tavalla kuin pullaa ahmivan
erityisopettajan perse. Epäsuora vihjailu kiedotaan kehujen muotoon. Olen
kuulemma niin joustava, että annan vuorovaikutuksen edetä luonnollisen
vuorovaikutuksen keinoin vapaasti assosioiden. Vapaa assosiointi on hyvä,
muttei toivottava piirre luokanopettajalla. Ajattelen, että vapaalla
assosiaatiolla oppilaat nostavat keskustelun alttarille itselleen ajankohtaisia
aiheita, jolloin käsittääkseni puhutaan juuri siitä, mitä on oman oppimisen
omistaminen. Käsitellään etiikkaa, sivutaan aputieteitä ja opitaan kuuntelemaan
toisia ja kertomaan toisille. Onko ihmisen hyvä ja järkevä oppia kuuntelemaan
toista ja puhumaan toiselle? Ei ole. Tärkeintä on strukturoitu opetus. Opetus
tapahtuu luokan edessä. Pitää havainnollistaa. Pitää pilkkoa opetettava asia
riittävän pieniin paskakikkareihin. Pitää antaa itse tehdä. Pitää arvioida.
Pitää, pitää ja pitää. Pitää olla struktuuri ja kannattaa käyttää Time Timeria.
Se strukturoi ajan hallinnan. Minun pitäisi puhua oppilaille robottikielellä. Olemisen
ohjeista kannattaa tehdä luokkaan huoneentaulu, jossa on enemmän sääntöjä kuin
Talmudissa ohjeita hyvään elämään. Huoneentaulu on hyvä havainnollistaa
kuvilla. Tässä luokkani strukturoitu
huoneentaulu.
1. Mene istumaan paikallesi. Katso eteen ja kuvittele
makaavasi ruumisarkussa, jossa sinun on hyvä olla. Elämäsi on onnellisesti ohi
ja saat maatua.
2. Laita ylimääräiset tavarat pois pulpetilta. Laita
ylimääräiset ajatuksesi pois päästä. Hengitä syvään. Tiedosta, että kaikki mitä
tulet kohta oppimaan ja kuulemaan, on strukturoitu ja siitä on poistettu kaikki
se, mikä voi johtaa ajatuksesi harhaan. Olet ravihevonen. Ravaat laput
silmillä. Sinua ajetaan. Älä sorru laukkaan. Elämä ei ole vapaa laukkakilpailu.
Sinä olet orjasielu ja vapaat ajatuksesi ovat pennin arvoisia. Penni
ajatuksistasi senkin kaakki.
3. Rauhoita kädet pulpetille. Strukturoitu käsi ei heilu. Se
on vakaa ja sitä käskee strukturoitu mieli, mieltä strukturoitu opetus, opetusta
orjasieluinen opettajasi ja opettajaasi pirstaleinen maailmankuva ja väärin
tekemisen pelko. Älä kyseenalaista. Koita ymmärtää, että opettaja tässä
kaikessa eniten on lujilla. Sinulla on kuitenkin lapsen mieli ja se on vielä
joustava.
4. Rauhoita suu. Kuvittele, että kielesi on leikattu pois.
Tai kuvittele olevasi kuuromykkä. Et näe. Et kuule. Tai näet ja kuulet vain
strukturoituja asioita. Kuulet yksinkertaisia ohjeita, joihin reagoit
toivotulla tavalla välittömästi. Et vasta sitten. Pahinta on vasta sitten.
Vasta sitten on viesti jukuripäisyydestä ja omasta tahdosta. Se vituttaa ihan
oikeasti.
5. Kuuntele. Kaikki kuulemasi on sinun parhaaksi.
Kommentit
Lähetä kommentti