Viikko voidaan jakaa viikon
aloitukseen, viikon pitämiseen ja viikon lopetukseen. Olen erikoistunut viikon
lopetukseen. Tein siitä OKL:ssa pitkän sivuaineen. Siitä on jo parikymmentä
vuotta aikaa, kun suoritin sivuaineen. Saaduilla opeilla olen pyöräyttänyt liki
15 vuotta viikon lopetuksia. Jos lukuvuoteen mahtuu 37 viikon lopetusta, olen
lopettanut jo ainakin 555 viikkoa suomalaisessa peruskoulussa. Tiedän siitä
siis aika paljon. Olisin voinut tehdä pitkän tai lyhyen sivuaineen kyläkoulujen
lopetuksista, maaseudun tappamisesta, taloudellisista säästökohteista
suomalaisessa koulumaailmassa, inkluusion edistämisestä, mutta viikon lopetus
vei selkeästi voiton.
Viikon lopetus oli mainio sivuaine. Teoreettinen viitekehys oli
holistinen ja koko sivuaineen ajan piti kirjoittaa oppimispäiväkirjaa.
Sivuaineharjoittelun suoritin Ala-Kulpan kyläkoululla. Idyllinen koulu järven
rannalla. Mustikkamaat heti koulun vieressä ja latu lähti koulun nurkalta.
Meille opetettiin, että viikko pitää lopettaa hyvissä tunnelmissa.
Viikonlopuksi ei anneta läksyä. Viimeisellä tunnilla joko jutellaan mukavia tai
katsellaan jokin luontodokumentti. Joskus voi kysyä lapsilta ideoita viimeiseen
oppituntiin. Yhteisleikkeihin, kuten vettä kengässä tai rikkinäinen puhelin,
kannattaa suostua vain, jos on tasapainoinen olo ja ehdottoman varma, että
kestää spontaania kikatusta tai muuta lapsille valitettavan ominaista,
kovaäänistä ”eläinlapsikäytöstä”. Opettajanhuoneessa voi puhua alkoholista.
Minne ravintolaan tänään käy pontevat virkamiesaskelet? Hiihtämisestä voi
keskustella. - Missä on kaupungin paras lounaspöytä? on myös suotuisa viikon
lopetukseen sopiva puheenaihe. Viikon lopetuksessa kannattaa pitää käsiä
rennosti pään takana. Voi myös maata rötköttää opettajanhuoneen sohvalla ja
katsella haikaillen kattoa. Viikkoa lopettelevan opettajan tulee muistaa
uneliaisuus ja se, ettei solutasollakaan viesti suorituskeskeisyyttä ja päälle
käyvää aikuismaista kasvatustietoisuutta ja rankaisevaa ylivaltaa.
Valmistumisen jälkeen aloin hakea työpaikkaa. Tosi vähän oli auki viikon
lopettajien vakansseja. Viikon aloittajien
ja viikon pitäjien virkoja ja toimia sen sijaan oli auki vaikka kuinka
monta. Olisin heti saanut viran viikon aloittajana ja pitäjänä, mutta en olisi
halunnut ottaa niitä vastaan. Ensimmäiset työvuodet oli pakko tehdä viikon
aloittajana. Ne olivat raskaita oppivuosia. Maanantain ensimmäiset tunnit ilman
pätevyyttä osoittautuivat todella haastaviksi. Oppilailla oli paljon kerrottavaa
toisilleen. He olisivat halunneet kertoa makeita juoruja viikonlopulta. Olin
kuin tonttu-ukko osaton polvihousuissa luokan edessä ja yritin saattaa alkuun
viikon opiskeluja. Ei siitä tahtonut tulla yhtään mitään. Ei minulla viikon
pitämiseenkään ollut minkäänlaisia valmiuksia. Hyvä, kun osasin lukea eri
oppiaineiden opettajan oppaita. Miten ne olivatkin niin sekavia. Oli
puheharjoituksia, leikkejä, kuvaamataidon töitä ja jotakin saatanan lauluja
väen väkisin linkitettynä kullakin oppitunnilla opiskeltavaan aiheeseen.
Olisin tarvinnut kartturin viereen lukemaan oppitunnin nuotteja, jos
niistä olisin halunnut selvää saada. Vanhemmat kollegat neuvoivat, että minun
pitää valita oppaista itselleni ja oppilailleni sopivimmat tehtävät. -Sinun pitää
tuntea oppilaasi! -Muista eriyttää!- Tee synteesi! Olin aivan pihalla. Löysin
jokaisesta oppaasta vain kaaosta. Sitten tuli kouluviikon viikon lopettajan
virka auki. Hain sitä ja minut valittiin. Nyt olen lopettelemassa viikon lopettajan
työtä. Ei, en ole lopettamassa itseäni. Olen eläköitymässä. Olen ollut pidetty
viikon lopettaja.
Kommentit
Lähetä kommentti