Siirry pääsisältöön

Virtahepo luokkahuoneessa


Tommy Hellsten loi käsitteen Virtahepo-ilmiö. Virtahepo-ilmiö on tyypillinen alkoholistiperheille: Yksi perheestä alkoholisoituu, muu perhe tipahtaa häpeä-häkkiin ja yrittää suojella alkoholistia ja elää kuin ongelmaa ei olisi. Minkälainen on virtahepo luokkahuoneessa?
   Virtahepo luokkahuoneessa voi käyttäytyä monella eri tavalla. Hilpeä virtahepo on kömpelö. Kaukosäätimet putoilevat ja hajoavat. Kirjakasat kaatuvat. Monistepinot sortuvat. Ovenkahvat jäävät käteen. Lavuaarit irtoavat seinistä. Kaapinovet irtoavat saranoiltaan. Kömpelö virtahepo on yleensä inhimillinen ja kiltti. Häneltä puuttuu halu rankaista. Kömpelön virtahevon toiminta luokassa on show, jonka katsomisesta tulee hyvä mieli. Häpeähäkitys seuraa kaikissa skarppiutta vaativissa tilanteissa. Kömpelys möhlii luokan aikataulut, hävittää luokan rahat, sotkee luokan. Pitää luokan törkyisenä. Kömpelön virtahevon kanssa luokka joutuu odottelemaan. Kaikesta tulee sekava seikkailu ja selviytymistarina. Kaaos aiheuttaa epävarmuutta. Hengissä selviäminen on hiuskarvan varassa.
   Virtahepo luokkahuoneessa voi olla kaunis, seksuaalisesti viehättävä, kerrassaan hurmaava nuori naisopettajatar, joka on aerobicilla jumpannut takapuolensa kiinteäksi ja tarkalla ruokavaliolla pitänyt runkonsa notkeana. No, miten sellainen voi olla virtahepo? Voi olla. Jos viehättävä kaunotar ei hymyile lapsille missään tilanteessa, vaan betonoi huulilleen keskitysleirin naisvartijan kuolleen rankaisijailmeen, niin siinäpä se. Jos siihen yhdistyy kireä, nasaali, honottava ja käskevä puheen nuotti, on ristiriita valmis. Miten huumaavan kaunis voi olla rumaääninen, natsi-ilmeinen julmuri, joka sättii, ylenkatsoo, murjoo ja rankaisee vihaisilla Wilma-viesteillä ja koko ajan uhkaa ilmiantaa viattoman lapsen esivallalle, vanhemmille? Ulkoa kaunis prinsessa voi todellakin olla sisältä myrkyllinen aerobic-äitipuoli.
  Heikkohermoinen, mitättömistä häiriöistä räjähtelevä kersantti Karjula on tutumpi virtahepo kuin aerobic-prinsessa. Heikoilla hermoilla, rajulla viinapäällä varustettu Karjula ei suunnittele opetusta yleensä mitenkään. Opettajan opas on katekismus. Hiki karpalot otsalla Karjula yrittää selviytyä oppitunneista. Pienikin meteli saa Karjulan suunniltaan. Karjulan opetuksen ydin on hiljainen työskentely. Ainoastaan hän saa olla äänessä. Hän saa karjua ja olla suunniltaan.
  Sivistynyt tiedemies voi myös olla virtahepo. Kirjakieltä puhuva opettaja sotkee oppilaan pasmat. Tällaiselle opettajalle oppilaat ovat tiedemiesyhteisö. Opettaja ei näytä tunteita ja puhuu tunteista käsitteellisellä tasolla. Kaikki tapahtuu käsiteellisellä tasolla. Hän saattaa sanoa lapsille, että teidän pitää totella minua, kun minä olen kunnan virkamies. Minulla on virkavelvollisuuksia. Lapsi näyttäytyy sivistyneelle virkamiesvirtahevolle kummajaisena, jonka käyttäytymistä hän tutkii tiedemiesmäisen empiirisesti. Hän saattaa ihmetellä ääneen, että ”on todella mielenkiintoista, että lapset heittävät lumipalloja, vaikka se on koulun järjestyssäännöissä kielletty”. Mielenkiintoista!
   Virtahepo luokkahuoneessa ilmenee monin eri tavoin. Liiallinen halu kontrolloida ärsykkeitä, liiallinen alkoholin käyttö, liiallinen käsitteellistäminen ja se, ettei yksinkertaisesti ymmärrä tai edes halua ymmärtää ihmisyyden ja inhimillisyyden motiiveja tekee opettajasta virtahevon. Virtahepo syntyy myös pelosta. Jos pelkää, että täyttääkö tai onko täyttänyt opetussuunnitelman tavoitteet, sulkee silmänsä aidolta vuorovaikutukselta. Pelko perseessä hermostuneesti hymyilevä opettaja on virtahepo. – Meidän on kiirehdittävä nyt! Olemme niin paljon jäljessä. Virtahevon puhetta.
   

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee