Siirry pääsisältöön

In memoriam osa 1.

Jos nyt kuolisin, muistokirjoitukseni olisi tällainen.
Markku-ope on poissa. Kahvikuppi on taas pesemättä ja seisoo pöydällä likaisena. 15 työvuoden aikana hän ehti juomaan 2820 litraa kahvia. Hän toi harvoin kahvipaketin taukotilaan, mutta hörppi ja maksatti muilla kahvinsa. Kuolinpesä lupautunut hoitamaan oppilaitokseen Saludoa, jos se riittää (jos ei, niin Kultamokkaa), sovittavan määrän. Nuuskapurkin kantta Markku raotti henkilökunnalta ja oppilailta salassa, jotta muille ei tulisi paha mieli ja kurja olla, keskimäärin kaksi kertaa työpäivän aikana eli yhteensä hän kätki kostean huulimällin kaupungin omistamiin käsipapereihin 5640 kertaa. Siitä kertyi huomattava turha menoerä kaupungille, jonka lakimies pohtii, miten saatava saadaan kuolinpesältä karhuttua.
  Pikkujouluihin Markku osallistui 13 kertaa. Kaksi meni tappiin asti, 8 kertaa Markku lähti ensimmäisten joukossa. Pikkujouluissa Markku leikki ääliömäisiä hassutteluleikkejä tottelevaisesti. Joulupöydässä herneet olivat Markun suosikki. Luumu ei maistunut.  Kaksi kertaa Markku rikkoi silmälasinsa muiden juhlien yhteydessä liiallisen humalatilan seurauksena.
  Kopiokonetta hän käytti 5000 kertaa ottaen keskimäärin 25 oppilaalle keskimäärin 2 monistetta kerralla tulostaen yhteensä 250 000 monistetta, joista valtaosa oli laadultaan puhdasta paskaa ja niin ollen silkkaa tuhlausta. Paskoilla monisteilla hän tappoi kallista aikaa ja yritti pitää lapset hiljaisena kuvitellen, että hiljaista työskentelyä arvostetaan.
  Markku vietti kuvaamataidon varastossa joka viikko ennen kuvaamataidon kaksoistunteja hiljaisen, päättämättömän hetken. Kärsikö hän tyhjän paperin kammosta, vai kavahtiko hän mahdollisuuksien määrää, mitä varaston materiaaleista voisi tehdä? Siellä hänet nähtiin tutkimassa värikartonkeja, silkkipapereita, paperimassapalloja, vahavärejä, piirustushiiliä, akvarellivärejä ja viivaimia. Aina hänellä sieltä lähtiessään oli jotain mukana, useimmiten ainakin. Jos oppilas tuli varastoon hän huudahti ihmisystävällisesti työyhteisön kanssa yhdessä sovitut lämpöiset reagointihuudot: - Pois täältä! Lapset eivät saa yksin tulla varastoon! Nyt ulos!
  15 opetusvuoden jälkeen Markku ehti käsitöissä oppilastöinä teettää 750 löylykauhaa, 560 linnunpönttöä, 900 jätkänshakkialustaa nappuloineen ja raheja 420. Sanottakoon se, että 750 löylykauhan kupariniittauksessa on Markun kädenjälki lähes jokaisessa. Itse asiassa jokainen löylykauha niittien osalta on made by Markku. Lämmöllä oppilaat muistavat Markun odotettua, oppituntien loppumista ennakoivaa hieman ylärekisteriin, joskus jopa falsettiin asti kajahtavaa ”loppusiivous”- huutoa.
  Markun ruuansulatuksen läpi painui 15 vuoden aikana 600 erinomaista kalaruoka-annosta, saman verran makaronipastaruokia, saman verran mainioita keittoruokia. Maitoa Markku lutkutti 560 litraa. Vanhempainyhdistyksen koulun lapsille maksamia eli sponsoroimia hammaspastilleja Markku otti aina kolme kahden sijasta ja ei maksanut niistä koskaan yhdistykselle mitään. Markku nautti ylimääräistä palkanlisää hammaspastilleina yhteensä 84960 hammaspastillin verran, joka jälkikäteen jäänee kuolinpesän maksettavaksi. Markun keskimääräinen ruokailuaika jäi noin 10 minuuttiin. Usein se oli alle sen. Markku söi hotkien.  Hiljaiseksi hyssytellen tai hiljaa hyssyttäen hän toi oppilaansa ruokailuun.  Useimmiten hän poistui juosten ruokasalista. Tapa oli hänelle tyypillinen. Maksaruuat olivat Markun suosikki. Kerran Markun marjakiisselissä oli kuollut leppäkerttu.
  Markku oli vähäsanainen mies. – Varusmieskuoro! Markku vastasi armeijassa, kun häneltä kysyttiin, mikä aselaji tai koulutuslinja kiinnostaisi. – Otan valokuvan pihasta, Markku sai sanottua opettajakoulutuslaitoksen pääsykokeiden ryhmätyötaitoja mittaavassa osiossa. – Kauanko vielä? oli Markun kysymys lähes jokaisessa kokouksessa. - Minussa ja jääpuikossa on yhtä vähän johtajuutta, Markku totesi, kun häntä tiedusteltiin johtoryhmään. – Vanhoilla pohjilla! Markku ajatteli jokakeväisistä materiaalitilauksista. –Toivottavasti kestää koko oppitunnin, sanoi Markku seurakunnan aamunavauksista.  
   Jäämme kaipaamaan Markun tylsämielistä katsetta, joka kuvasi parhaiten meidän kaikkien tunnetilaa. Junnaavissa ja jankkaavissa kokouksissa Markulla oli kyky asettua tilanteen yläpuolelle.  Hän vain katosi jonnekin. Hän istui pöydän ääressä, mutta ei ollut läsnä.  Ihanaa, että edes yksi uskalsi olla olematta läsnä.
  Markku ei kehittänyt mitään uutta. Markku oli työkirjaihminen. Markun välittäminen oli vähäeleistä ja arkista. - Väritätkö vielä tuon mustavalkokuvan jotenkin kivasti, kuvastaa Markun niukkaa ja korutonta ulosantia, jota lapset rakastivat ja jota me kaikki jäämme kaipaamaan.  Markku ei patistanut ainuttakaan oppilastaan muistamaan käyttäjätunnuksia ja salasanoja. Niitä ei tarvittu. Markku ei varannut tietokoneluokkaa kertaakaan 15 vuoden aikana. Wilmaa Markku ei ottanut käyttöön. Miten se on mahdollista? En tiedä. Reissuvihko oli käytössä. Markku piti tasan yhden vanhempainillan vuodessa. – Moi mä oon Markku, ja aika nopeasti Markku kysyikin: -Jos ei ole muuta kysyttävää, niin kai tää on tässä? Useimmiten se oli siinä.
  Mikä teki Markusta parhaan mahdollisen opettajan? Kaikki me kai olemme asiasta yhtä mieltä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee