Havahduin rakkauteen.
Poimin perheeni likaisia vaatteita lattialta. Lasten vaatteet olivat nopeasti
riisuttuja. Housut oli vedetty nopeasti jalasta siten, että ne olivat
väärinpäin. Kalsaritkin olivat väärinpäin ja kiinni housuissa. Tunsin rakkauden
niitä oikein päin käännellessäni ja pesukoneeseen syöttäessäni.
Tunsin rakkauden. Sähkösauna oli lämpöisenä
minua varten. Radio Suomessa soi ”Puhelinlangat laulaa”. Kuulijoiden
musiikkitoiveita, uutisia, säätiedotuksia merenkulkijoille, ilmoituksia Suomen
teillä illan aikana sattuneista kolareista. Muistin ukkia. Ukin kanssa
saunottiin ja kuunneltiin puhelinlankoja. Rakastin ukkia.
Tajusin
ruuhkavuosien rakkauden ja mistä sen voi löytää. Rakkaus ruuhkavuosina
on tiskikoneen lataamista, pyykkien laittamista, iltasadun lukemista, omia
kahvihetkiä harvoin, siivoamista, petaamista ja lasten ja perheen palvelemista.
Sitähän Martti Suosalokin on puhunut. Halua antautua palvelemiseen, oman
perheen, omien rakkaiden palvelemiseen.
Rakkaus työtä kohtaan. En usko, että olen
siihen koskaan havahtunut tai sitä tuntenut. Tai sitten en ole huomannut tai en
ole ollut niissä hetkissä hereillä, kun olen rakastanut työtäni. Voiko kokea rakkautta omaa työtä kohtaan, kun
poimii lasten likaisia vaatteita ja vie niitä johonkin löytötavaralootaan?
Huomaathan, että siinä on eroa, puhutaanko rakkaudesta työtä kohtaan vai
pedagogisesta rakkaudesta oppilaita kohtaan? Kaipa se pedagoginen rakkaus on
jotakin sellasta samanlaista palvelijanrakkautta kuin Suosalo suuntaa
perhettään kohtaan? Halua palvella oppilaita. Mutta rakastaa työtään. Tunnen opettajia,
jotka rakastavat työtään jollakin tavalla teknisesti. He opettavat
tietotekstien kirjoittamista ja näyttävät rakastavan sitä. He järjestävät
muovitörppöjä kentälle ja saavat pilliä viheltämällä lapset tekemään
jonkinlaista liikehdintää. Lapset äkseeraavat jonossa, rivissä, kiihdyttävät ja
jarruttavat ja opettaja laskee pisteitä ja on jotenkin taitava ja pätevä. Joku
opettaja rakastaa tietotekniikkaa, pilvipalveluita, tiedostojen jakamista ja
kaikkea sellaista, jossa abstrakti korvaa konkretian ja jokin helvetin
animaatio on kaiken ydin. Joku opettaja rakastaa aikataulujen tekemistä. Joku
rakastaa kertoa oppilaille Jeesuksesta ja omasta uskosta, joka on vahva kuin
kallio. Tuo tuollainen ei minua vakuuta. Liian pirstaleista. Liian teknistä.
Mitä on rakkaus työtä kohtaan opettajan
työssä? Nyt tiedän. Se on halua olla olemassa oppilaalle ihmisenä, joka haluaa
olla vuorovaikutuksessa juuri hänen kanssaan. Se on halua kuunnella, vaikka ei
aina ymmärrä, vaikka kuinka yrittäisi.
Se on halua olla iloinen ja leikkisä, jos siihen on herkän intuition
varassa toimien olemassa pienikin toive ja mahdollisuus. Se on halua olla julma
ja ankara, jos inhimillinen kohtelu kaikkia kohtaan on vaarassa. Se on
herkkyyttä kuunnella. Se on uskallusta puuttua mihinkä vaan, vaikka sanavalinta
sillä hetkellä menisi päin helvettiä ja tulisi sotkeneeksi lisää asioita.
Vai onko? Jos se kuitenkin on siisti pulpettijärjestys?
Jos se kuitenkin on siisti naulakko? Hiljainen työkirjatyö rankaisun pelossa?
Kommentit
Lähetä kommentti