Siirry pääsisältöön

Ketkä saavat olla äänessä, ketä kuunnellaan ja miksi?

Opettajanhuoneessa taas, missäpä muualla! Herran jestas kuinka erityisopettaja huokailee kertoessaan ”tapauksesta”, jota hän kutsuu ”sun kullanmuruksi”. Pedofiliaa? #Metoo! Pitäisi olla varovainen! Kullan muruttelusta voi päätyä otsikoihin! Pointtini on se, miksi erityisopettaja kertoo niin laveasti, pitkäsanaisesti ja seikkaperäisesti, mitä hän on oppilaani kanssa käynyt tunnillaan läpi. Yhdellä tunnilla. Hän kertoo myös oppilaan edistymisestä ja käyttäytymisestä. Minun on vaikea ymmärtää sitä. Miksi? Siksi, että hän ei ole minulle tilivelvollinen, mitä hän on tunnillaan tehnyt ja mitä ei. Toiseksi, vaikka olen opettaja, olen välitunnilla joko suunnittelemassa seuraavaa tuntia tai lepuuttamassa aivoja, lepäämässä. En tarkoita, ettenkö piittaisi oppilaistani. Se ei ole sitä. Minulle tulee työnantajaolo! Työnantajaolo! Olen monta kertaa miettinyt, että miksi minä luokanopettajana en kerro erityisopettajalle, miten oppituntini meni, ikään kuin vastavuoroisesti.
  ”Tervehdin oppilaita ensin. Kysyin kuulumiset. Loin katsauksen, alustin, pidin aamun avauksen. Ohjasin teemaan. Annoin käskyjä ja kehotuksia. Toruin, nuhtelin, kiitin, ylistin. Käskin terotuttamaan lyijykynän 8.24. Pidin sanelun. Tarkastimme. Meni hyvin joillakin, joillakin ei. Annoin läksyä. Puhuimme mukavia. Vaihdoimme ajatuksia..” En tee näin. Miksi? En tiedä. Kai siksi, etten halua jauhaa tarpeettomasti jostakin tarpeettomasta.
   Radiossa haastateltiin eläkkeelle siirtynyttä eduskunnan jotakin mitälie oikeusapuasiamiestä. Hän kertoili virkavuosistaan vuolaasti ja kertoi, kenen eduskunnan puhemiehen kanssa oli mukavinta työskennellä. Hän kertoi pahoista vuosista talouspolitiikan sukeltaessa plaaplaa, ns. kriisivuosista. Mietin, että ketä helvettiä se kiinnostaa? Ja sitten mietin, että jos yhteiskunnallinen arvostus olisi hieman erilaista, niin luokanopettaja saattaisi olla se, joka puhuu yhtä kuivia ja höpöjä kuin juridiikan asiantuntija tänä päivänä valtakunnan eetteriin. Haastattelut olisivat varmastikin tällaisia.
  Haastattelija: Mikä on ollut urasi kohokohta?
Luokanopettaja: 1976 peruskouluun siirtymiseen jälkeen me saatiin hankkia kouluun punakuoriset Caran Dachén vahavärit. Ne oli jotain tosi uutta ja mullistavaa. Sitten tuli muoviset tekosilmät 1981 ja se taas mullisti pääsiäispupuaskartelun aivan totaalisesti. Siihen asti, voitteko kuvitella, silmät piirrettiin tussilla. Kyl mä sanoisin, että se isoin juttu on ollut työtavoissa. Ryhmätyöt isoille A2-papereille mullisti ryhmätyöt. Sitten opetusministeriöltä tuli ohjeistus, että otsikon saa värittää puuväreillä, ei vahaväreillä. Sehän repes ihan mahottomaks. Kaikki väritti otsikkoo. 
Haastattelija: Sä oot työskennellyt monen eri rehtorin ja monen eri OAJ-puheenjohtajan kanssa? Onks niis ollu eroa?
Luokanopettaja: On. Kun Ranteen Vode valittiin OAJ:n kärkikarvaajaksi, työyhteisö innostui tenniksestä. Kangasniemen aikana me ruvettiin bodaamaan, et saatiin yhtä jäntevät käsivarret ja ruvettiin käyttää pikkutakkeja, jota roikotettiin rennosti etusormen varassa ja oltiin rentoja. Luukkaisen aikana me alettiin ottaa huolestuneita ilmeitä ja samaan aikaan alkoi lapset muuttuu hirviöiks ja vanhemmat ääliöiks.
 Joo. Tällä karrikoinnillani haluan alleviivata, että noin tyhmältä se kuulostaisi, jos opettajia haastateltaisiin samalla tavalla kuin ns. uraa tehneitä valtion virkamiehiä omassa elitistisessä kuplassaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurt...

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan...

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän ...