Empatian siemeniä, valon
pisaroita, onnen pipanoita, toivon säteitä.. Empatian kasvatus on siementen,
empatian siementen kylvämistä. Touhu on varovaista. Sitä tehdään Tommy Taberman
mielessä. Värisevää sielua ei saa tallata. Empatiaan kasvattamisessa on kaksi
tasoa: Luokassa opettajan johtama arvoempatiakeskustelu, jossa empatian ja sen
vastakohdan barbarian käsitettä avataan ja käsitellään turvallisella
meta-tasolla. Empatiakeskustelussa tilanteita ruoditaan, jossa barbaria ja
lauman tyrannia on päässyt valtaan. Keskusteluissa kelataan tilanteita
taaksepäin ja mietitään, miten olisi voitu tehdä tai pitänyt tehdä toisin.
Nostetaan empatian siemeniä tilanteissa esiin ja miten niitä olisi voinut
vahvistaa. Sitten on toinen taso, joka on haastavampi. Sillä tasolla lapset
harjoittelevat empatiaa omin nokkinensa. Välitunteja voi kutsua myös empatian
harjoittelutuokioiksi. Niissä ei voi eikä saa olla aikuista mukana. Tämä vapaan
harjoittelun taso päättyy usein barbarian voittoon. Tulee väkivallan
purkauksia, ylilyöntejä, massan tyranniaa, itkua, vihastumisia ja suuria
tunteita. Mutta vapaalla tasolla empatian siemenillä on mahdollisuus itää ja
kasvaa. Niin se vain on.
Vapaa taso nähdään koulumaailmassa monesti sellaisena, että niissä pitää
olla aikuisia mukana. Ettei synny väkivaltaisia tilanteita. Mutta silloin se
aikuinen on siellä tuomarina ja empatiaa ei tarvita enää ollenkaan. Ei jääkiekkoilija
empatialla mitään tee. Tuomari päättää, mikä on oikein ja väärin. Opettajat
ovat palasina, kun saa olla tämän tästä selvittelemässä välituntiriitoja. Se on
poissa oppiaineista. Mutta empatiaa niissä opetellaan. Moni kusipää kuuntelee
riidat ja rankaisee sitten tuomarina oman näkemyksensä pohjalta, kumpi oli muka
väärässä tai kuka oli muka pahin kiusaaja tai kuka oli se, joka muka aloitti. Joku
molo rankaisee varmuuden vuoksi jokaista empatian harjoittelutilanteessa
ollutta ja tietysti ruotii tilanteet Wilmaan yksityiskohta yksityiskohdalta
niin, että vanhemmat kotona lukevat huonosti kirjoitettua Alibin rikosuutista
välitunnilla tapahtuneesta empatian harjoittelutilanteesta.
Vanhemmat ajattelevat usein, että koulussa ei saa olla vapaita
tilanteita, missä aikuinen ei valvo. Oma lapsi nähdään helposti kiusattuna
uhrina, heikkona lampaana, rääkättynä etnisen vähemmistöryhmän edustajana, SS-miesten piinaamana juutalaisena, ylivallan uhriksi jääneenä säälittävänä
uhrilampaana. Vanhempi kokee lastaan kohtaan helpommin empatiaa, kun hän
ajattelee, miten huonosti lasta koulussa varmasti kohdellaan. Kotona empatian
näyttäminen omalle lapselle on vaikeaa. Kovaääninen, vanhempien omaa aikaa
terrorisoiva oma lutunen pikkukusipää on rasittava ja käy hermoille. Empatiaa
on muutenkin helpointa kokea ja tuntea idean tasolla. Kun oman lapsen
kouluolemista ei näe hetki hetkeltä, on helppo idealisoida omaa empatiaa lasta
kohtaan. On ihana välittää omasta lapsesta kokemalla huolta siitä, kuinka lasta
koulussa varmasti kiusataan ja tallotaan.
Empatia on vaikea asia. Sitä kun opitaan julmien laumatilanteiden
kautta. Ilman susilauman barbariaa ei meille synny empaattisia ihmisiä pitämään
huolta yhteiskunnan pienistä, köyhistä ja heikoista avun tarvitsijoista.
Kommentit
Lähetä kommentti