Siirry pääsisältöön

Ankaruus


Ankaruus. Mistä opitaan ankaruus tai sen vastakohta lempeys? Kuka sen opettaa, miten se ilmenee? Huomaan olevani tosi ankara itseäni kohtaan.  Ankaruus ilmenee ilon kieltämisellä. En voi olla iloinen, en saa olla iloinen, kun pankkitilini ei anna siihen aihetta ja lupaa. Pankkitilini, joka on käytetty, säätelee ankaruuttani. Pankkitilini on elämän iloni säätelijä. Nyt lukijani pidätte minua ihan höpsönä. Mutta totta se on. Jos tili on nollilla, minua uhkaa eksistentiaalinen kriisi ja epäonnistuminen murskaa minut kuin hyönteisen. Kesälomat ovat kaltaiselleni rahan orjalle pahinta aikaa. Kesä, ilo, ilon hetket, ihanat ravintolaretket, autoajelut, huvipuistot maksavat helvetisti. Ja aikaa opettajalla on laittaa rahat menemään. On aikaa, ei rahaa. Toisilla ongelmana on aika, ei raha.
   Raha ilmentää ankaruutta. Isältäni opin suhtautumiseni rahaan. Kesällä isä hyperventiloi ruskeaan paperipussiin, kun luotto oli tapissa ja mansikka-aika käsillä. Ulkomaan matkoilla venytettiin penniä. Isällä oli pieni sininen vihko, johon hän laittoi jokaisen korttinoston. Hänellä oli raha koko ajan mielessä. Juokseva tilinpito siis. Hän oli koko ajan voimakkaan tietoinen tilinsä voinnista. Hänen kehonsa reagoi voimakkaasti tilin muutoksiin. Hän oli kuin kärpänen verkossa. Kuuntelin lapsuudessani isäni ahdistusta rahasta. Hän oli koko ajan romahduksen partaalla. Meillä oli suuri lama koko ajan käsillä. Great depression. Ja minä raukka hyönteinen, olen samanlainen. Kun tili on käytetty, haluaisin mennä jonkinlaiseen horrokseen, välitilaan, kylmiöön, jossa voisin odotella tilipäivää. Minulle on muuten aivan turha tulla sanomaan, että hei relaa jannu, se on vaan rahaa. Minulle raha merkitsee olemassaoloa, olemista. Tiedän, että se on naurettavaa. Lapsena opin, että raha säätelee isäni tunnetiloja, äitini mielialoja. Se merkitsi siksi aivan kaikkea.
   Olen kuin isäni. Mietin päivän mittaan rahaa monta kertaa. Ynnäilen, budjetoin. Minun pitäisi luovuttaa taloudenpito kokonaan puolisolleni, joka suhtautuu rahaan käytännöllisemmin ja ahdistumatta. Mutta ei sekään auttaisi. Tiedostaisin hänen lepsumman taloudenpidon ja sekös perhe-elämän pöytäpuheita somasti varjostaisi ja iloa toisi? Huokailla huolissaan rahasta. Kun raha edustaa minulle näin paljon, miksi teen alipalkattua opettajan työtä? Minullahan pitäisi olla lääkärin, tuomarin, ekonomin ansiot tai vähintäänkin avioliittomyötäjäisten kautta saatu kartano metsineen ja peltoineen ja oikeuksine hiekkakuoppaan, sen käyttöön ja myyntiin. Olisinko silloin vapaampi, vähemmän huolissani? Todennäköisesti, todennäköisesti en. Paperipussiin hyperventiloiva isäni opetti minulle, mitä raha on. Taistelen silti, etteivät lapseni perisi ahdistusta rahan edessä. Vaikeaa sitä on olla periyttämättä. En puhu niin paljon rahasta kuin isäni. Huolestuneet ilmeeni ja katseeni ja tuskaiset äänenpainot kuitenkin vievät viestikapulaa eteenpäin. Anteeksi, lapseni, anteeksi.
   Eikö vähempi riitä, ehkä pian meitä vaaditaan, jopa hengitysilmasta maksamaan, Laulaa Gösta Sundqvist laulussaan ”Pimeä tie mukavaa matkaa”. Siinä kiteytyy elämäntunto. Pelkään elämää. Elämä yrittää huijata vain rahat pois tavalliselta luokanopettajalta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee