Immanuel Kant loi kategorisen
imperatiivin käsitteen. Yksi
imperatiiveista kuuluu seuraavasti.
Toimi aina siten, että toimintatavastasi voitaisiin tehdä yleinen
moraalilaki.
Tajusin, että työpaikallani
vallitsee kantilainen eetos täydessä kukoistuksessa. Olemme luoneet itsestämme
robotteja. Arvioimme ”inhimillistä” toimintaamme, jota kasvatukseksi kutsutaan,
sääntöjen noudattamisena tai noudattamatta jättämisenä. Jos tottelee, saa
palkinnoksi nuivan, penseän virkamieshymyn. Jos ei tottele, luetaan lakia ja
sovelletaan kekseliästä moniportaista rangaistustaulukkoa. Taulukon laadinta on
kekseliäs ja sadistinen.
Kun puhutaan yhteisistä säännöistä ja niiden noudattamisesta ja
noudattamatta jättämisestä, liikutaan Kantin jalanjäljissä. Opettaja on laki,
asetus, ja hänen ilmeensä eivät ole inhimillisten tunteiden ilmentymiä.
Ilmeillä ilmaistaan lain pykäliä ja momentteja. Sääntöjä, pykäliä ja olemisen
ja elämisen ohjailunormeja on niin monta, että niiden hallinnan ymmärtävät
ainoastaan opettajat. Luodaan säännöillä kaaos, jota osaa ainoastaan opettaja tulkita ja ohjailla. Kyse on vallasta. Säännöillä ylläpidetään ja oikeutetaan valta ja vallankäyttö.Opettajien yläpuolella on yli-Kant, herra tai rouva
Suurimperatiivi, joka viime kädessä tulkitsee oikeuden vaa`an heilahdukset.
Näin toimii Kantilainen valtakoneisto irvokkaimmillaan. Suonet anteeksi
lukijani, etten tunne Kantia riittävän hyvin. Varmasti oikaisen ja teen
vääryyttä Kantille. Ei hän ollut varmastikaan näin mustavalkoinen kuin minä.
Haluan polemisoida, kärjistää ja ahdistaa rotan nurkkaan. Ymmärrän, että Kant
tarkoittanee moraalilajilla sellaista lakia, jossa on hyveen mukainen toiminta
taustalla.
Kun luodaan lakeja, asetuksia, sääntöjä tarvitaan valvojia ja vangin
vartijoita. Ilman valvontaa koko peli on hyödytöntä ajan tappamista. Siksi
suomalaisissa kouluissa tälläkin hetkellä nuttura tärähtää ja hoetaan yhteisiä
sääntöjä, yhteisiä pelisääntöjä. Anteeksi Kant. Suomalainen peruskoulu,
pahoitteluni.
Kommentit
Lähetä kommentti