Miten lapselle puhutaan? Miten
aikuiselle puhutaan? Miten ihmiselle puhutaan? Poikani jalkapalloturnauksessa
mietin puheterrkniikkaa. Turnauksessa oli monta valmentajaa, monta erilaista
puhujaa, siksi kai tulin ajatelleeksi puhumista.
Osa valmentajista oli pakosta valmentajan pestiin pestautuneita, kun
ketään muutakaan ei saatu. Osa taas valmentajaksi oikeasti halunneita. Oikeasti
valmentajaksi halunneet käyvät valmentajakoulutuksissa ja keksivät ja ottavat
selvää hyvistä harjoituksista ja se näkyy kaikessa. Pakkovärvätyt vetävät
lämmittelyitä ja harjoituksia kuin sulkeisia aknenaamaisille alokkaille tai
sitten harjoitteet ovat ikivanhoja, 80-lukuisia sivuhyppelyitä ja sellaisia
joukkuevoimisteluliikkeitä.
Sitten puhumiseen. Pelin aikana osa valmentajista elää kiihkeästi mukana
ja jakelee neuvoja. -Puhetta! -Kenelle voit syöttää? -Voiko sulle syöttää?
Pitäiskö sun hei pelata itsesi vapaaksi? -Kaikki ei voi lähteä hyökkäämään!
Kiihkeästi mukana elävät valmentajat voidaan jakaa tuskaisiin karjujiin, jotka
antavat oman tuskansa, epätoivonsa paistaa äänestä ja puheesta ja rakentavaa
palautetta antaviksi karjujakehujiksi. Karjujakehuja antaa pettymyksen kuulua
äänessä, mutta pystyy nopeasti vaihtamaan karjunnan empatiaksi ja kehuksi. Sitten
on hiljaiset valmentajat, jotka antavat pelin jatkua ja pelaajien pelata
välittämättä niinkään pelistä. He antavat pelaajien itse päättää kentällä
ratkaisuista, mikä on sekin hyvä valmennustyyli.
Jos siirrän tämän perusopetustyöhön, millaisia puhujia sieltä löytyy?
Totta kai löytyy tuskaisia karjujia. Löytyy myös karjujakehujia. Löytyy
monotonisia flegmaatikkopuhujia, joiden puheen nukuttava tyyneys luo työrauhaa.
On aukiselittäjiä. Aukiselittäjä puhuu puhumalla hiljaiseksi, täyttää korvat,
silmät, tukahduttaa kuulijan, täyttää aistit, jolla hiljenee kuulija. On
empatiapuhujia, joiden isoäitimäinen olemus ja kauniskielisyys hurmaa kuulijan.
On tokkurapuheisia, kirjakieltä puhuvia virastorottia, jotka esittävät lapsille
oppineisuutta ja odottavat, että yhteys syntyy. Ei synny.
Miten lapselle pitäisi puhua? Miten ihmiselle pitäisi puhua? En tiedä.
Joskus ajattelen, että hyvä opettaja puhuu kullekin lapselle eri tavalla sen
mukaan, millaista puhetta lapsi tarvitsee. Luo pedagogisen suhteen jokaiseen
lapseen. Mutta eihän sellaiseen oikeasti voi kukaan pystyä? Sehän muistuttaa
terapiasuhdetta jossain määrin ainakin pintapuolisesti? Tai näyttelijän työtä.
Jos miettii peruskoulun tarkoitusta, niin ehkä sittenkin samanlainen puhe
kaikille lapsille edustaa sitä ”yhteiset säännöt”-eetosta, jota enemmistö
opettajista edustaa. Sovinnainen moraali-sovinnainen puhe.
Kommentit
Lähetä kommentti