Siirry pääsisältöön

Puhumisesta


Miten lapselle puhutaan? Miten aikuiselle puhutaan? Miten ihmiselle puhutaan? Poikani jalkapalloturnauksessa mietin puheterrkniikkaa. Turnauksessa oli monta valmentajaa, monta erilaista puhujaa, siksi kai tulin ajatelleeksi puhumista.
   Osa valmentajista oli pakosta valmentajan pestiin pestautuneita, kun ketään muutakaan ei saatu. Osa taas valmentajaksi oikeasti halunneita. Oikeasti valmentajaksi halunneet käyvät valmentajakoulutuksissa ja keksivät ja ottavat selvää hyvistä harjoituksista ja se näkyy kaikessa. Pakkovärvätyt vetävät lämmittelyitä ja harjoituksia kuin sulkeisia aknenaamaisille alokkaille tai sitten harjoitteet ovat ikivanhoja, 80-lukuisia sivuhyppelyitä ja sellaisia joukkuevoimisteluliikkeitä.
   Sitten puhumiseen. Pelin aikana osa valmentajista elää kiihkeästi mukana ja jakelee neuvoja. -Puhetta! -Kenelle voit syöttää? -Voiko sulle syöttää? Pitäiskö sun hei pelata itsesi vapaaksi? -Kaikki ei voi lähteä hyökkäämään! Kiihkeästi mukana elävät valmentajat voidaan jakaa tuskaisiin karjujiin, jotka antavat oman tuskansa, epätoivonsa paistaa äänestä ja puheesta ja rakentavaa palautetta antaviksi karjujakehujiksi. Karjujakehuja antaa pettymyksen kuulua äänessä, mutta pystyy nopeasti vaihtamaan karjunnan empatiaksi ja kehuksi. Sitten on hiljaiset valmentajat, jotka antavat pelin jatkua ja pelaajien pelata välittämättä niinkään pelistä. He antavat pelaajien itse päättää kentällä ratkaisuista, mikä on sekin hyvä valmennustyyli.
   Jos siirrän tämän perusopetustyöhön, millaisia puhujia sieltä löytyy? Totta kai löytyy tuskaisia karjujia. Löytyy myös karjujakehujia. Löytyy monotonisia flegmaatikkopuhujia, joiden puheen nukuttava tyyneys luo työrauhaa. On aukiselittäjiä. Aukiselittäjä puhuu puhumalla hiljaiseksi, täyttää korvat, silmät, tukahduttaa kuulijan, täyttää aistit, jolla hiljenee kuulija. On empatiapuhujia, joiden isoäitimäinen olemus ja kauniskielisyys hurmaa kuulijan. On tokkurapuheisia, kirjakieltä puhuvia virastorottia, jotka esittävät lapsille oppineisuutta ja odottavat, että yhteys syntyy. Ei synny.
  Miten lapselle pitäisi puhua? Miten ihmiselle pitäisi puhua? En tiedä. Joskus ajattelen, että hyvä opettaja puhuu kullekin lapselle eri tavalla sen mukaan, millaista puhetta lapsi tarvitsee. Luo pedagogisen suhteen jokaiseen lapseen. Mutta eihän sellaiseen oikeasti voi kukaan pystyä? Sehän muistuttaa terapiasuhdetta jossain määrin ainakin pintapuolisesti? Tai näyttelijän työtä. Jos miettii peruskoulun tarkoitusta, niin ehkä sittenkin samanlainen puhe kaikille lapsille edustaa sitä ”yhteiset säännöt”-eetosta, jota enemmistö opettajista edustaa. Sovinnainen moraali-sovinnainen puhe.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee