Ystäväni kanssa tuli puhetta
töiden aloituksesta. Tuntui, että olisi unohtanut aivan kaiken. Miten opettajan
työtä tehtiinkään? Tulimme siihen tulokseen, että sieltä se vain alkaa tulla,
selkäytimestä, aivan varmasti. Kuvitellaanpa
ensimmäinen työpäivä. Opettajanhuone. Pienen mietinnän jälkeen selkäydin
tuottaa ensimmäiset repliikit noin vain. – Aaah (tai voih, tai jokin huokaus),
ihana nähdä! Miten kesä meni? Kävittekö missään? Mahtavat säät kerrankin.
Sitten selkäytimestä tulee jo kävely astiakaapin luo. Vaisto ohjaa
etsimään oman hassun hauskan printtikahvikupin. Selkäytimestä muistuu kävely
Moccamasterille ja kahvin kaataminen. Pienen päänraavinnan jälkeen mieleen muistuu,
että käytän maitoa ja ei ole omaa maitotölkkiä mukana ja kollega on taas
muistanut maidon. Jos kollega on tullut paikalle, kysyn luvan saada lainata
maitoa? Jos ei ole, kaadan kuin omaani kaataisin valheellisesti ja viekkaasti. Sitten
kävelenkin työpöydän ääreen. Ensimmäinen opettajanhuoneosuus sujuu kuin vettä
vaan pitkän kesäloman jälkeenkin.
Kello soi. Mitä pitikään tehdä? Hetkeksi tulee musta aukko. Päätän
seurata, mitä muut tekevät. Kaikki nousevat ja poistuvat opettajanhuoneesta.
Mihinkä he nyt? Mitäs nyt seuraa? Ensimmäinen todellinen black out. Mietin,
miten asiaa tiedustelisin. – Palohälytys? kysyn eräältä miesopettajalta, jonka
nimen olen unohtanut ja en kehtaa kysyä, kun olemme olleet jo 15 vuotta samassa
työpaikassa. – Oliskin, Kari vastaa. Karin nimi lukee opettajan päiväkirjan
kannessa. –Takas sorvin ääreen, Kari naurahtaa. Ai niin, nyt olikin sinne
luokkaan asteleminen.
Olin unohtanutkin, miten pitkiä käytävät olivatkaan. Minne pitikään
mennä? Luokan ovet ovat auki. Huutavia lapsia. Menen yhden oven suulle. Kova
meteli. Naisopettaja haukkoo henkeään ja huutaa hiljaisuutta ja omalle
paikalle- repliikkiä. – Mitä, onko sulla jotakin Ismo? naisopettaja kysyy. Ei
mulla mitään ole. –Kiva nähdä sua! huikkaan ja palaan käytävään. Mitä nyt?
Sitten yksi äänekäs lapsi juoksee luokseni ja sanoo, että ope ope tule avaamaan
luokan ovi. Päätän totella. Kaikki ehkä selviää.
Kaivan taskujani. Avainnippu. Hirveästi
avaimia. En muista, mikä on oikea. Tiputan nipun vahingossa ja eräs oppilas
poimii kimpun ja vie avaimen luokan oveen ja avaa sen. Ahaa, tuo musta on
luokan avain. No totta tosiaan. Nyt muistankin. Sehän on yleisavain. Ja tämä
oli se minun luokkahuoneeni ja nuo minun oppilaitani.
Astun luokkaan. Mitäs nyt? Minne minun pitäisi istua? Kaikki pulpetit
ovat jo varattu ja niiden takana olevat tuolit. Luokan edessä on pöytä ja
siellä erikoisen näköinen satulatuoli. Nyt muistinkin, että minun paikkani on
satulatuoli, jonka tuotenimenkin muistan: Salli-satulatuoli. Mitäs minun nyt
pitikään sanoa? Huudan hiljaisuutta ja omalle paikalle. Luokka katsoo minua
kummissaan. He istuvat jo paikallaan, hiljaa paikallaan. Mitä sitten? Auta nyt
selkäydin. – Jaaha, jaa-a, joo-o, nii-i. Esittäytyminen. –Hei, minä olen Ismo
Laitela ja olen luokanopettaja jumalan armosta. Te olette minun luokka ja
olette kakkosella.- Kolmosella, luokka huutaa ärsyyntyneenä. –Ok. Sitten selkäytimestä tulee:- Laaditaan istumajärjestys huomenna. Tänään voitte istua noin. Sama pätee
naulakkojärjestykseen, ruokailuaikoihin, välituntiaikoihin,
ATK-luokka-aikoihin, seurakunnan aamunavausaikoihin, koulukuvausaikoihin,
joululoma-aikoihin, pääsiäisloma-aikoihin ja vapun päivän ajankohtaan.
Kohta kello soi. Selkäytimestä tulee
rähjäävällä nuotilla:-Ulos välitunnille. Kaikki mukaan! Ketään ei jätetä yksin!
Kukaan EI saa olla yksin! Menkää, heti! Ovi paiskautuu kiinni.
Hymyilen. Alun takkuilun jälkeen selkäytimestä alkoi tulla kaikki
tarvittava. Sitten selkäydin kuljetti minut tietokoneen taakse. Avasin Wilman
ja aloin kirjoitella virallista koulunaloitusviestiä. Kaikki ryöppysi minusta
ulos. Kirjoitin selkokielistä tekstiä. Kaikki oli selkeää. Ohjelmointi pelasi
hienosti. 188 työpäivää rautaista ohjelmaa. Sitten kesäloma.
Kommentit
Lähetä kommentti