Siirry pääsisältöön

Alice in Chains ja taakan jakaminen


Alice in Chains, Seattle-Keski-Suomi, lokakuu ja ihmisyys kuin kostea viemäri. Seattlessa viemärivedestä löytyy merkkejä ankarasta opiaattien käytöstä, Keski-Suomessa amfetamiinin ja kannabiksen. Jämsässä yli 10 % yläasteikäisistä on kokeillut huumeita. Jyväskylässä huumeet ovat katukuvassa voimakkaasti läsnä. 12-13-vuotiaat tytöt myyvät itseään saadakseen huumeita. Puistoissa ja kaduilla näkee turkiskauluksisiin toppatakkeihin pukeutuneita aikuisia miehiä, joiden ympärillä pyörii lapsia. Ala-asteikäiset diilaavat kovia huumeita. Keskisuomalaisessa kerrottiin syyksi, että nuoret tai lapset eivät koe elämää merkityksellisenä. Elämän tarkoitus on hukassa. Sitä ei ole.
   En tiedä, onko syy liian korkean elintason? Onko syy siinä, että sivistysvaltiota ei enää ole? Tytöille ja pojille tai ylipäänsä teini-ikäisille ei riitä ilmeisesti enää ihastuminen, ensirakkaus, tuskalliset erot ja niistä selviytyminen. Eivätkö aikuiset enää pidä kiinni lapsistaan? Mitä muuta aikuisella ihmisellä voi olla kuin omat lapset? Mistä elämässä sitten pitäisi pitää kiinni? Unelmistako ja omista harrastuksista? Mitä hemmettiä tämä aika synnyttää?
  Pieni tyttö luokallani oli matikan tunnilla poissa tolaltaan. Pyysin häntä kertomaan, kun näin, että on paha olla. Ei hän aikonut kertoa. Lypsin ja lypsin ja sitten kyyneleet alkoivat valua silmistä. Perheen rakas kissa oli kuollut. Puhuimme kissasta, joka oli rakas. Itkin hänen kanssaan. Jaoimme hetken. Siitä hetkestä olen kiitollinen. Sain jakaa raskaan taakan. Jääkö lasten taakat nykyään jakamatta? Jakamaton taakkako etsii väylän huumeisiin? Ovatko lapset yksin jätettyjä kuin kesäkissat? Onko kulttuuriimme pesiytynyt jakamattoman taakan dilemma? Jakamaton taakkako synnyttää välinpitämättömyyden noidankehän? Vertaisryhmässä taakka jakautuu kiertävän jointin muodossa synnyttäen lisää jakamatonta taakkaa. Moni vanhempikin jakaa oman elämänsä jakamatonta taakkaa ryyppyremmeissä, narkkiporukoissa. Välitön tuska turtuu. Ei jaksa itkeä, puhua, kun hetken aikaa on rento ja kemiallisesti kannateltu olo.
  Koulun loputtoman pitkät käytävät. Ovia luokkahuoneisiin. Luokissa taitotasotaulukoilla ja opetussuunnitelman sisältöalueilla pelotellut opettajat tekevät harmillista tekopyhyyden digiloikkaa tulevaisuustutkijoiden mieliksi. Luokkahuoneet vastaavat nykytyöelämän halvaannuttaviin haasteisiin.  Lasten silmissä halpa, muovinen melankolia. Alice in Chains laulaa liasta, paskasta, alas vajoamisesta. Alice in Chains ei anna lohtua, se luo hämärää luurankovaloa ja pukee sanoiksi omissa taakoissa lillumisen oudon ja valheellisen ihanuuden. Alice in Chains laulaa kuitenkin toivon mahdollisuudesta. Jos kuitenkin uskaltaisi kohdata surun, pettymyksen ja välinpitämättömyyden. Yksinäisyys ja omaan taakan alle musertuminen. Ei. On oltava muuta. Seuraava OPS saattaa olla hyvinkin sosiaalipoliittinen. Se on yksi sivuinen. Siinä on vain yksi lause. ” Se, että meillä joskus olisi toivoa, vaatii sen, että turvallisessa ryhmässä jaetaan taakkoja, tullaan nähdyksi ja kuulluksi. Kaikella muulla voidaan pyyhkiä persettä.” Siinä oli jo kaksi lausetta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee