Siirry pääsisältöön

Ehjä hahmo


Tapasin vanhaa koulukaveriani yli 30 vuoden tauon jälkeen. Solmin yhteyksiä menneisyyteeni ja se, jos jokin tekee ihmiselle hyvää. Hän oli hankkinut ammatin, jossa työ, harrastus ja intohimo kohtaavat. Olin hankkinut itselleni ammatin, jossa pakkotyö, ahdistus ja näännyttävät velvollisuudet kohtaavat. Olin vastuullisesti katkera. Hyväksyin uravalintani, jonka olin lukion ja armeijan jälkeen ajopuuna tehnyt. Olin saanut näköalapaikan kasvatuksen murroksen seuraamiseen: Miten lapsuuteen aikaisemmin kuulunut hiljainen, nöyrä kuuliaisuus oli muuttunut pubertaaliseksi päänaukomiskarnevalismiksi. Luokkatoverini oli saanut näköalapaikan suomalaiseen korkeakulttuuriin. Todellakin hänellä oli mahdollisuus seurata kansakunnan piippuhyllyltä, ketkä olivat kansallisen kulttuurielämämme valovoimaisimpia hahmoja. Olin vastuullisesti katkera eli en väännellyt naamaa, enkä aukonut päätäni pubertaalisesti, joka sekin minulta onnistuu, aina. Oli ihana nähdä koulukaveria huolimatta ahdistavasta luokkatietoisuudestani.
   Keskustelimme paljon koulusta, ala-ja yläasteesta ja lukiosta. Puhuimme yhteisistä kokemuksista. Paljon puhuimme opettajista. Ala-asteella meillä oli kaksi opettajaa. Toinen oli vanha, mielestäni ihana naisopettaja. Hän oli taidemaalari ja todella narratiivinen. Nautin hänen tarinoistaan. Koin oloni alemmuuskomplektiseksi, mutta hän osasi helpottaa oloa kauniilla huomioinnilla. Tiukka hän oli. Tulimme siihen tulokseen keskustelussamme, että hän oli hyvä opettaja, vaikkakin tiukka. Hän oli ehjä persoona, ehjä hahmo, uskottava hahmo.
  Sitten saimme uuden opettajan, joka oli meillä kaksi vuotta. Olimme aluksi innoissamme. Miesopettaja, joka vaikutti rennolta ja miellyttävältä. Lopulta hän paljastui kaikeksi muuksi. Hän olikin tyypillinen miellyttäjärankaisija-opettaja, jonka hahmo oli epäselvä. Jos yhdessä hetkessä on oppilaille mukava ja seuraavassa rankaisee, jää kokemus vuorovaikutuksesta ristiriitaiseksi.  Vietimme hiljaisen hetken hänen muistolleen. Hän oli kuollut saavuttamatta kovin pitkää ikää.
   Musiikinopettaja oli selkeä, selvä, tiukka hahmo. Vanhempi naisopettaja, joka pukeutui minkkiturkkiin, muhviin, korkokenkiin. Chanel 5 seurasi tuoksuvanana, missä hän vain menikin.  Erittäin ehjä, tiukka, pedagogisesti ryhdikäs, silti empaattinen ihminen. Hän tiukasti rajasi, missä hän opettajana loppui ja siviili-ihmisenä alkoi. Aivan ihanaa rajan vetoa. Vähän pelkäsin häntä. Upea nainen.
   Yläasteen opettajista muistelimme musiikinopettajaa. Hän kuului miellyttäjärankaisijoihin. Hänen kanssaan esitimme klassisen musiikin upeimpia kuoro-ja orkesteriteoksia pitkin Suomea ja Eurooppaa. Hänen valvovan silmäinsä alla opin juomaan alaikäisenä alkoholia kuoromatkoilla. Hän oli hieman alkoholisti. Pelottava henkilö, jota enemmistö palvoi, vähemmistö vihasi. Ristiriitainen otus. Lisäksi hänessä oli sellaisia persoonallisuuden piirteitä, joista en viitsi edes puhua. Hän oli kuin kristuksen soturi paholaisen viitta hartioillaan, viinan himo silmissä ja kova saalistamaan.  Rikkinäinen, kummallinen ihminen.
   Puhuimme myös monista muista opettajista. Yhteenvetona on sanottava, että opettajia tulimme arvioineeksi hahmon tai opettajaroolin ehjyyden pohjalta. Nykyisin on valitettavan vähän persoonallisia, ehjiä hahmoja opettajina. Tämä on väite. Miksi näin? Siksi, että yhtenäisdigitaalipaperintäyttäjävirkamiesrooli tasapäistää tätä virkamiesluokkaa. Vain ne, joista löytyy ripaus vastarintaa ja kyky asettua vallitsevan opettajaroolin yläpuolelle selviävät ja säilyvät ehjinä hahmoina.
  Kurjaa, mutta taidan itseä kuulua miellyttäjä-rankaisijoihin. Haluaisin olla hyvä ja hauska opettaja, mutta luokkani sekamelskainen polyfonia saa pääni liian pyörälle ja huudan rankaisua, jolla yksinkertaistaen yritän ratkaista työrauhaongelmia. Plääh.
  Mukava oli nähdä koulukaveria. Sovimme näkevämme uudestaan. Tällä kertaa ei kulu 30 vuotta. Olisimme silloin jo lähes 70.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee