Tapasin vanhaa koulukaveriani yli
30 vuoden tauon jälkeen. Solmin yhteyksiä menneisyyteeni ja se, jos jokin tekee
ihmiselle hyvää. Hän oli hankkinut ammatin, jossa työ, harrastus ja intohimo
kohtaavat. Olin hankkinut itselleni ammatin, jossa pakkotyö, ahdistus ja
näännyttävät velvollisuudet kohtaavat. Olin vastuullisesti katkera. Hyväksyin
uravalintani, jonka olin lukion ja armeijan jälkeen ajopuuna tehnyt. Olin
saanut näköalapaikan kasvatuksen murroksen seuraamiseen: Miten lapsuuteen
aikaisemmin kuulunut hiljainen, nöyrä kuuliaisuus oli muuttunut pubertaaliseksi
päänaukomiskarnevalismiksi. Luokkatoverini oli saanut näköalapaikan
suomalaiseen korkeakulttuuriin. Todellakin hänellä oli mahdollisuus seurata
kansakunnan piippuhyllyltä, ketkä olivat kansallisen kulttuurielämämme
valovoimaisimpia hahmoja. Olin vastuullisesti katkera eli en väännellyt naamaa,
enkä aukonut päätäni pubertaalisesti, joka sekin minulta onnistuu, aina. Oli
ihana nähdä koulukaveria huolimatta ahdistavasta luokkatietoisuudestani.
Keskustelimme paljon koulusta, ala-ja yläasteesta ja lukiosta. Puhuimme
yhteisistä kokemuksista. Paljon puhuimme opettajista. Ala-asteella meillä oli
kaksi opettajaa. Toinen oli vanha, mielestäni ihana naisopettaja. Hän oli
taidemaalari ja todella narratiivinen. Nautin hänen tarinoistaan. Koin oloni
alemmuuskomplektiseksi, mutta hän osasi helpottaa oloa kauniilla huomioinnilla.
Tiukka hän oli. Tulimme siihen tulokseen keskustelussamme, että hän oli hyvä
opettaja, vaikkakin tiukka. Hän oli ehjä persoona, ehjä hahmo, uskottava hahmo.
Sitten saimme uuden opettajan, joka oli meillä kaksi vuotta. Olimme
aluksi innoissamme. Miesopettaja, joka vaikutti rennolta ja miellyttävältä.
Lopulta hän paljastui kaikeksi muuksi. Hän olikin tyypillinen
miellyttäjärankaisija-opettaja, jonka hahmo oli epäselvä. Jos yhdessä hetkessä
on oppilaille mukava ja seuraavassa rankaisee, jää kokemus vuorovaikutuksesta
ristiriitaiseksi. Vietimme hiljaisen
hetken hänen muistolleen. Hän oli kuollut saavuttamatta kovin pitkää ikää.
Musiikinopettaja oli selkeä, selvä, tiukka hahmo. Vanhempi naisopettaja,
joka pukeutui minkkiturkkiin, muhviin, korkokenkiin. Chanel 5 seurasi
tuoksuvanana, missä hän vain menikin.
Erittäin ehjä, tiukka, pedagogisesti ryhdikäs, silti empaattinen
ihminen. Hän tiukasti rajasi, missä hän opettajana loppui ja siviili-ihmisenä
alkoi. Aivan ihanaa rajan vetoa. Vähän pelkäsin häntä. Upea nainen.
Yläasteen opettajista muistelimme musiikinopettajaa. Hän kuului
miellyttäjärankaisijoihin. Hänen kanssaan esitimme klassisen musiikin upeimpia
kuoro-ja orkesteriteoksia pitkin Suomea ja Eurooppaa. Hänen valvovan silmäinsä
alla opin juomaan alaikäisenä alkoholia kuoromatkoilla. Hän oli hieman
alkoholisti. Pelottava henkilö, jota enemmistö palvoi, vähemmistö vihasi.
Ristiriitainen otus. Lisäksi hänessä oli sellaisia persoonallisuuden piirteitä,
joista en viitsi edes puhua. Hän oli kuin kristuksen soturi paholaisen viitta
hartioillaan, viinan himo silmissä ja kova saalistamaan. Rikkinäinen, kummallinen ihminen.
Puhuimme myös monista muista opettajista. Yhteenvetona on sanottava,
että opettajia tulimme arvioineeksi hahmon tai opettajaroolin ehjyyden
pohjalta. Nykyisin on valitettavan vähän persoonallisia, ehjiä hahmoja
opettajina. Tämä on väite. Miksi näin? Siksi, että
yhtenäisdigitaalipaperintäyttäjävirkamiesrooli tasapäistää tätä virkamiesluokkaa.
Vain ne, joista löytyy ripaus vastarintaa ja kyky asettua vallitsevan
opettajaroolin yläpuolelle selviävät ja säilyvät ehjinä hahmoina.
Kurjaa, mutta taidan itseä kuulua miellyttäjä-rankaisijoihin. Haluaisin
olla hyvä ja hauska opettaja, mutta luokkani sekamelskainen polyfonia saa pääni
liian pyörälle ja huudan rankaisua, jolla yksinkertaistaen yritän ratkaista
työrauhaongelmia. Plääh.
Mukava oli nähdä koulukaveria. Sovimme näkevämme uudestaan. Tällä kertaa
ei kulu 30 vuotta. Olisimme silloin jo lähes 70.
Kommentit
Lähetä kommentti