Siirry pääsisältöön

Ohjeet sijaiselle


Flunssa kausi. Sijainen luokassa. Olen kotona. Lepään. Ennen lepoa soitan töihin. Olen kipeä. En tule. Joo, laitan sijaiselle jotain ohjeita. Esimies on lempeä ja sanoo, että jotain pientä ohjeistusta päivästä tai päivistä.
   Alan kirjoittaa sähköpostia sijaiselle. Ensimmäinen tunti. Olemme sivulla 23. Tarkista läksy työkirjasta sivulta 34. Ole tarkka, että on väritetty mustavalkoiset linnut. Menkää sitten seuraavaan kappaleeseen. Lukekaa se ja käykää opetuskeskustelu. Alleviivatkaa. Tehkää vihkoon tiivistelmä. Anna läksyksi sivu 35. Esittele itsesi. Tee se leikkisästi. Voit käyttää sitä tai tätä tai sitäsuntätä esittelyleikkiä. Osaatko laulaa? Hyvä, et vai?
  Toinen tunti. Tarkistakaa laskut sivulta 54. Opeta allekkain jakolasku. Tehkää seuraava aukeama ja hiirisivut ja vaarisivut ja hupisivut. Anna läksyksi mökki 16. Katso, että ulos mennessä jokaisella on pipo, heijastin, paukkuliivit, hanskat ja kaikki käyvät vessassa ja pesevät kätensä. Ennen ulosmenoa muistuta huomisesta uskonnon kokeesta ja eilisestä espanjan testistä ja siitä, että ihmisen hyvät teot palkitaan ja pahat teot muistetaan ja kukaan ei ole läpipaha ja edes sinä et ole kiiltokuvaenkeli Lauri Pohjanpään metsäaiheisen  joulurunon kuvituksessa vuoden 1923 Kotilieden joulunumerossa, jossa presidentin rouva Ester Ahokainen kirjoittaa pääkirjoituksessa Jeesuksesta ja saapasjalkarengistä.
   Katso, että lapset välitunnilta tultuaan pesevät kädet. Aloita tunti. Muista olla hauska! Tässä vaiheessa päivää Jenni väsähtää. Anna sille viltti, villasukat, kuumavesipullo ja anna hänen mennä nukkumaan luokan takaosan pystykaappiin. Muista myös kysyä Jarilta, että muistitko käydä vessassa, koska Jari usein unohtaa ja se on paha, koska Jaria aletaan kiusata, jos venttiili falskaa, ymmärräthän? Katsokaa digimateriaalista seuraava kappale, joka käsittelee musiikkia. Sano, että kun et ole musiikkitaitoinen, tällä musiikin tunnilla katsotte ihanan luontodokumentin ” Osaako delfiini laulaa ja leikkiikö kastemato Remu Aaltosta?”. Kirjoittakaa musiikin vihkoon oma arvio dokumentista. Sitten menkää syömään jollakin hauskalla leikillä. Katso, että Sari maistaa salaattia ja Esa ei tule keittiöön lippis päässä ja Esteri ei syö huppu päässä ja Einari syö haarukalla ja veitsellä ja Ulla-Maija ei massuta ja Pentti mässytä.
  Näin minä kirjoitin sijaiselle vähän. Kirjoitin sijaiselle minuuttiaikataulun. Miksi? Kirjoitin itsestäni pois syyllisyyden, jonka flunssaan sairastumiseni aiheutti. Ja sijaisen reppana luki kieli keskellä suuta ihmeellisiä ohjeitani. En muistanut enää, että sijaiselle helpointa on vain sanoa, että jatka eteenpäin siltä ja siltä sivulta tai yksinkertaisesti, että tehkää mitä vain sijaisen päähän juolahtaa. Aivan mitä vaan. Opeta niille, mitä haluat. 
   Ohjeideni jälkeen lisäsin viestiini, että tee mitä haluat ja polta ohjeet. Poistin itsekkäästi vain syyllisyyttä. Miksi kipeänä kokee syyllisyyttä? Senpä takia moni opettaja menee kipeänä töihin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee