Siirry pääsisältöön

Unelma hiljaisuudesta


Edessäni on hälinää. Takanani on villiä menoa. Sivullani maisema vilisee. Näkökenttäni on levoton. Kuuloalueeni on myrskyn silmässä. Sieluani tallotaan. Minua lääpitään. Päälleni kävellään. Ylitseni astutaan. Minua tökitään sormella. Minua viitataan jakamaan puheenvuoroja, johtamaan puhetta. Eteeni ja taakseni muodostuu ja muodostetaan joka hetki jonoja. Viereeni syntyy rivejä. Kysymystulva on pohjaton. Sieluni painuu ja taipuu. Haluaisin seistä hiljaa kuvisvarastossa. Pimeä liikuntavälinevarasto. Hiljainen hetki vessassa. Lapset tulevat liian lähelle. He tulevat kovaäänisesti. Kaikki näyttää ja tuntuu röyhkeältä. Haluan istua hiljaa ruokasalissa. Se viedään minulta. Esimerkkiruokailen, jakelen ohjeita, huomautan käytöksestä, pyydän hiljaisuutta. Kerjään hiljaisuutta. Anelen polvillani hiljaisuutta. Kuuntelen ilmastoinnin tasaista, rauhoittavaa hurinaa. Haluan luostariin, luostarin puutarhaan, luostariviinien luo, alle pyökkipuiden.  Olen luokan edessä. Auktoriteetti riisuttuna vähäisimmästäkin vallasta. Anelen hiljaisuutta, rukoilen lapsia olemaan hiljaa. Haluan aloittaa tunnin. En saa ajatuksen langasta kiinni, jos luokka ei hiljene. Lapset ovat ivallisia. He katsovat minua kuin tyhmää puuhevosta. Vaihtaisin paikkaa vaikka liimapuikon, sinitarrapaketin, vahaväripaketin kanssa. Haluan olla rauhassa. Saatana, olkaa hiljaa tai minä.. Mitä minä? Anon työsiirtoa. Haluan lukea mittareita ja merkata lukemia ruutuvihkoon. Haluan järjestää pahvisia oppilaskortteja opetustoimen viraston perimmäisessä huoneessa siellä alakerrassa, missä on väestönsuoja ja pieni vessa. Haluan tehdä töitä isossa, tyhjässä ja hiljaisessa kerrostalossa. Työpisteeni on 3.kerroksessa. Alakerrasta kuuluu vaimeaa pianomusiikkia. Muu äänimaisema koostuu hissin äänistä. Ikkunalaudalla on pölyisiä kukkia. Ei. Minä olen aistitulvassa, hermoja raastavassa rumputulessa. Kateellisena tuijotan jänistä koulun verkkoaidan ulkopuolella. Kateellisena tuijotan Lindströmin mattokuskia, kun se kurvaa oven eteen ja vaihtaa teollisuusmattoja.  Kateellisena katselen kirjastonhoitajaa, joka istuu satulatuolissaan täydellisessä hiljaisuudessa ja suorittaa virkaansa liittyviä velvollisuuksia. Ovea koputetaan. Ovea taotaan. Saan juuri kahvikupin, kun minua jo revitään selvittämään riitaa, pahoinpitelyä tai minua raivostutetaan tyhmillä kysymyksillä. Missä me luistellaan? Liikuntasalissa! Miksi me ei saada jäädä sisälle, kun joku toinen saa? Siksi, kun ette saa. Jos oppilaat antavat rauhan, opettajat eivät. - Oletko miettinyt, miten me?-kysymykset ovat yleisiä. – Se sun oppilaasi sitä ja tätä- on toinen yleinen rauhoittumisentappokysymys. Miksi ei saa olla hiljaisessa tilassa? Pitäisi ehdottaa jotakin päähinettä. Sen kun vetää päähän, se tarkoittaa, ettei jumalauta saa tulla häirityksi minkäänlaisella asialla.
 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee