Siirry pääsisältöön

Vaivaisukot opetustyössä


Samuli Paulaharju kierteli 1900-luvun alussa ristiin rastiin Pohjanmaata ja tutki kirkkojen vaivaisukkoja. Pohjanmaalla niitä oli ja on edelleen eniten. Pohjanmaalla veistettiin puisia purjelaivoja ja pienempiä puupaatteja talonpoikaispurjehduksen aikaan 1700-1800-luvuilla, kun Pohjanmaan pitäjät saivat luvan käydä kauppaa Ruotsin ja muiden ulkomaiden kanssa suoraan. Ennen sitä ulkomaankauppa kävivät tapulikaupungit Turku ja Viipuri. Puisiin talonpoikaislaivoihin veistettiin keuloihin komiat keulakuvat, jotka merenkulun taikauskon mukaan yleensä esittivät naishahmoja. Kun Pohjanmaan puusepillä oli taito veistää näitä akan kuvatuksia, levisi puuveistotaide vaivaisukkotaiteen muodossa kirkkojen edustoille, pihamaille, kirkkotien varsille ja kellotapulien seinien vierille seistä jököttelemään. Vaivaisukot olivat kirkon diakoniatyötä, sillä ukkoihin oli kätketty lukollinen kassalipas ja suuaukko seteli-ja kolikkorahalle. Kirkonmenoihin tultaessa vaivaisukko sai tulijoilta roposen.   
Paulaharju kuvaili ukot vuolassanaisesti. Mistä materiaaleista ukot oli veistetty? Joillakin ukoilla oli pieni harjakatto tehty pään päälle, etteivät kastuisi koiran ilmalla. Ne eivät välttämättä ollut kokonaan puusta veistettyjä. Liivit, silinterihattu tai kauluspaidan liperit saattoivat olla pläkkipellistä. Paulaharju mittasi ukkojen pituudet, rintamuksen leveyden. Joskus ukot oli kuljetettu homehtumaan ja pölyyntymään kirkon tai kellotapulin ullakolle. Siellä ne saivat eläköityä. Temmeksen vaivaisukko otettiin useasti mukaan kievariryypinkeihin. Vaivaisukko katseli tentun ottoa ja taisi saada ryypyn itsekin. Hummausreissun jälkeen ukko talutettiin kiltisti takaisin Temmeksen kirkkopihalle oikiaa virkaansa ajamaan.
  Samuli Paulaharju oli koulutukseltaan kansakoulun opettaja eli seminaarit käynyt mies. Sen verran paljon Paulaharju mennä viiletti pitkin Suomen niemeä, ettei hän kateederilla joutanut pitkiä aikoja seisoskelemaan. Hän vietti aikaa kolttasaamelaisten kanssa ja kirjoitti katoavaa kansanperinnettä muistiin. Hän haeskeli metsämaastoista ja suomailta Isovihan aikaisia piilopirttejä ja pakosaunoja. Karjalan korvet, Uhtuan laulumaat hän kuunteli ja kynäili.
     Vaivaisukko-tematiikka sopii hyvin luokanopettajan työhön. Sellasia vaivasia keppikerjäläisiä mekin olemme. Vanhempainilloissa nurumme vanhemmilta jämälautaa, vanhoja maalin perseitä ja kaikkea joutavaa käsityömateriaalin jatketta, kun materiaalihankinnan rahat ovat minimissä. Minimituntimäärällä tehdä rynttäämme Opetussuunnitelmaa juosten jotenkuten kusten ja lisää tunteja, jakotunteja vaivaisina kerjäämme, mutta kalliita olemme ja säästää pitää. Minimillä tuotamme huonoa maksimia! Meitä ei vain kukaan kaappaa firman ryypinkeihin. Meille ei kekkeruuseja tarjota. Jos tarjotaan, niin pitää kuunnella pitkästyttävä ylistys oppikirjasarjan uusimmasta kirjasta viikkikuukeille. Lihan kanssa pussikastiketta. En osallistu! Luokanopettaja on työssänsä kuin yksikätinen, kätensä sodassa menettänyt vaivaisukko. Katto sentään vielä on pään päällä. Seinissä olisi paljon säästettävää! Hah hah!



Kirjavinkki: Samuli Paulaharju: Kymmenen virran maata

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee