Samuli Paulaharju kierteli
1900-luvun alussa ristiin rastiin Pohjanmaata ja tutki kirkkojen vaivaisukkoja.
Pohjanmaalla niitä oli ja on edelleen eniten. Pohjanmaalla veistettiin puisia
purjelaivoja ja pienempiä puupaatteja talonpoikaispurjehduksen aikaan 1700-1800-luvuilla,
kun Pohjanmaan pitäjät saivat luvan käydä kauppaa Ruotsin ja muiden ulkomaiden
kanssa suoraan. Ennen sitä ulkomaankauppa kävivät tapulikaupungit Turku ja
Viipuri. Puisiin talonpoikaislaivoihin veistettiin keuloihin komiat keulakuvat,
jotka merenkulun taikauskon mukaan yleensä esittivät naishahmoja. Kun
Pohjanmaan puusepillä oli taito veistää näitä akan kuvatuksia, levisi
puuveistotaide vaivaisukkotaiteen muodossa kirkkojen edustoille, pihamaille,
kirkkotien varsille ja kellotapulien seinien vierille seistä jököttelemään.
Vaivaisukot olivat kirkon diakoniatyötä, sillä ukkoihin oli kätketty lukollinen
kassalipas ja suuaukko seteli-ja kolikkorahalle. Kirkonmenoihin tultaessa
vaivaisukko sai tulijoilta roposen.
Paulaharju kuvaili ukot vuolassanaisesti.
Mistä materiaaleista ukot oli veistetty? Joillakin ukoilla oli pieni harjakatto
tehty pään päälle, etteivät kastuisi koiran ilmalla. Ne eivät välttämättä ollut
kokonaan puusta veistettyjä. Liivit, silinterihattu tai kauluspaidan liperit
saattoivat olla pläkkipellistä. Paulaharju mittasi ukkojen pituudet,
rintamuksen leveyden. Joskus ukot oli kuljetettu homehtumaan ja pölyyntymään
kirkon tai kellotapulin ullakolle. Siellä ne saivat eläköityä. Temmeksen
vaivaisukko otettiin useasti mukaan kievariryypinkeihin. Vaivaisukko katseli
tentun ottoa ja taisi saada ryypyn itsekin. Hummausreissun jälkeen ukko
talutettiin kiltisti takaisin Temmeksen kirkkopihalle oikiaa virkaansa ajamaan.
Samuli Paulaharju oli koulutukseltaan kansakoulun opettaja eli
seminaarit käynyt mies. Sen verran paljon Paulaharju mennä viiletti pitkin
Suomen niemeä, ettei hän kateederilla joutanut pitkiä aikoja seisoskelemaan. Hän
vietti aikaa kolttasaamelaisten kanssa ja kirjoitti katoavaa kansanperinnettä
muistiin. Hän haeskeli metsämaastoista ja suomailta Isovihan aikaisia
piilopirttejä ja pakosaunoja. Karjalan korvet, Uhtuan laulumaat hän kuunteli ja
kynäili.
Vaivaisukko-tematiikka sopii hyvin
luokanopettajan työhön. Sellasia vaivasia keppikerjäläisiä mekin olemme.
Vanhempainilloissa nurumme vanhemmilta jämälautaa, vanhoja maalin perseitä ja
kaikkea joutavaa käsityömateriaalin jatketta, kun materiaalihankinnan rahat
ovat minimissä. Minimituntimäärällä tehdä rynttäämme Opetussuunnitelmaa juosten
jotenkuten kusten ja lisää tunteja, jakotunteja vaivaisina kerjäämme, mutta
kalliita olemme ja säästää pitää. Minimillä tuotamme huonoa maksimia! Meitä ei
vain kukaan kaappaa firman ryypinkeihin. Meille ei kekkeruuseja tarjota. Jos
tarjotaan, niin pitää kuunnella pitkästyttävä ylistys oppikirjasarjan
uusimmasta kirjasta viikkikuukeille. Lihan kanssa pussikastiketta. En
osallistu! Luokanopettaja on työssänsä kuin yksikätinen, kätensä sodassa
menettänyt vaivaisukko. Katto sentään vielä on pään päällä. Seinissä olisi
paljon säästettävää! Hah hah!
Kirjavinkki: Samuli Paulaharju:
Kymmenen virran maata
Kommentit
Lähetä kommentti