Siirry pääsisältöön

Yli kriittisen pisteen


Matti Nykäsen kuolema kosketti ja liikutti. Lapsuus palasi mieleen. Mäkiviikot, olympialaiset, perhe yhdessä, Suomi yhdessä ja kaikilla katse hyppytornissa. Matti Nykänen hyppäsi Suomen, meidän, Jyväskylän hiihtoseuran, kaikkien puolesta. Jos Matti epäonnistui, Suomi epäonnistui. Matin voitto oli minun, meidän voitto.  Matti halusi näyttää, että osasi ja pystyi. Matin kotkan katse vaati meitä uskomaan, että tarkkisjätkä voi olla kaikkien sankari. Ei välttämättä yhteiskuntakelpoinen. Harmaa massa, unohduksiin ennalta tuomittu kaikessa vähän hyvä keskiluokka on yhteiskuntakelpoinen.  Virtuoosit, sankarit, Rokat ja Nykäset edustavat myyttiä yli-ihmisestä. Myyttiä ylivertaisuudesta, supervoimista, huippuosaamisesta. Kotkat asuvat korkealla vuorilla. Matin osaamisalue oli ylämäen asento, oikea-aikainen ponnistus, lentoasento, tyyli ja tyylikäs alastulo. Osaamisalue oli kapea, menestys huikaisevan leveä.
    Yli kriittisen pisteen Matti hyppäsi. Kriittisen pisteen yli meni myös alkoholin kulutus. Parisuhteet menivät yli kriittisen pisteen. Miksi ja missä vaiheessa asiat alkavat mennä yli kriittisten pisteiden, yli sopivaksi sallittujen, hyväksi testattujen ja koettujen rajojen? Jos elämässä menee jollakin sektorilla yli kriittisen pisteen, alkaako tehdä mieli ylitellä muitakin kriittisiä pisteitä? Antaako luvan itselle olla enemmän kuin muut, suurempi kuin muut? En tiedä. Minä hyppään kummulle, ponnistan silmät kiinni, paskat housussa vaapun mäkitornin juurelle vievään hissiin.  En selviä karsinnasta enkä ole lucky loser. Olen luokanopettaja, tasamaan työntäjä, murtomaiden angina pectoris.  Luokanopettajan ammattikuntaa hyppytornissa edustaa Eddie Edwards. Noin iso mäki, noin lyhyt hyppy. Niin pitkä koulutus, niin olematon palkka.
  Miten opettajana suhtautua lapseen, joka ylittelee arjessa kriittisiä pisteitä? Tällä viikolla kohtasin vanhan oppilaani. Ala-asteella häntä kiusattiin. Hän ajautui riitoihin. Häntä provosoitiin, hän provosoitui. Hän oli helppo maali. Hänestä sai odotetun reaktion ja sitä lapset helposti käyttivät pahan mielen purkamiseen. Sitä koulutyö teettää. Pysähdyimme juttelemaan. Mitä kuuluu? Hän oli mennyt yli kriittisen pisteen. Takana loistavasti menneet kirjoitukset. Hän pyrkii lukemaan yhteiskuntatieteitä Hesaan, Turkuun ja jos ne eivät tärppää, niin Lundiin. Sivari edessä. Sivaripaikka kansallismuseo Helsingissä. Hän oli mennyt yli kriittisen pisteen omassa elämässään. Tulin onnelliseksi. Ei kaikista kriittisen pisteen ylittäjistä tule onnistujia.
    Nykäsen elämä ylitti kriittisiä pisteitä. Hän vaikutti eksyneeltä, harhautetulta. Hän halusi vain olla, saada turvaa, hoivaa ja rakkautta. Jos lööppejä olen oikein tulkinnut, hän ne lopulta Joutsenosta löysi. Tekee mieli kysyä, saiko Matti varhaisvuosinaan, kun mieli kehittyy, riittävästi turvaa, hoivaa ja rakkautta? Olisiko elämä silloin ollut niin ajopuumaista ja levotonta? Olisiko kriittiset pisteet jääneet ylittämättä? Olisiko Matti selviytynyt toiselle kierrokselle? Olisiko hän lukenut hyvää kirjaa Keski-Euroopan mäkiviikolla villasukat jalassa?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee