Matti Nykäsen kuolema kosketti ja liikutti. Lapsuus palasi
mieleen. Mäkiviikot, olympialaiset, perhe yhdessä, Suomi yhdessä ja kaikilla
katse hyppytornissa. Matti Nykänen hyppäsi Suomen, meidän, Jyväskylän
hiihtoseuran, kaikkien puolesta. Jos Matti epäonnistui, Suomi epäonnistui.
Matin voitto oli minun, meidän voitto.
Matti halusi näyttää, että osasi ja pystyi. Matin kotkan katse vaati
meitä uskomaan, että tarkkisjätkä voi olla kaikkien sankari. Ei välttämättä
yhteiskuntakelpoinen. Harmaa massa, unohduksiin ennalta tuomittu kaikessa vähän
hyvä keskiluokka on yhteiskuntakelpoinen.
Virtuoosit, sankarit, Rokat ja Nykäset edustavat myyttiä yli-ihmisestä.
Myyttiä ylivertaisuudesta, supervoimista, huippuosaamisesta. Kotkat asuvat
korkealla vuorilla. Matin osaamisalue oli ylämäen asento, oikea-aikainen
ponnistus, lentoasento, tyyli ja tyylikäs alastulo. Osaamisalue oli kapea,
menestys huikaisevan leveä.
Yli kriittisen
pisteen Matti hyppäsi. Kriittisen pisteen yli meni myös alkoholin kulutus.
Parisuhteet menivät yli kriittisen pisteen. Miksi ja missä vaiheessa asiat
alkavat mennä yli kriittisten pisteiden, yli sopivaksi sallittujen, hyväksi testattujen
ja koettujen rajojen? Jos elämässä menee jollakin sektorilla yli kriittisen
pisteen, alkaako tehdä mieli ylitellä muitakin kriittisiä pisteitä? Antaako
luvan itselle olla enemmän kuin muut, suurempi kuin muut? En tiedä. Minä
hyppään kummulle, ponnistan silmät kiinni, paskat housussa vaapun mäkitornin
juurelle vievään hissiin. En selviä
karsinnasta enkä ole lucky loser. Olen luokanopettaja, tasamaan työntäjä,
murtomaiden angina pectoris.
Luokanopettajan ammattikuntaa hyppytornissa edustaa Eddie Edwards. Noin
iso mäki, noin lyhyt hyppy. Niin pitkä koulutus, niin olematon palkka.
Miten opettajana
suhtautua lapseen, joka ylittelee arjessa kriittisiä pisteitä? Tällä viikolla
kohtasin vanhan oppilaani. Ala-asteella häntä kiusattiin. Hän ajautui
riitoihin. Häntä provosoitiin, hän provosoitui. Hän oli helppo maali. Hänestä
sai odotetun reaktion ja sitä lapset helposti käyttivät pahan mielen
purkamiseen. Sitä koulutyö teettää. Pysähdyimme juttelemaan. Mitä kuuluu? Hän
oli mennyt yli kriittisen pisteen. Takana loistavasti menneet kirjoitukset. Hän
pyrkii lukemaan yhteiskuntatieteitä Hesaan, Turkuun ja jos ne eivät tärppää,
niin Lundiin. Sivari edessä. Sivaripaikka kansallismuseo Helsingissä. Hän oli
mennyt yli kriittisen pisteen omassa elämässään. Tulin onnelliseksi. Ei
kaikista kriittisen pisteen ylittäjistä tule onnistujia.
Nykäsen elämä
ylitti kriittisiä pisteitä. Hän vaikutti eksyneeltä, harhautetulta. Hän halusi
vain olla, saada turvaa, hoivaa ja rakkautta. Jos lööppejä olen oikein
tulkinnut, hän ne lopulta Joutsenosta löysi. Tekee mieli kysyä, saiko Matti
varhaisvuosinaan, kun mieli kehittyy, riittävästi turvaa, hoivaa ja rakkautta?
Olisiko elämä silloin ollut niin ajopuumaista ja levotonta? Olisiko kriittiset
pisteet jääneet ylittämättä? Olisiko Matti selviytynyt toiselle kierrokselle?
Olisiko hän lukenut hyvää kirjaa Keski-Euroopan mäkiviikolla villasukat
jalassa?
Kommentit
Lähetä kommentti