Isoäitini oli tarkka, ketkä
kuuluivat omiin. Hän ei ollut adoptoiva, ihana, vanha ja lempeä isoäiti.
Ulkopuolelle jätettiin surutta naapurin yksinäinen mies, joka lauantai-iltaisin
yksinään lämmitti saunaa. Jos suku oli koolla, isoäiti piirsi kepillä viivan
tontin rajalle. Siinä meni raja. Rajan sisäpuolella oli suljettu sukumme.
Meillä oli ihanaa ja auvoisaa. Juhannuskokko sytytettiin omalla rannalla omalle
porukalle. Ilmapiiri muuttui kylmäksi ja tylyksi, jos naapurit juhannusyön
makeiden tuoksujen ja juomien huumaamina halusivat liittyä hetkeksi seuraan ja
imeä meistä valoa ja antaa meille omaa valoansa. Se ei vain käynyt päinsä.
Isoäiti sanoi tiukasti, että haluamme olla omalla porukalla ja nyt on muiden
aika lähteä omalle rannalleen. Omaksuin saman rajanvedon. Säälimättömästi ja
surutta minäkin osaan piirtää rajan meihin ja muihin. Teen sen vain sillä
erotuksella, että monesti samastun muihin ja hylkään omani ja jätän itseni
isoäitini piirtämän viivan ulkopuolelle. Mökötän ja alan kiertyä itseni
ympärille kuin Vienan Karjalassa itsensä ympäri kuivuva monisatavuotinen kelo.
Äitini osaa vetää myös tiukasti rajan. Hänen rajansa sisäpuolelle ei
kuulu muita kuin isäni ja hän ja heidän hätääntynyt symbioottinen, riutuva
rihmastonsa. Edes lapset ja lapsenlapset eivät mahdu äitini piirtämän rajan
sisään. Rajan sisään kuuluu avantouinti ja saunaseuran ventovieraat saunojat,
joihin ei tarvitse liittyä millään tavalla. Minäkin pidän yleisten saunojen
tunnelmasta, kun saunojiin ei tarvitse liittyä. Heitä ei tarvitse ottaa oman
rajan sisäpuolelle. Koen sen ihanana. Silti koen surua, surumielisyyttä ja
satuttavaa melankoliaa. Jonkinlaisesta henkisestä anemiasta ja
tunteettomuudesta se kertoo.
Kehityskeskustelussa työnantaja kertoi, että hän kokisi tärkeänä, että
rinnakkaisluokan opettajat tekisivät yhteistyötä. Mutta kun minulla on
rajanveto-ongelma, rajaristiriita. En koe omaa luokkaani suljettuna ja että
minä olisin vain luokkaani varten. Siitä ei ole kyse. Olen vain niin jähmeä.
Rakenteeni ja vuorovaikutusroolit ovat niin tiukasti asemoitu menneisyyteeni.
Minkälaisen rajanvetomallin minä jätän jälkipolvilleni? Tiedän millaisen.
Lapseni tulevat muistamaan minut tuskaisena ja ulkopuolisena. Olen kuitenkin
valmis taistelemaan, jotta rajanvetokulttuurini tulisi vuosien myötä ja
kokemuksen ja kokemusten vaikutuksesta joustavammaksi ja pehmeämmäksi. Toivon,
että minä olisin valmiimpi adoptoimaan lasteni kavereita, puolisoni ystäviä
kuin vanhempani ja isovanhempani. Edes vähän. Hirveästi pitää eritellä ja
yhdistellä ajatuksia, tunteita, pelkoja, ulkopuolisuuden tunteita ja yhteenkuulumisen
tunteita. Kutsutaanko sitä elämäksi? Kutsutaanhan?
Kommentit
Lähetä kommentti