Taistele, pakene tai lamaannu
ovat ihmisen toimintamallit katastrofitilanteissa, kun henki on uhattuna.
Aivojen mantelitumake toimii tai ei toimi. Mantelitumake laukaisee ikiaikaiset
reaktiot aivojen vanhimmilta, liskoaivojen alueelta. Lamaantuminen on myös
aktiivinen toimintamalli. Siinä pysäytetään sähläys, palautetaan hengitys,
annetaan aivojen etuotsalohkolle aikaa tehdä loogisia, älykkäitä pohdintoja.
Minä lamaannun. Siksi olen luokanopettaja, lamaannun ja tavoittelen
näkymättömyyttä. Moni petojen saaliseläin kuulemma lamaantuu joutuessaan pedon
hampaisiin. Sillä pystyy hämäämään laatutietoisia saaliseläimen syöjiä. Kuollut
liha kun ei kaikille kelpaa. Luokanopettajien etuja ajetaan lamaantuneella,
näkymättömällä otteella. Se sopii minulle. Käännän toisen poskeni, kun minua
lyödään. Jeesuksen malli, luokanopettajan malli, minun malli, mallien malli.
Lastentarhan opettajat tai niiksi haluavat ovat aloittaneet pakenemisen.
Alalle ei löydy opiskelijoita. Tänä
vuonna alalle on hakeutumassa 40-60 % vähemmän opiskelijoita kuin aikaisemmin.
Ihanaa, voiko selkeämpää viestiä lähettää päättäjille,
työmarkkinaneuvottelijoille? Ei niin alhaisella palkalla kannata tehdä työtä,
vaikka rakastaa lapsia ja ei paremmasta välitä eikä edes tiedä. Odottaisin
luokanopettajilta samaa viestin vientiä? Alalle tulijoita riittää. Hakijoita
luokanopettajakoulutukseen riittää kosolti. Vielä. Mikä tässä ammatissa vetää?
Monipuolisuus varmastikin. Halu tehdä työtä yksin. Halu seistä yli 20 lapsen
edessä ja vastailla loputtomiin kysymyksiin? 20-vuotias opiskelija ei ymmärrä,
miten pieni palkka on? Verotus vie kolmanneksen kansan kynttilän palkasta. Käteen
jäävästä summasta puolet menee asuntolainaan. Lasten harrastusmaksut, auton
ylläpito, ruuat ja niiden jälkeen on seuraavat kolme viikkoa tilipäivään
elettävä parilla sadalla eurolla. Miksi kukaan viitsii? Kuusi vuotta opiskelua.
Haluaisin nähdä luokanopettajien lamaantumisen loppuvan. Taisteluun tai
joukkopakoon!
Kommentit
Lähetä kommentti