Siirry pääsisältöön

Klikit luokassa ja ratkaisu niiden purkuun


Luokanopettaja toivoo, että luokasta kasvaisi lukuvuoden, yhteisten lukuvuosien aikana ryhmä, joka on kiinteä, kaunis ja harmoninen. Kaikilla olisi oma paikka, oma tila ja ei syntyisi klikkejä. Luokkaani on syntynyt klikki. Klikin muodostaa kaksi poikaa ja kolme tyttöä. He ovat kasvaneet irti luokasta ja eriytyneet. He eivät enää kuule minua, luokkaa. He näyttävät omalakisilta. Koulunkäynti on heille irrallista. Liikunnassa he vetäytyvät omaan ryhmään. He tanssivat ja tekevät muuveja ja kikattavat ja leikkivät omaa leikkiä yhteisen leikin sisällä. Katselen sitä väsynein kevätsilmin, kuin unen läpi, usvan takaa. He tulevat syömään myöhässä, viipyvät ruokalassa liian kauan. En pääse kiinni. En osaa tarttua. En jaksa löytää sanoja. Yritän sanoittaa heille, miltä heidän toimintansa näyttää, mutta minua pelottaa, että he ovat liian irti ja minulla ei ole voimavaroja, osaamista, taitoa saattaa heitä enää yhteiselle tielle. Tässä vaiheessa kaikki tuntuu jo liian myöhäiseltä. Annan kaiken tapahtua ja ajattelen, että kesän jälkeen syksyllä, yritän uudestaan ryhmäyttää. Mutta kun en jaksa ryhmäytysleikkejä. Mitä silloin jää käteen? Yrittää ymmärtää syitä, seurauksia ja antaa sanoja, miltä heidän toimintansa näyttää ja miten hajottavaa se on. Mutta en näe, en ymmärrä.
   Ajatukset vievät omaan kouluaikaani. Muistelen siellä olleita klikkejä. Miten huono ja ulkopuolinen oma roolini oli ja miten kaikki oli niin kiveen hakattua. Ei oma opettajani, joka kasvaa jo horsmaa, osannut meitä auttaa. Olisiko luokka pitänyt hajottaa? Olisi. Suomalaisessa koulussa vannotaan turvallisen luokan nimeen. Tuttu luokka, sama sakki läpi koko ala-asteen. Yläasteella uusi porukka ja sillä kituutetaan kolme pitkää kasvun vuotta. Lukio hinkataan kolmessa vuodessa samalla porukalla. OKL hinkataan läpi samassa sakissa, tutussa turvatalossa, kotiryhmässä. Miksei joka vuosi sekoiteta luokkia rohkeasti? Joka vuosi rinnakkaisluokat pöyhittäisiin uuteen uskoon. Opettajan vaihtuisivat. Sama opettaja synnyttää kyllästymistä, huonoa jarruttavaa vuorovaikutusta ja synnyttää klikkejä. Oma opettaja kuusi vuotta voi olla paska ratkaisu. Uusi opettaja näkisi tuorein silmin ja puuttuisi rohkeasti klikkeihin, rikkoisi ja repisi ja kokoaisi palapelin palasia ammattitaitoisemmin. Kuusi vuotta ala-astetta, kuusi erilaista luokkayhdistelmää ja kuusi mahdollisuutta kehittää omia ryhmärooleja. Tämän idean minä nyt myyn ja lanseeraan.
   Olen jatkanut saman luokan kanssa nyt neljä vuotta ja olisin valmis vaihtoon. Ensi vuonna jatkan saman luokan kanssa ja samat ongelmat ovat edessäni silloin. Tiedän sen jo nyt ja olen läkähtyä.

Kommentit