Olimme kuuntelemassa eilen
Helsingin poliisisoittokuntaa. Sehän olikin verraton big band, poliisien
lippulaiva ja aina mukana juhlallisuuksissa. Muhkeaa sointia paskalla akustiikalla
kuten aina Jyväskylässä. Soittokunta oli nuori ja vireä. Oli muhkea
vaskisektio, paljon puupuhaltimia, bassorumpu, patarumpuja, kongia,
bassoklarinettia, pikkolohuilua ja perusbändi. Ammattilaisorkesteri. Poliisit
tietysti valistivat. Oli Lasten liikennelaulua, kypärän kiristys-bluesia,
112-valistusta, liikennevalo-boogieta, pelastusliivien oikeaoppinen
kiristysjenkka, Simpsonien tunnusmelodiaa, rosvojen kiinniottoa, bändin
soittimien esittelyä ja kiusaamisen vastustus-reggaeta. Lavalle kömpi muhkea
leijonahahmo. Hyvä pumppu. Tuli hyvä mieli toukokuisen kiireen ja melskeen
keskelle. Voisiko opettajilla oli vastaavanlainen pumppu. Millainen se olisi?
Opettajien big band. Nokkahuiluperhe olisi vahvasti edustettuna. Olisi
sopraanohuilua, alttohuilua, tenorinokkista ja lihava Markku-ope soittelisi
bassonokkahuilua. Kannelsektio istuisi huilujen takana takomassa mansikka-,
mustikka- ja appelsiinisointua. Rumpuryhmä muodostuisi parista koulurummusta,
joista ei lähtisi liian kova ääni. Ukulelet soittaisivat samaa sointua, joka
vaihtuisi samaan aikaan. Kaikilla olisi yhtä vaikeat nuotit. Kaikilla olisi
samat säännöt. Yks viulu. Itsetehty
jänisräikkä pyörisi yhdessä kappaleessa eikä liian kauan. Quiroa raapisi hassun
hauska Sirpa-ope siinä yhdessä hulluttelevassa lattarijatsissa. Esiintymisasuna
olisi Marimekon raitapaita. Jokaisella soittajalla olisi persoonallinen huivi.
Yhdellä olisi afgaanihuivi. Ohjelmisto olisi raastava. Ensimmäinen kappale ”Ihan
oikeesti” räjäyttäisi jo potin. ” Enkö mä sanonut” kertoisi tarinan koulun
arjesta. ” Nyt riittää” ja ” Onks tää keskustelu pakko käydä joka päivä” veisi
tunnelman koulun arkeen. ” Kaikki saman katon alle” ylistäisi inkluusiota ja
kertoisi koulun arjesta. ” Miten ehdin tehdä kaiken?” olisi raastava balladi
koulun arjesta. ”Kolmiportainen tuki” kertoisi luokanopettajan toivottomuudesta
lippusten ja lappusten alla koulun arjessa. ” Tarkastan portfoliota Pedanetissa”
ylistäisi digitalisaatiota. ” Ihana KiKy ” olisi rakkauslaulu siitä, miten
ihanaa on nostaa Suomen kilpailukykyä opettajan työn näkökulmasta. ” Oman työn
ohella” kertoisi koulun arjesta. ”Kevätkahvitus” ja ”Kantturat laitumelle”
virittelisi kesäloman tunnelmiin. ” Suvin virsi” kertoisi hassun hauskasti
Suvi-nimisen alkuopettajan ongelmasta löytää sopivaa huovutusvillaa
Inkeroisissa. ” Teen kahta työtä” kertoisi pääkaupungissa asuvan opettajan
rahahuolista, mutta olisi positiivinen ja ylistäisi opettajan arkea. ” En ole
katkera, mutta kuitenkin” kertoisi koulun arjesta positiivisesti ja
realistisesti. ” Mietin alan vaihtamista” olisi realistinen kuvaus arjesta,
mutta positiivinen. ” Mitä Uno Cygnaeus ajattelisi nykykoulusta” kertoisi, mitä
Uno Cygnaeus ajattelisi nykykoulusta. ” Ollaan me silti menty eteenpäin” olisi
synninpäästö kaikelle uudelle ja kehittämiselle ja olisi positiivinen olematta
negatiivinen. ” Oppilashuoltotyöryhmän arkiveisu” kertoisi siitä, miten
kymmenen ihmistä miettii sopivia lauseita kuvaamaan erityisoppilaan arkea ilman
lausepankkia ja miten kaikki menee putkeen ja kaikki ovat tyytyväisiä. ” Mikä
on koulun syytä?” syyllistäisi koulua positiivisesti syyllistämättä ketään ihan
oikeasti. ” Se syyllisyys, kun paukut eivät riitä” olisi herkkä rakkauslaulu
uupumuksesta ja toivottomuudesta jättäen silti positiivisen ja toivorikkaan
jälkivaikutelman. ” Anna kopiokoneen laulaa vaan” olisi toisinto Dave
Lindholmin hitistä. ” Minä suojelen minua kaikelta” olisi toisinto Ultra Bran
hitistä. ” Olispa aina kesä” olisi sinfoninen utopia halusta luopua,
resignoitua koulujärjestelmän postiivisesta noidankehästä.
Konsertti päättyisi
kapellimestarin uljaaseen kaneettiin: ” Meillä on maailman paras
koulujärjestelmä. Ollaan siitä ylpeitä. Jooko!
Kommentit
Lähetä kommentti