Siirry pääsisältöön

Viimeisen viikon askelmerkit


Viimeiselle viikolle on aina samat askelmerkit. Kokeneen koulunkäyntiavustajan pitää saada räjähtää, itkeä ja viestiä, että hän on hylätty ja häntä ei arvosteta. Hän tarvitsee sen. Tapa tehdä surutyötä, jota tämä raastava ihmissuhdetyö kuitenkin meihin jättää. Meidän pitää saada surra lomalle siirtymistä. Paitsi, että koulunkäyntiavustaja ei jää vielä lomalle. Ehkä häntä vituttaa opettajien siirtyminen kesälaitumille, josta tottakai opettajien pitää kokea ansaittua syyllisyyttä. Avustaja joutuu vielä laskemaan kirjoja, pulpetteja, laminoimaan uusia oppikirjoja. Mutta hän saa tehdä sen ilman lapsia, ilman alituista marmatusta, hiljaisilla käytävillä, vähän kuin kirjastossa tai pienessä ranskalaisessa kirkossa kaukana Normandian rannikolla, sen siideritilan vieressä, jossa Pasqal istuu puiston penkillä ja suree kuollutta vaimoaan haikean melankolisena.
    Minun askelmerkkini on tyhjyyden kokemus, epäonnistumisen kokemus. Olen kevyesti masentunut. Tyydyn katselemaan maisemaa. Olen kevyesti hylätty. Tyydyn miettimään, miksi käteni niin vähän hyväilevät, miksi päätäni niin harvoin pörrötetään, miksen ole don Quijote, suuri rakastaja heinänkorsi hampaissa? Ne ovat minun askelmerkkejäni. En ole syvällä. Kevyesti hajoan, en atomeiksi, lihakimpaleiksi, mutta ristiriitaiset möykyt vetävät minua moneen suuntaan. Käyn Mollin sivuilla ja selailen muita työpaikkoja. Olen vähän katkera. Haluaisin tehdä jotain muuta työtä. Haluaisin tehdä työtä, jolla ei ole tarkoitusta. Kasvatustyöllä kun koetaan olevan tarkoitus, suunta, päämäärä. Mitä enemmän työssä on tarkoitusta, sitä pienempi korvaus. Näin loman kynnyksellä, kun olen loppuun kulutettu, nurkkaan ajettu, henkisesti piesty, haluan syksyllä aloittaa työssä, missä ei ole mitään tarkoitusta ja saatanan kova liksa! Vaikkapa sijoitusneuvontaa, metsän myyntiä, mainosalaa, sulariwelho.
   Ennen kesälomaa olen myös luulosairas. Maksani on varmasti kirroosissa. Haimani insuliiniresistenssi on aivan varmasti olematon. Eturauhasessani on oltava jotain vikaa. Minulla on varmasti aivosyöpä. Eilen nenästäni tuli ulos mantelitumake, nyt en tunne enää tunteita. Sepelvaltimoni ovat aivan varmasti aivan tukossa. Aortta repeää huomenna. Keuhkosyöpänikin lienee pitkällä. Kielessä on varmasti kasvain. En näe itseäni, harmaakaihi. En tunnista enää tarpeitani, unihäiriö, stressi, ummetus, ripuli, kadotus, eksistentiaalinen ikäkriisi. Jos näen unta, niissä minua tapetaan, pilkotaan.
   Viimeiset askelmerkit. Tutkikaapa niitä itsessänne ja toisissa. Mielenkiintoista.

Kommentit