Rauniorotta. Lapsuuden kodissani
koen olevani rauniorotta ja helvetin huonon suomalaisen kesäteatterifarssin
sivustakatsoja tai oikeastaan alta kastuja. Jos teatterikappaleen suosiota mitataan
väliaplodeilla, niitä näytelmä nimeltä Rauniorotta tarjoaa. Rauniorotta kertoo
siitä, miten kaksi täysin erilaista ja toisilleen sopimatonta ihmistä löytävät
toisensa ja kasvavat täydelliseen symbioosiin yöttömän yön maassa, jossa metsät
ovat pullollaan ahomansikoita, väärällään herkkutatteja ja jossa tämän laisen
kohtaloyhteyden ei luulisi olevan edes mahdollista. Rauniorotan miespääosaa
esittää palvelijan roolia ja muiden perheen jäsenten tunteita hysteerisesti
skannaava isähahmo. Jos jollakin on surullinen olo, isäkin tulee surulliseksi.
Jos jollakin on nälkä, isälläkin on. Jos isä ei juo olutta, ei kukaan muukaan
saa juoda olutta. Jos jollakin tulee pää kipeäksi, isälläkin tulee pää
kipeäksi. Isä varastaa ja lainaa kaiken toisilta ja imee tällä toiminnallaan
tilan kaikilta. Itse asiassa hemmetin hilpeää. Rauniorotan naispääosaa esittää
nainen, joka komentaa, käskyttää ja syöttää jatkuvia impulsseja miespääosan
esittäjälle, joka toteuttaa välittömästi kaiken. Perheen poika, sivusta
seuraaja, alta kastuja, lukee ensimmäisessä näytöksessä lehteä. Hän poistuu
vessaan tarpeilleen ja takaisin tullessaan lehti on laitettu kasaan ja nostettu
hyllylle. Poika yrittää keittää sitten kahvia, mutta miespääosan esittäjä
rientää tekemään sen hänen puolestaan ja keittää pojalle yhden kupin laihaa
kahvia. Poika on kuin tyhjä astia. Hän ei saa täyttyä aivoja elvyttävällä
kofeiinilla, maailmankuvaa rikastuttavilla maailman uutisilla. Poika siirtyy
kolmannen näytöksen alussa pihalle, johon aurinko paistaa ja varjoa ei ole.
Pihalla tuolissa istuu äiti, joka kuvailee takametsän tapahtumia. Metsässä asuu
pelottava, lihava orava. Myös sakaali vaanii metsän rajassa. Pihalla on
myyräkarkotin, joka 30 sekunnin välein päästää viisi sekuntia kestävän juuri
kuulokynnyksen ylittävän rähisevän myyrävaroituksen. Myyrät yrittivät vallata takapihan
ja ne haluavat syödä kaikki voikukat ja se on ärsyttävää, koska niiden
leikkaaminen on isän suurin ilo ja tehtävä ja äiti haluaa seurata leikkuuta,
koska sitä on kiva kommentoida ja siinä tarvitaan työnjohtoa ja se on äidin
tehtävä. Neljännen näytöksen alussa kaksi muuta lasta astuu näyttämölle. Koko
perhe on nyt koossa ja siirrytään viidenteen kohtaukseen, joka vie perheen
Ruotsin risteilylle. Isän kädet särkevät ja häntä pelottaa, että kaikki hänen
rahansa kuluvat. Hilpeyttä herättää kuudennen kohtauksen takauma, jossa isä ja
äiti istuvat Milanon La Scalan oopperan aitiossa ja nauttivat kuohuviiniä ja
jäähilejuomaa. Kontrasti isän valittamaan köyhyyteen Ruotsin laivalla saa
yleisön räjähtämään nauruun ja väliaplodit ovat tosiasia. Taputusta kestää niin
kauan, että viides nuukuuskohtaus ja kuudes ylellisyyskohtaus pitää näytellä
uudestaan. Kiukku rauniorotan eli perheen esikoislapsen silmissä naurattaa.
Rauniorotta ei tiedä mitään oopperajutusta. Se on tehty salassa. Lisäksi
rauniorotta ei tiedä isän ja äidin saamasta yllätysperinnöstä, joka saa suuren
naurun remakan uudestaan repeämään. Isä toistaa esityksen aikana monta kertaa,
että rahat on ihan loppu. Yhdeksännessä kohtauksessa laivan saunassa isä
purskahtaa itkuun ja toteaa kiukkuisesti, että nyt on viimeinenkin lati loppu
ja nyt hän on köyhä. Rauniorotan roolia näyttelevä esikoispoika ottaa tilanteen
nyt haltuun ja maksaa saunat ja juomat ja lainauikkarit. Hupia ja hilpeyttä
herättää myös kohtaus, jossa koko 19 henkinen perhe (lapsenlapset mukana)
menevät hyttiin syömään banaaneja ja välipalakeksejä, kun kaikki rahat on
loppu. Kolme ensimmäistä saavat maukkaan nektariinin, joita ei riitä kaikille.
Sitten muu perhe poistuu ja vain isä ja äiti jäävät laivan hyttiin ja kaivavat
esiin mustan kaviaarin ja kalliin samppanjan. Äidin vatsa on kipeä ja isä saa
juoda kaikki viinit ja helvetin isot kookosleivokset.
Viimeisessä kohtauksessa isä huutaa äidille,
että lähde pois ja jätä hänet ja sitten itkee ja kysyy, mitä pahaa hän on
äidille tehnyt, kun äiti on niin ilkeä. Äiti sanoo, että hän ei ole koko
päivänä päässyt edes vessaan, kun talossa on ollut muitakin kuin he kaksi ja
heidän tasapainonsa on ollut hukassa. Sitten äiti ottaa suihkun, mutta vesikään
ei ole jääkylmää, vaan haileaa ja on helle. Siihen isä sanoo, ettei se ole hänen
syy. Äiti vastaa, että on. Yleisö vinkuu haltioissaan. Rauniorotta kulkee
viimeisessä näytöksessä puukengät jalassa, joihin on maalattua isoja orvokkeja,
ja liian suuressa sadepuvussa postiluukulle, jossa on kirjekuori ja sen
avatessaan hän hihkaisee tukahtuneesti ja ilon häive vilahtaa kuivuneissa
silmissä. Hänet on valittu OKL:een. Yleisö hirnuu ja kokee voimakasta
vahingoniloa. Sitten tulee esirippu.
Rauniorotan
mieli ei pääse kehittymään terveellä tavalla. Tunteet eivät ole omia. Perheellä
saa olla yhteiset tunteet, joita äiti johtaa kuin kapellimestari orkesteria.
Kaikki on väljää. Kuuma on haileaa. Lumi on räntää. Kaikki on halpaa, köyhää,
samean harmaata. Pääosan esittäjä ”Rauniorotta” kulkee henkisillä raunioilla ja
etsii tunteiden rippeitä, mitä jäljelle jää ja kalvaa niistä emotionaalisen
täyttymyksen alkeishiukkasia, rippeitä, mutta ei täyty ja kaikki, koko elämä
jää vaille tyydytystä, täyttymystä.
Kommentit
Lähetä kommentti