Siirry pääsisältöön

Erbarme dich mein Liebster Jesu, armahda minut, kuka opettajan armahtaa?

 - Erbarme dich mein liebster Jesu! laulaa alttosolisti Bachin Matteus-Passiossa. Armahdusta hakee moni laupias opetusalallakin.

Kuka opettajan lopulta armahtaa? Tarvitseeko opettaja armahdusta? Jos armahdusta osaisi pyytää yhtä kauniisti kuin alttosolisti Matteus-Passiossa, sen myöntäminen ainakin kävisi helposti. Armahtaako kesäloma uupuneen opettajan? Ovatko lomat opettajan armahdus? Eläkevuosissako armahdus? Armahtaako hauta ja viimeinen makuusija halvimmassa mahdollisessa, valkoisessa kangasarkussa kaupungin lapsia vuosikymmenet palvelleen virkamiehen? Kuolemassako meitä vasta odottaa armahdus? Onko lihallisuuteen tuomittu kehomme vasta mätänemisen kynnyksellä saava armahduksen?
  Opettajan kilvoittelua kasvatuksen viidakossa voi käsitellä raamatullisilla käsitteillä. Syyllisyys ja armo ovat mukana arkipäivässä lähes päivittäin. Samoin laupeus ja nöyränä oleminen. Kohdata lapsi nöyrin mielin. Hyvä opettaja on oikeamielinen. Hän on vahva kuin Pietari ja kova kuin kallio. Hän on sitkeä kuin Paavali seurakuntiensa johtajana. Hän on innokas kuin verenhimoisin inkvisiittori, kristuksen soturi, toki taistelemassa oikean asian eli korkeampien inhimillisten hyveiden puolesta.  Opettaja uhrasi monta tuntia omaa aikaansa hyvän asian puolesta. Lucifer, sielunvihollinen, pääperkele kiusoittelee opettajaa tämän kilvoittelussa tarjoten oikoteitä onneen.
  Syyllisyys ja armo sisältyvät myös Aristoteleen hyveteoriaan. Oppilaiden kohteleminen oikeudenmukaisesti ja kohtuullisesti Aristotelisten hyveiden valossa työstää ajatusta yleisemmällä tasolla ja ikään kuin hieman korkeamman kukkulan päältä katsottuna. Syyllisyys ja armo ovat opettajassa itsessään olevia tunteita ja ajatuksia siitä, että mitenkä päivä nyt sitten ihan oikeasti meni. Oppilaan epäoikeudenmukainen kohtelu suhteessa toisiin saattaa syyllistää päiväänsä kriittisesti puntaroivan opettajan. Sanoinko oikein sanoessani sille niin ja näin? Lisäsinkö ennestään jo suurissa ongelmissa olevan lapsen elämää antamalla liikaa läksyjä tai muulla tavoin lisäämällä taakkaa olemalla vaatimuksissani kohtuuton ja sokea? Odotinko joltakin lapselta sellaista, johon hänestä ei vielä ole? Ajattelinko liian sokeasti vain hyvää jostakin jo aika lailla itseänsä paaduttaneesta lapsesta? Enkö uskaltanut nähdä vakavia asioita oikeassa valossa? Jätinkö huomaamatta lapsen hädän oman mukavuuteni vuoksi. En ollut valmis uhraamaan omaa mukavuuttani.
    Laiskat paskiaiset, jollaisia opettajienkin joukosta löytyy, eivät ole oikeutettuja armahdukseen. Laiskan osaksi pitäisi tulla kokea syyllisyyttä tekemättä ja sanomatta jättämisistä. Moni laiskiainen armahtaa itsensä helpolla humalalla ja mielihyvätokkurassa antaa itsellensä vastuuvapauden. Opettajan on helppoa ajatella, että vaikea asia kuuluu perheelle ja hän voi vetäytyä syrjään silmät sulkien. Vaikka virka-aseman pitäisi antaa opettajalle kasvottoman legitimiteettikilven eli eräänlaisen koskemattomuustakuun, että jos hän oikean asian puolesta on rohkea ja luottaa oikeudenmukaisuuteen ja lapsen etuun, hän ei voi toimia väärin. Silti on monta kertaa houkuttelevampaa uskotella itselleen, että lapsella on kaikki hyvin ja äläpä mene sorkkimaan.
   Erbarme mich! Armahda minut. Armahda itsesi. Tee se kuitenkin kilvoituksen jälkeen, kun olet itsesi haastanut ja nostanut itsellesi riman sopivaan korkeuteen. Silloin myös oppilaan inhimillisyyden rajat venyvät.

Kommentit

  1. Kuulostat hiukan katkeralta syyllistäessäsi laiskoja opettajia ja toisessa kirjoituksessa miesopettajia. Valittaminen tuo itselle vain huonon olon.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee