Tämä kirja pitää lukea. Ai, miten suoraan Iida Rauma puhui tämän päivän Hesarissa (HS 230.1.2022) koulukiusaamisesta. Rauma ajattelee lasten välisestä kiusaamisesta siten, että aikuisten ihmisten elämässä niistä teoista, jotka latteasti laitetaan käsitteen koulukiusaaminen alle, joutuisi rikosoikeudelliseen vastuuseen. Koulukiusaamisen sijasta koulussa pitäisi puhua jatkuvasta ivaamisesta, yksin jättämisestä, tyrkkimisestä, lyömisestä, kuristamisesta, hukuttamisyrityksistä, halusta viedä toiselta ihmisarvo ja tehdä toisesta ihmisestä hylkiö, rotta, syrjitty, ali-ihminen.
Hesarin jutun mukaan Rauman tekstissä koulua verrataan vankilaan ja mielisairaalaan ja paikoiksi, jossa ihmiseltä riistetään vapaus ja jossa yksilöt alistetaan ehdottomiin ja stressaaviin valtasuhteisiin, jotka pahimmillaan ovat täynnä pikkutarkkoja sääntöjä, joiden tarkoitus on näyttää alammaiselle alamaisen paikka. Olen samaa mieltä Rauman kanssa. Olen sitä mieltä, että osittain tällainen koulu on hyvä ilman väkivaltaa ja alistamista tietysti, koska riittävän tylsä ja ahdistava paikka luo mielikuvitukselle puitteet rikastua ja ihminen oppii kestämään ja sietämään tulevaa vitun tylsää 8-16 työelämää veronmaksamisine sun muine ärsyttävine asioineen ( Korostan, että ilman mielivaltaa, tyranniaa, sadismia ja kiusaamista).
Olen Rauman kanssa täysin samaa mieltä, että Turun yliopistossa kehitetty kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma Kiva Koulu on täysin älytön järjestelmä. Älyttömyys on sen mekanistinen seuraamuspatteristo. Haastatellaan kiusattua, kiusaajaa, sivustaseuraajia ja tehdään kirjalliset kuulustelupöytäkirjat mappiin. Sitten sovitellaan ja seuraillaan ja tehdään seurantapöytäkirjoja. Nimetään ystävä kiusatulle. Kiva Koulun kunniaksi on sanottava se, että ohjelma pakottaa ainakin pysähtymään kiusaamisen äärelle ja tehdään mahdottomaksi sivuuttaa kiusaaminen.
Rauman kirjassa minua miellyttää suoraan puhumisen tarve. Tiedän, että se tulee herättämään nurinaa ja ehkä jopa loukkaa opettajia. Todella moni yrittää aivan jumalattomasti tehdä asioita sen hyväksi, että koulu ei olisi pakkotyölaitos, jossa kiusaaminen on rakenteellisena piilo-opetussuunnitelmana mukana ekaluokasta päättötodistukseen asti.
Iida Rauman kirja on pakko lukea! Lue sinäkin.
Kommentit
Lähetä kommentti