Siirry pääsisältöön

Iida Rauman kirja "Hävitys. Tapauskertomus"

 

Tämä kirja pitää lukea. Ai, miten suoraan Iida Rauma puhui tämän päivän Hesarissa (HS 230.1.2022) koulukiusaamisesta. Rauma ajattelee lasten välisestä kiusaamisesta siten, että aikuisten ihmisten  elämässä niistä teoista, jotka latteasti laitetaan käsitteen koulukiusaaminen alle,  joutuisi rikosoikeudelliseen vastuuseen. Koulukiusaamisen sijasta koulussa pitäisi puhua jatkuvasta ivaamisesta, yksin jättämisestä, tyrkkimisestä, lyömisestä, kuristamisesta, hukuttamisyrityksistä, halusta viedä toiselta ihmisarvo ja tehdä toisesta ihmisestä hylkiö, rotta, syrjitty, ali-ihminen.
   Hesarin jutun mukaan Rauman tekstissä koulua verrataan vankilaan ja mielisairaalaan ja paikoiksi, jossa ihmiseltä riistetään vapaus ja jossa yksilöt alistetaan ehdottomiin ja  stressaaviin valtasuhteisiin, jotka pahimmillaan ovat täynnä pikkutarkkoja sääntöjä,  joiden tarkoitus on näyttää alammaiselle alamaisen paikka. Olen samaa mieltä Rauman kanssa. Olen sitä mieltä, että osittain tällainen koulu on hyvä ilman väkivaltaa ja alistamista tietysti, koska riittävän tylsä ja ahdistava paikka luo mielikuvitukselle puitteet rikastua ja ihminen oppii kestämään ja sietämään tulevaa vitun tylsää 8-16 työelämää veronmaksamisine sun muine ärsyttävine asioineen ( Korostan, että ilman mielivaltaa, tyranniaa, sadismia ja kiusaamista).
  Olen Rauman kanssa täysin samaa mieltä, että Turun yliopistossa kehitetty kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma Kiva Koulu on täysin älytön järjestelmä. Älyttömyys on sen mekanistinen seuraamuspatteristo. Haastatellaan kiusattua, kiusaajaa, sivustaseuraajia ja tehdään kirjalliset kuulustelupöytäkirjat mappiin. Sitten sovitellaan ja seuraillaan ja tehdään seurantapöytäkirjoja. Nimetään ystävä kiusatulle. Kiva Koulun kunniaksi on sanottava se, että ohjelma pakottaa ainakin pysähtymään kiusaamisen äärelle ja tehdään mahdottomaksi sivuuttaa kiusaaminen. 
  Rauman kirjassa minua miellyttää suoraan puhumisen tarve. Tiedän, että se tulee herättämään nurinaa ja ehkä jopa loukkaa opettajia. Todella moni yrittää aivan jumalattomasti tehdä asioita sen hyväksi, että koulu ei olisi pakkotyölaitos, jossa kiusaaminen on rakenteellisena piilo-opetussuunnitelmana mukana ekaluokasta päättötodistukseen asti. 
  Iida Rauman kirja on pakko lukea! Lue sinäkin. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee