Turbulenssi. Musta tammikuun
loppu ja helmikuun alku. Viime viikolla lapsi sairastui. Jäin kotiin. Joka
aamulla soitin työnantajalla, koska aamuisin pitää ennen seitsemää soittaa
työnantajalle ja tehdä poissaolosta ilmoitus. Sitten kirjoittamaan sijaiselle
ohjeita. Suunnitella tunnit. Aukoa digitaalisia oppimateriaalisivuja
SanomaProlta ja Otavan Ope-sivulta. Merkata sivuja, tehtäviä ja kuvitella,
miten päivä voisi edetä. Sairas lapsi kuolaa nenä tukossa. Palvelua.
Appelsiinin kuorimista. Pyykinpesua. Mehun lämmitystä.
Tällä viikolla toinen lapsi sairastui. Ja vaimo. Ja minäkin. Mutta en
sairastunut. Tai sairastuin, mutta en jaksanut jäädä kotiin. Olisiko pitänyt?
Jos vähän nenä vuotaa, pitäisi jäädä kotiin. Vuodan maskiin. En jäänyt kotiin.
Kotona lapsi kyselee tauotta, menenkö kouluun vai en huomenna. Enkö pääse harrastuksiin
viikonloppunakaan? Et pääse. Hän hokee sitä tauotta. Vastasin jo. Koko ajan
kotona hän kyselee, voinko mennä kouluun, harrastuksiin? Et voi. Hän turhautuu.
Alkaa kiusata siskoaan. Ymmärrän, hän on turhautunut. Hän haukkuu siskoaan
läskiksi, vammaiseksi, kiroilee. Vittu, läski, vammainen putoaa hänen suustaan
kuin räntäpisarat Antti Kurvisen Pekingiin lähtösuunnitelmien päälle.
Töissä hermostuttaa. Yhdelle kollegalla on koko ajan ”hei, mulla on yksi
juttu sulle!” Ne jutut on väsyneitä ideoita, mitä me voisimme tehdä
seuraavaksi. On kaikenlaisia projekteja, mihin lähteä mukaan. MunAteneum,
Askartelusankarit, laskettelureissu, mikrobotti-ohjelmointia,
leirikouluideoita, Olympia-projekti kuvikseen. En jaksa. Pakenen tai sanon
odota, mulla on kiire ja pakenen omaan luokkaan ja laitan luokan oveen Älä
häiritse, arviointikeskustelu menossa-lapun luokkahuoneen oveen. Hengitän.
Menen vessaan. Yhdellä toisella opettajalla on ” hei, mulla on sulle yksi tai
oikeastaan kaksi juttua”. Odota, käyn vessassa. Mulla ei ole kenellekään yhtään
juttua. Yksi juttu väsyttää, toinen juttu läkähdyttää, kolmas vie kanveesiin.
Kun tulen vessasta, opettajanhuoneessa on keskustelu yhteisistä pelisäännöistä
välitunnilla. Saako lumikasan päälle kiivetä? Saako sen päältä hyppiä? Joku on
antanut luvan hyppiä, toinen kiivetä, kolmas kaivaa lumionkaloa. Hahmotellaan
yhteistä sääntöä. Pakenen keskustelua omaan luokkaan. Kello soi sisälle.
Puhelin soi taskussa. Lapsi soittaa. Enkö pääse tänään treeneihin. Olen yskinyt
vain vähän. Et pääse. Oppilaat luokkaan. Mitä tehdään, jokainen kysyy
yksitellen. Pese kädet. Katso lukkaria. Istukaa alas. Aloitan opetuksen.
Kuulutus katkaisee sen. Kuulutuksen aiheena on lumi, lumikasa. Yhteiset säännöt
on laadittu. Nyt ne julistetaan. Kaikki katkeaa, minä en. Koulupäivän jälkeen
teams-palaveri. Mukana psykologi, äiti, lapsi, minä ja erityisopettaja. Tehdään
päätöksiä. Oppilasta pyritään tukemaan. Saan ohjeen, puhu hitaammin, pilko
ohjeet, istu oppilaan vieressä, anna oppilaan vastata kokeessa suullisesti ja
kirjoita vastaus, anna tehdä koe kirjan kanssa. Puhelin soi, enkö pääse tänään
treeneihin? Et. Avaan Wilman. Pitäisi kirjoittaa päivän läksyjä sairaana oleville.
Näin unta. Olin mummolassa. Laitoin kylpyhuoneessa vesihanan valumaan
paljua varten. Lämmintä vettä palju täyteen. Sitten syvä uni, josta säpsähdän
ja tajuan, että kevyessä unessa jättämäni vesihana edelleen laskee lämmintä
vettä paljuun. Sammutan sen. Olen kauhuissani. Nyt tuli hirveä vesilasku
papalle. Herätyskello soi. Herään. Lapsi yskii ja kysyy, pääsenkö tänään
kouluun? Entä treeneihin? Keittiön pöydällä on kokkikirja: Hanna Gullichsen
kokkaa. Valaistun. Teen kokkikirjan. Alanvaihto.
Oi ei, voin kuvitella tilanteen. Olen tyytyväinen valintaani, etten ole vielä palannut opettajan työhöni. Meillä on alle 2-vuotias tytär, joka on sairastanut flunssaa enemmän ja vähemmän koko talven. Päiväkodista pitää jäädä pois matalalla kynnyksellä. Jos olisin jo työelämässä, poissaolopäiviä olisi kertynyt aivan julmetusti. Ja tuo sijaisen ohjeiden tekeminen on tunnetusti täyttä kuraa.
VastaaPoista