Siirry pääsisältöön

Turbulenssia.

 

Turbulenssi. Musta tammikuun loppu ja helmikuun alku. Viime viikolla lapsi sairastui. Jäin kotiin. Joka aamulla soitin työnantajalla, koska aamuisin pitää ennen seitsemää soittaa työnantajalle ja tehdä poissaolosta ilmoitus. Sitten kirjoittamaan sijaiselle ohjeita. Suunnitella tunnit. Aukoa digitaalisia oppimateriaalisivuja SanomaProlta ja Otavan Ope-sivulta. Merkata sivuja, tehtäviä ja kuvitella, miten päivä voisi edetä. Sairas lapsi kuolaa nenä tukossa. Palvelua. Appelsiinin kuorimista. Pyykinpesua. Mehun lämmitystä.

  Tällä viikolla toinen lapsi sairastui. Ja vaimo. Ja minäkin. Mutta en sairastunut. Tai sairastuin, mutta en jaksanut jäädä kotiin. Olisiko pitänyt? Jos vähän nenä vuotaa, pitäisi jäädä kotiin. Vuodan maskiin. En jäänyt kotiin. Kotona lapsi kyselee tauotta, menenkö kouluun vai en huomenna. Enkö pääse harrastuksiin viikonloppunakaan? Et pääse. Hän hokee sitä tauotta. Vastasin jo. Koko ajan kotona hän kyselee, voinko mennä kouluun, harrastuksiin? Et voi. Hän turhautuu. Alkaa kiusata siskoaan. Ymmärrän, hän on turhautunut. Hän haukkuu siskoaan läskiksi, vammaiseksi, kiroilee. Vittu, läski, vammainen putoaa hänen suustaan kuin räntäpisarat Antti Kurvisen Pekingiin lähtösuunnitelmien päälle.

  Töissä hermostuttaa. Yhdelle kollegalla on koko ajan ”hei, mulla on yksi juttu sulle!” Ne jutut on väsyneitä ideoita, mitä me voisimme tehdä seuraavaksi. On kaikenlaisia projekteja, mihin lähteä mukaan. MunAteneum, Askartelusankarit, laskettelureissu, mikrobotti-ohjelmointia, leirikouluideoita, Olympia-projekti kuvikseen. En jaksa. Pakenen tai sanon odota, mulla on kiire ja pakenen omaan luokkaan ja laitan luokan oveen Älä häiritse, arviointikeskustelu menossa-lapun luokkahuoneen oveen. Hengitän. Menen vessaan. Yhdellä toisella opettajalla on ” hei, mulla on sulle yksi tai oikeastaan kaksi juttua”. Odota, käyn vessassa. Mulla ei ole kenellekään yhtään juttua. Yksi juttu väsyttää, toinen juttu läkähdyttää, kolmas vie kanveesiin. Kun tulen vessasta, opettajanhuoneessa on keskustelu yhteisistä pelisäännöistä välitunnilla. Saako lumikasan päälle kiivetä? Saako sen päältä hyppiä? Joku on antanut luvan hyppiä, toinen kiivetä, kolmas kaivaa lumionkaloa. Hahmotellaan yhteistä sääntöä. Pakenen keskustelua omaan luokkaan. Kello soi sisälle. Puhelin soi taskussa. Lapsi soittaa. Enkö pääse tänään treeneihin. Olen yskinyt vain vähän. Et pääse. Oppilaat luokkaan. Mitä tehdään, jokainen kysyy yksitellen. Pese kädet. Katso lukkaria. Istukaa alas. Aloitan opetuksen. Kuulutus katkaisee sen. Kuulutuksen aiheena on lumi, lumikasa. Yhteiset säännöt on laadittu. Nyt ne julistetaan. Kaikki katkeaa, minä en. Koulupäivän jälkeen teams-palaveri. Mukana psykologi, äiti, lapsi, minä ja erityisopettaja. Tehdään päätöksiä. Oppilasta pyritään tukemaan. Saan ohjeen, puhu hitaammin, pilko ohjeet, istu oppilaan vieressä, anna oppilaan vastata kokeessa suullisesti ja kirjoita vastaus, anna tehdä koe kirjan kanssa. Puhelin soi, enkö pääse tänään treeneihin? Et. Avaan Wilman. Pitäisi kirjoittaa päivän läksyjä sairaana oleville.

  Näin unta. Olin mummolassa. Laitoin kylpyhuoneessa vesihanan valumaan paljua varten. Lämmintä vettä palju täyteen. Sitten syvä uni, josta säpsähdän ja tajuan, että kevyessä unessa jättämäni vesihana edelleen laskee lämmintä vettä paljuun. Sammutan sen. Olen kauhuissani. Nyt tuli hirveä vesilasku papalle. Herätyskello soi. Herään. Lapsi yskii ja kysyy, pääsenkö tänään kouluun? Entä treeneihin? Keittiön pöydällä on kokkikirja: Hanna Gullichsen kokkaa. Valaistun. Teen kokkikirjan. Alanvaihto.



 

Kommentit

  1. Oi ei, voin kuvitella tilanteen. Olen tyytyväinen valintaani, etten ole vielä palannut opettajan työhöni. Meillä on alle 2-vuotias tytär, joka on sairastanut flunssaa enemmän ja vähemmän koko talven. Päiväkodista pitää jäädä pois matalalla kynnyksellä. Jos olisin jo työelämässä, poissaolopäiviä olisi kertynyt aivan julmetusti. Ja tuo sijaisen ohjeiden tekeminen on tunnetusti täyttä kuraa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee