Siirry pääsisältöön

Pääsiäinen, ylösnousemuksen ja Robin Hoodin juhla

 Ukrainassa on monta ylösnousijaa ja alaslaskeutujaa. Maassa, jonka nimeä en halua mainita, on julkaistu laki, joka kieltää suorittamasta tietoihin pohjautuvaa kriittistä historiallista vertailua siitä, että kumman   maan ihmisten ylösnostattaja ja alaslaskettaja oli julmin tai edes vertaamasta heitä sakon ja vangitsemisen uhalla toisiinsa. Taitaa eräs hallitsija oikeasti katsoa itseänsä tyytyväisenä peiliin ja tokaista peilikuvalleen, että tässä minä pesen ainoastaan Koronan pelossa käsiä ja syytön minä olen siihen, että niin monta ihmistä Ukrainan aroilla ylösnousee ja alaslaskee. Yleinen etu se vain niin vaatii, ei omat kannatusluvut.

  Eilen kuulin eräältä koulun keittolassa ruokaa lapsille valmistavalta keittäjältä hänen työehdoistaan. Koulukeittäjä ei saa syödä ilmaiseksi valmistamaansa ruokaa. Kysyin, eikö kokin tai keittäjän tehtävänä ole edes maistaa lapsille tarjottavan ruuan makua, jonka luulisi olevan jopa kaikenlaisen toisille ihmisille ruokaa valmistavan työntekijän velvollisuus. Ei saa. Siitä pitää maksaa hinta. HINTA. Kysyin, eivät kai keittiöesimiehet voi olla niin typeriä, että he noudattavat tuollaista ohjetta? Kyllä muuten noudattavat. Entä ylimääräinen biojätteisiin menevä lapsilta syömättä jäänyt ruoka, kai siitä saa syödä? Ei saa. Biojätteeseen tai maksa täysi hinta. Lisäksi suurtalouskokki saa lämmittää oman tubberware-astiassa mikroaaltouunilla lämmitetyn kasvissosekeittonsa vasta sitten, kun lapset ovat syöneet. Ja työpäivä alkaa 6.30! Mikroaaltouunin sähkön kulutuksesta peritään oman sähkömittarin laskuttama hinta. Mitä helvettiä! Nyt annan keittiöesimiehille ympäri Suomen maan ohjeet, joilla voit kiertää tätä typeryyttä ja olla humaani laitosesimies:

- Olen 15 minuuttia nyt poissa. Vien roskat. ( Lupa syödä lapsille valmistettua ruokaa.)

- Vetäydyn nyt tekemään paperihommia ja viivyn 15 minuuttia. ( Lupa annettu ja kukaan, ei kukaan tiedä mitään. Biojätteen määrä vain pienenee.)

- Käyn opettajanhuoneessa viemässä viikon ruokalistan seinälle.

- Mun on pakko käydä autolla soittamassa lapselle, että muistaa kusettaa koiran.

  Suomessa tarvitaan Robin Hood- toimintaa. Se ei ole keneltäkään pois. Ei biojäte lähde Nesteen tehtaille bio-polttoaineen lähteeksi. Biojäte maatuu, muuttuu metaaniksi, lämmittää ilmastoa. Sikatalous on Suomessa henkitoreissaan. Ei biojäte lähde paikalliseen sikalaan. Samaa Robin Hood-henkeä tarvitaan myös ylöslähdettäjän ja alaslaskettajan maassa. Robin Hoodit kaikkialla pohjois-kalotin alueella, toimikaa, ryhdistäytykää. Tärkeimmässä asemassa ovat pikkuesimiehet ja pienet hallintopamput: Ei teitä kukaan pamputa, jos jätätte näkemästä asioita, jotka perustuvat typeryyteen ja mielivaltaan. 

Kommentit

  1. No onpas todella erikoiset säännöt keittäjille paiskattu... Todella outoa, tyhmää ja epäkäytännöllistä. Kuten totesit, siinä ei ole mitään järkeä, että ruokaa paiskataan biojätteeseen. Samaan aikaan jossain päin maailmaa nähdään nälkää. Ja täällä heitetään ruokaa roskiin. Ehdottomasti keittäjillä pitäisi olla osana palkkaa ruokaetu!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee