Communication breakdown. Niin voi
käydä luokan kanssa. Minulla on urani aikana ollut monta luokkaa. Aikaisempien
luokkien kanssa on syntynyt mielestäni hyvä vuorovaikutus. Olen kuunnellut
oppilaitani ja he minua. Nykyistä luokkaani kuuntelen, mutten ymmärrä. Sama
pätee toisin päin; he yrittävät kuunnella minua, mutta eivät ymmärrä. Kyse ei
ole siitä, ettenkö yrittäisi laskeutua lapsen tasolle. Se on minulle helppoa.
Yksilötasolla ei ongelmia ole. Käsittämätöntä. Kun puhun heille, minusta
tuntuu, että tuijotan uppiniskaisia beagleja, jotka jöröttävät ja lyövät jalat
maahan ja jarruttavat kaikin voimin minua, korkeasti yliopistokoulutettua
taluttajaa.
Tilanne on raivostuttava ja
naurettava. Emme ymmärrä toisiamme. On
kohtaanto-ongelma. Myös vanhempien kohtaaminen on ymmärtämätöntä. En jaksa
ymmärtää heitä. Kun he kertovat minulle käsittämättömistä pölyhiukkasen
kokoisista huolistaan, minun tekisi mieli huutaa, ettei tuo ole ongelmaa
nähnytkään. Tehkää näin, kun minä sanon! Tietenkään en huuda. Nyökyttelen päätä
mietteliään näköisenä ja minua hävettää, kun joudun kuuntelemaan ja vastaanottamaan
olemattomia ongelmia, jotka 3-vuotias
poikanikin kykenisi ratkomaan, nyrkillä ja muovikiväärin perällä tosin.
Tilanne tuntuu epätodelliselta. Tietysti haluaisin, että ymmärrys
välillämme olisi olemassa. Väkisin se ei synny eikä sitä voi pakolla synnyttää.
Kehityskeskustelussa työnantajaa edustavan rehtorin kanssa voisin kysyä luokan
vaihtamista. Ottaisin syksystä uuden luokan opettaakseni. Luokkani saisi uuden
alun ja mahdollisuuden hedelmällisemmälle vuorovaikutukselle. Mutta opettajana
sitä tulee miettineeksi, että onko se luovuttamista? Olenko luovuttaja-tyyppiä?
Pitäisikö vain taistella, yrittää luodata vuorovaikutuksen sudenkuopat ja
kesyttää ongelmat? Ehkä. Tilannetta voisi toki myös tarkastella huumorilla.
Onhan väärin ymmärtämisessä ja ymmärtämättömyydessä aina mukana jotakin
huvittavaa. Väsyneenä ja turtuneena huumoria on vaikea löytää.
Kommentit
Lähetä kommentti