Siirry pääsisältöön

Vittu suomen kielessä

Sanoista vittu kaikkein himotuin on. Niin kai voisi sanoa. Kuultu on myös, kuinka vitusta on tullut välimerkki. Miten sitä kuulee joka väliin sanottavan. Nuoriso käyttää vittua arkena ja sunnuntaina, koulussa, töissä, hautajaisissa. Ei niin pyhää toimitusta ole, ei niin pyhää paikka lie, jossa ei vittua voi kajauttaa. Mitä nuoriso edellä, sitä radio- ja tv-juontajat perässä. Mitä näitä kiroiluohjelmia nyt on, niitä aamulypsyjä, joissa nimenomaan idea on puhua, mitä sylki suuhun työntää. Kiroilu on vain osa verevää kielenkäyttöä, hersyvää puhetapaa. Onhan se niin, että kyllä sitä vittua voi käyttää vaikka mihin käyttötarkoitukseen. Äkkipäätään tulee  mieleen muutama suomalaisen kaanonin perustukipilari, jota pitäisi ryydittää vitulla.
- Kuullos pyhä vala, vittu kallis Suomenmaa.
- Maa kunnasten ja vittu laaksojen, mi on tuo kaunoinen.
- Ei paha vittu ole kenkään ihminen, vaan toinen vittu on vaan heikompi toista.
- Alussa oli vittu suo, kuokka ja Jussi.
- Oi maamme Suomi, vittu synnyinmaa. Soi vittu sana kultainen.
- Kolme vitun pientä elefanttia marssi näin.
- Hämä vitun häkki kiipes langalle.
Tällä tavalla kai nykyaikana voidaan päivittää kaanon.  Sannia parjattiin julkisuudessa nuorten kielen ja moraalin pilaamisesta laulussaan, jossa kysyttiin yksinkertainen kysymys mitä vittua.  On puhuttu kielen köyhtymisestä. Kieli pyrkii kehittymään ekonomian lakien alaisesti aina kohti suurempaa informaalisuutta ja yksinkertaisuutta. Suomen kielen iki-ihanat substantiivit voisi vallankin hyvin korjata yleistermi vitulla. Annetaan verbille tehtävä muovata asiayhteys.
Mihin vittuun sä oot menossa? Kenen vitun (kaverin) kanssa meet vittuun (kouluun)? Minkävärisellä vitulla (värikynällä) haluat piirtää? Mitä vittua (ruokaa) haluat syödä? Onko oikein, että aina yksi vittu (luokkatoveri) jätetään yksin? Nyt vittu (kaikki) hiljaa! Nyt vitut (sukset) jalkaan ja hiihtämään?
  Jos vittu hyväksyttäisiin salonkikelpoiseksi käyttösanaksi ja sen arvolataus neutralisoitaisiin, loppuisiko sen käyttö? Mikä sana tulisi korvaamaan pahennusta ilmaisevan vitun korvikkeen? Vai tulisiko? Ihmiset tarvitsevat sanoja, joilla tehdään irtiottoa vanhempiin sukupolviin. Ne ovat tärkeitä. Nykyään kaikki sukupolvet tuntuvat tekevän irtiottoa edellisistä sukupolvista. Sanan vittu-käyttö on pubertaalista, mutta se ei voi edustaa puberteettia. Yli kolmekymppisten hormonitoiminta on jo rauhoittunut. Vaihdevuosiin ja menopaussiin on vielä seesteinen latenssivaihe pikkuporvarillise etelänmatkoineen ja autonvaihtoineen. Onko vittu sanan käytössä kyse vain siitä paljon puhutusta kulttuurin puberteetista, jota me sokeasti ihailemme, kun meidän ikiaikainen klassikkovaistomme on kuollut. Onko moraalimme rappeutunut?
   Onko ainoastaan koulun tehtävä enää olla vitun kitkijä? Vanhemmat eivät sitä enää läheskään aina tee. Vanhempia tietenkään ei saa syyllistää. Mutta vitun vaikeaa on asiasta opettajana suoriutua. Anteeksi kielenkäyttöni. Asiayhteys pyhittäköön tämän kirjoituksen painokelvottomuuden.

Kommentit

  1. Mahtava kirjoitus! Sai tyrskähtelemään. T. Opeopiskelija

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee