Siirry pääsisältöön

Lobotomia


Minulle on tehty lobotomia. En ole enää mitään mieltä mistään. Tai olen samaa mieltä kaikesta. Koko ajan. Minut on salvattu. Olen ruuna, kuhilas, eunukki, kyökkipiika. Olen myös ilmiantaja. Ilmiannan oppilaitani heidän vanhemmilleen. Luon raportteja. Lähetän raportteja. Olen muuttunut Markku-opeksi. Minua puhutellaan kolmannessa persoonassa Markku-opena. Entisestä flirttailevasta yöelämän katuhaukasta on tullut likinäköinen Markku-ope. Markku-opena on nasta olla. Käyn koulutuksissa, joiden sisällöt ovat lobotoidulle sopivia. Saan koulutusta oikeasta kynäotteesta. Minulle esitelmöidään erilaisista istumajärjestyksistä. Lueskelen kirjoja, joissa puhutaan oppimis-ja käytösongelmista. Se on ammattikirjallisuutta. Olen kahlannut satoja sivuja kaihisilla lobotomiasilmilläni kummallisia kirjoitelmia ja määritelmiä. Miksi? Ymmärtääkseni inkluusiota ja integraatiota paremmin. Ennen lobotomiaa vielä huusin, että olen luokanopettaja, en erityisopettaja. Esitelmissä minulle lausutaan ajatuksia empatiasta. Minua kiinnostaa eutanasia.  Itsearvostus vaihtui lobotomiassa itsearvostuksen nyrpeään äpärälapseen, itsehalveksuntaan. Puhun koulussa Pedanetista, Wilmasta ja kolmiportaisesta tuesta. Ennen puhuin kossusta, naisista ja metsästyksestä.  Vaadin hiljaista ruokailua. Ennen lobotomiaa minua joskus syytettiin jopa liiallisesta reteydestä. Nyt on askel hauras, ryhti kumara, pilke silmissä sammunut. Minulla on sisäkengät. Vaalin käytäväsiisteyttä. Nostelen maahan pudonneita täisiä vaatekappaleita naulakoihin. Suoristelen kuvaamataidon töitä kieli keskellä suuta. Säästän sinitarran palasia. Lasken askartelusaksia. Olen tohvelisankari. Olen Markku-ope. Minusta puhutaan kolmannessa persoonassa. Puhun itsestäni kolmannessa persoonassa. Pääni nyökyttää. Sanon kaikkeen kyllä. Siunattu lobotomia. Annan mennä vaan. En päätä mistään. Varmistan kaiken. Pelkään virheitä. Suomalainen peruskoulu on paras paikka kasvaa. Näin minä ajattelen. Ennen olin kriittinen, nyt apaattinen.
 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee