”Kouluun pitäisi saada enemmän oppimisen iloa”, otsikoi Timo
Jantunen Hesarissa 26.2.2018. Joo joo. Niin pitäisi. Mutta samaan hengenvetoon
parahdan:
-
Terveskeskuksiin on saatava hymyä, empatiaa ja palvelemisen iloa.
-
Poliisikoulutuksessa on satsattava enemmän
ihmissuhdetaitoihin ja palveluun
iloisena.
-
Palomiesten moikkaustaitoihin on satsattava
jatkossa enemmän ja ilon osoittamiseen.
-
Suntioiden tapaan antaa ohjeita
maahanmuuttajaruumiin maahan laskijoille on saatava lisäkoulutusta ilon kautta.
-
KELASSA pitäisi saada tuntea onnellisuutta ja
palvelemisen iloa.
-
Laivaterminaalissa pitäisi kokea enemmän
lähestyvän laivamatkan iloa.
-
Koodaajan koodaamaan mainokseen ja muuhun
graafiseen esitykseen pitäisi saada enemmän iloa.
-
Hoivakodissa pitäisi kokea enemmän iloa
lähestyvästä kuolemasta.
-
Varusmieskouluttaja voi opettaa iloisena poteron
kaivamista.
- Säännöllisin väliajoin kirjoitetaan, että
kouluun pitäisi saada enemmän oppimisen iloa. Sitten todetaan suurella
asiantuntijuudella, että sisäinen motivaatio synnyttää oppimisen ilon. No,
voiko sisäisen motivaation lahjoittaa lapselle ilon kautta? Suomalainen
peruskoulu on pullollaan lapsia, jotka suurella ihmetyksellä tuijottavat
opettajia, jotka työntelevät sisäisen motivaation tarjoilukärryä
luokkahuoneisiin ja tyrkyttävät iloa. Ota ilo vastaan. Opi ja iloitse.
Tottakai on tärkeää puhua ilosta ja miettiä iloa. Silti
toivon samanlaista vetoomuskeskustelua ”ilosta” kaikille aloille. Koulussakin ollaan usein vakavien asioiden äärelle, kuten
muillakin aloilla. Vai onko tämä ilon vaatimus jotakin suomalaiseen hiljaiseen
kulttuuriin väkisin assimiloitavaa amerikkalaista ”howareyou-kulttuuria”, jota
voi kuulla tv:n ja radion maanisissa kiroiluroustaushöpötys-ohjelmissa, jossa
ei muuta ole kuin maanista Pepsodent-iloa ilman sisältöä?
Kommentit
Lähetä kommentti