Siirry pääsisältöön

Valitse keskusta


-Älä ole ensimmäinen, äläkä viimeinen. Ole keskivaiheilla. Siinä on kaikkein paras. Tämä oli isoäitini elämänohje minulle, kun olin astumassa armeijan harmaisiin. Saman ohjeen olisi voinut antaa keskitysleirivangille.  Elämänohje jäi minulla päälle. Kävin opettajakoulun. En loistanut, enkä ollut viimeinen. Rimpuilin kuin kampela itseäni irti verkoista, joihin olin joutunut. Halusin koulusta pois. Viimein vapauduin koulusta, aloittaakseni koulussa. Sain palkkaa, se toi vapautta, sopeuduin palkansaajan rooliin. En sopeutunut opettajan rooliin. Palkansaajan roolista nautin. Asuntolainan noston jälkeen aloin inhota sitäkin roolia. Inhoan edelleen. Elän kuin nisti. Odotan seuraavaa annosta (palkkaa), jotta voin maksaa omaksi asuntoa ja autoa.
  Olisin halunnut erilaisen elämänohjeen. Olisin halunnut kuulla, että ole ensimmäinen! Ole itsellesi pohjaan asti rehellinen. Raivaa tiesi sinne, minne haluat. Tee vankkumatta työtä halusi ja tahtosi ohjaamana. Jos et tiedä, mitä haluat, pysähdy, vaeltele ja kesytä rauhattomuutesi ja esitä itsellesi kysymyksiä. Etsi itsellesi vastaukset. Ole ensimmäinen. Älä päästä itseäsi helpolla. Vastusta keskinkertaisuutta, jos se juuri tuntuu kaikkein pahimmalta.
  Älä ymmärrä minua väärin. En tarkoita ensimmäisenä olemisessa sitä, että olisin paras, julkisuuden henkilö, fiktiivinen 3. persoona, tuttu yleisölle ja vieras itselle. Ei. Tarkoitan sitä, että hiihtämäni latu olisi itseni valitsema ja itseni näköinen. Se on mahdollista saavuttaa luokanopettajan työssä. Pojallani on opettaja, joka on onnellinen luokanopettajan työssä. Hän on onnellinen työssänsä ja hän tulee päivä päivältä siinä onnellisemmaksi. Näen sen hänestä. Hän on itsellensä ensimmäinen ja latu, jonka hän taakseen jättää on vahva ja hänen näköinen. Oma latuni on sotkuinen. Se on koirien paskoma kusilatu, jonka päältä surutta hiihdetään. Kameleontin latu se on.
   Minä tiedän, että paras mahdollinen luokanopettaja on sellainen ihminen, joka on ammatissaan onnellinen ja voi tulla koko ajan onnellisemmaksi. Sellainen opettaja kypsyy kuin viini. Ennen eläkeikää sellainen opettaja on kuin vanha, hyvin kypsynyt, skotlantilainen single malt- viski. Maku on pehmeä, viisas, pyöreä, aavistus kypsää aamuauringon rusotusta, ripaus maillensa katoavan ikiaikaisen auringon vanhuuden kuihduttamaa öljypuun oksaa ja terveen vihainen kuin pirukseen puraiseva Peräpohjolan retiisi.
  Latuni on kusilatu. Olemukseni on laiturin alla lymyilevän hauen. Näin käy, jos turvaa selustansa ja asettuu janalla aina keskelle. Voihan lymyilevä haukikin olla kaukaa viisas. Se vain on itseltänsä pinnan alla. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee