-Mitähän mä tekisin? huokasi
erityisopettaja. Kello oli soinut. Luokanopettajat tiesivät, mitä tekivät. Piti
lähteä oppitunnin pitoon. Heillä oli mielessään joko hyviä, vähemmän hyviä tai
huonoja oppitunnin ideoita. Jos seuraava oppitunti sattui olemaan omaa
vahvuusaluetta, olo tuntui varmemmalta. Jos oppitunti oli ns.
epämukavuusalueelta eli ei- vahvuusalueelta, olo tuntui epävarmalta. Toki
luokanopettajatkin joutuivat kohtaamaan ”mitä mä tekisin”-kysymyksen. Tai eivät
joutuneet. He kysyivät itseltään, miten mä sen tekisin?
Erityisopettajana toimiminen näyttää ja tuntuu olevan vastaamista
kysymykseen, mitähän mä nyt tekisin? Siinä joutuu pitämään saneluita. Sanelut
pitää sopia luokanopettajan kanssa. Pitää siis aikatauluttaa ja istua alas
kalenterin kanssa. Sanelut pitää tarkistaa. Niissä pitää olla taksonomia.
Saneluiden jälkeen luokanopettajalle pitää kertoa tulokset. Sitten pitää
miettiä, annetaanko erityisopetusta millä aikataululla ja kuinka kauan. Sitten
on kolmiportaisen tuen asiakirjojen vuoro. Sinne pitää kirjata huoli ja etsiä
ja löytää oikea sanamuoto. Sitten kutsutaan koolle luokanopettaja ja vanhemmat.
Sitten keskustellaan tuesta.
Paljon on siis tekemistä. Tekeminen on kuitenkin auttamattomasti
jotenkin irti koulun pidosta luokanopettajan näkökulmasta. Monta kertaa
erityisopettaja on minulta kysynyt toiveita, mitä hän haluaa, että hän tekee
erityistarpeisen oppilaani kanssa? Missä te menette oppikirjassa? Ja minä
kerron ja suunnittelen, mitä hän voisi oppilaani kanssa tehdä.
Eritysopetus voisi rohkeammin nojata omaan näkemykseen. Kun on
erityisopetuksen tarve kartoitettu ja testipattereilla normeerattu, sitten vaan
antamaan rautaista erityisopetusta ja mielellään sillä tavalla, että
luokanopettajalta ei tulla kysymään, mitähän me tehtäis? Myöskin kysymys,
mitähän mä tekisin seuraavaksi, ei ole hyvä eikä adekvaatti.
Kommentit
Lähetä kommentti