Siirry pääsisältöön

Vastuun luovutus


Vesosta vielä hieman. En usko, että on muita aloja kuin tämä rakas opetus-ja kasvatusala, jossa toimitaan yhtä vanhalla ja puisevalla kaavalla. Millä kaavalla? No, onko tuttua: Vesossa esimiehen kanssa kahlataan läpi powerpoint-maratonia, jossa esimies lukee ääneen slaidit. Kuin iltasatua kuuntelisi. Opettajat istuvat paikallaan ja lukevat slaideja, joita esimies lukee ääneen. Ihan kuin isi lukisi iltasatua Kultakutrista ja kolmesta pikku karhusta.  Saavutetaanko näin tuplaymmärrys, kun on kaksi kanavaa käytössä ja lisäksi saadaan mukana työviihtyvyyttä aina lisäävä vitutus? Miksi vitutus? Siksi, että tässä powerpoint-esityksessä käydään läpi jokaiselle vanhalle työntekijälle tuttuja asioita: Mistä muodostuu vuotuiset YS-ajat? Mikä ei ole YS-aikaa? Uudestaan käydään läpi jo keväällä yhdessä päätetty ja lukkoon lyöty tulevan lukuvuoden toimintasuunnitelma tärkeine päivämäärine, juhline ja muine erityispäivineen, jotka jokainen voi halutessaan tarkistaa koulun sivuilta. Keskustellaan ruokailuvuoroista, valvonnoista, kahvin keittovuoroista..
   Ei näin. Kaikki yllä mainittu on uutta ja hyödyllistä uudelle työntekijälle, joka aloittaa uudessa työpaikassa. Hän voisi opiskella asiat, lukea ne mappi ö:stä tai jostakin tiedostosta. Mietitäänpä hetki tätä typeryyttä. Kun paperitehtaalle tulee uusi työntekijä, niin onko koko tehtaan kaikki työntekijät näyttämässä, missä on pukuhuone, paperivarasto? Ei. Kun lätkäjoukkueeseen tulee uusi pelaaja, niin onko koko joukkue mukana palaverissa, jossa valmentaja kertoo arvoista ja näyttää, missä on jääkaappi ja missä pikkula? Ei. Miksi näin sitten opetusalalla?
   Siksi, että meidät saadaan vaivutettua henkiseen koomaan ja takalukkoon, jossa meille tai ainakin minulle tulee kokemus, etten pysty, osaa tai voi hakea omin päin edes lyijykynää, koska voin tehdä sen väärin tai joutua syytettyjen penkille syyllisenä rikokseen, joka tunnetaan nimellä omapäinen sooloilu. Omapäinen sooloilu. Itsenäinen ajattelu vaan taka-alalle ja silmiin nujerrettu ilme ja sitten voikin loppuvuoden kysellä esimieheltä kaikenlaisia älyttömiä kysymyksiä kuten, saako oppilas käydä tunnin aikana pissillä? Pitääkö oppilaan pestä kädet, jos hän ne jo pessyt, mutta kaivaa vahingossa nenää ruokailun puolivälissä? Pitääkö polkupyörä tuoda taluttaen pyörätelineeseen? Saako pyörän jättää telineen viereen, taakse, eteen, sivulle? Voiko koulun katolle kiivetä? Saako opettaja käydä pissillä välkkävalvonnassa? Näin tulee vastuu luovutettua koko ajan ja kaikesta esimiehelle. Kuulostaa turvalliselta ja ahdistavalta.
  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee