: left;" trbidi="on">
Minulla on oppilas luokassa, jonka tunteiden säätely on
täydellisesti minun varassa. Yritän ennakoida hänen mielen liikkeitä, jotta hän
ei joudu tilanteiseen, jossa hän räjähtää ainakaan ilman minun läsnäoloa. Aamulla tunnustelen, millä tunteella, millä
mielialalla on lähdetty kouluun. Hän on usein väsynyt. Sitten johonkin paikkaan
sattuu. Selkään, jalkaan tai käteen. Tai on tosi väsynyt, poikki. Sanoitan
hänen mielen liikkeitä ja kehon tuntemuksia. Jos selkään sattuu, haemme siihen
syitä. Laitan hänet kiertämään koulun, jotta verenkierto selässä elpyisi. Hän
on motivoitunut tutustuessaan itseensä. Hän todellakin etsii itseään ja kaipaa
sanoitusta.
Oppituntien aikana
tulee romahduksia, torjuntoja ja aggression purkauksia. Turhautuminen tulee
nopeasti. Otan vastaan tiukalla hihalyönnillä, syötän passarille eli sanoitan,
mitä olen kuullut ja nähnyt ja annan hakkurin laittaa pallon takaisin oppilaalleni
yleensä hellällä sormilyönnillä. Maanantaina tein iskulyönnin, suurielkeisen,
dramaattisen iskulyönnin, kun oppilaani huusi Veetä. Läimäytin pallon kenttään
ja otin oppilaani ulos ja vedin tiukan rajan, että tätä et enää koskaan tee.
Sanottaessani, lukiessani, tulkitessani oppilasta, sanoitan myös oppilasta
luokalle. Avaan käytöstä, annan motivaatioymmärrystä, miksi oppilaani
käyttäytyy niin kuin käyttäytyy.
Oppilaallani on
vaikea innostua mistään. Hänellä on tunnejarruja paljon. Viime viikolla hän
innostui pelaamaan jalkapalloa alun kielteisyyden jälkeen. Häntä alkoi
hymyilyttää. Yhtäkkiä hän oli iloinen. Kiiruhdin sanoittamaan hänelle, että
annoit itsellesi luvan innostua. Hyvä! Voit tehdä niin monen muunkin asian
suhteen! Valoa pimeyteen. Peilaan häntä näkyväksi, teen häntä tutuksi
itselleen. Sanoitan häntä. Juoksen hänen peräänsä, kun hän hylättynä, väärin
ymmärrettynä pakenee tilanteista. Keskustelemme, annan motiiveita, sanoitan,
mitä pelissä tapahtui. Maanittelen, rohkaisen uuteen yritykseen. Tule mukaan!
Saan sut palaamaan! Hän yrittää. Olen varuillani. Seuraan kuin kärppä. Hän
tunnustelee tunteita. Romahdus, vittu, pako ja minä hänen perässä. Sanoitan,
maanittelen, rohkaisen, selitän. Hän oivaltaa ja tulee näkyvämmäksi.
Miksi olen työpäivän
jälkeen niin väsynyt?
Terve! Saanko lainata tekstiäsi tai laittaa linkin tälle blogisivulle? Opiskelen työnohessa erityisopettajaksi ja olisi oiva esimerkki todellisesta tilanteesta nykykoulussa.
VastaaPoistaSaat lainata.Saat laittaa myös linkin.
VastaaPoista