Siirry pääsisältöön

Alias vai Jeesus, ollako vai eikö?


Joululoma. Joulukirkossa suuresti arvostamallani papilla oli flunssa. Hartauden jälkeen hän totesi, että kuusiallergia. Kappeliin tuotu joulukuusi ja liian myöhään aloitettu antihistamiinilääkitys oli laukaissut allergisen flunssan. Voiko enkeleille, Jeesukselle, seimelle, joulun sanomalle, joulun ihmeelle olla allerginen? Ainakin voi kuvitella, että voi.
   Olen väsynyt. Väsynyt työstä. Väsynyt myös joulusta. Moni luokkani lapsi olisi halunnut jäädä erityisopettajan luokkaan kirkkoon kuulumattomien kanssa pelaamaan Aliasta. Valistin, sivistin. Kerroin, minkä ikäiseksi vanhemmat päättävät kirkkoon kuulumisesta. Eivät tykkää Jeesus-jutuista. Ihmettelevät, miksi Jeesus kuuluu jouluun? Raavin ihoa. Minulla ei ole psoriasista. Olen hämmentynyt. Olen man on the moon.  Kerron, miksi joulua vietetään ulkoavaruudesta Tellukselle laskeutuneille Alieneille. Kerron, etten kuulu kirkkoon, eikä minua vapahda Jeesus. Kerron, että joulukirkko on kaunis kokemus. Se on esteettistä kasvatusta. Estetiikka on hyvyyteen ja kauneuteen opettamista, aistien herkistämistä. Kasvatetaan herkistymään kauneudelle. Kristinusko, joulu ja Jeesus on linkki Suomen menneisyyteen. Lapset eivät haluaisi nousta seisomaan Enkeli taivaan 10 säkeistössä, jossa lauletaan Kunniaa Jumalalle, joka uhrasi ainokaisen poikansa, jotta.. Sanon lapsille, että meillä suomalaisilla on ollut ja on hyvä Jumala. Sen kunniaksi kannattaa nousta 24 sekunniksi. Ei se ole tekopyhää ja sen edessä on saivartelua kysyä  miksi?
   Minua väsyttää. Opetan lapsille, mitä nälkä tarkoittaa, mikä viesti nälällä on? Opetan, miksi kiusaaminen on rikos ihmisyyttä vastaan. Avaan ryhmädynamiikkaa. Paljastan kusipäät ja teen kusipäiden kunnioittamisesta mahdotonta. Paljastan vääryydet. Kultalusikkalasten kuvitelmaa omasta paremmuudesta horjutan pienen miehen raivolla. Luon pohjaa suomalaiselle sankarimyytille: Sekakäyttäjäisän, työttömän yksinhuoltaja-alkoholistiäidin lapsesta voi tulla mitä vain.  Hänestä voi tulla sydämen sivistynyt terapian käynyt alempaan keskiluokkaan kuuluva humanisti. Hänestä voi kuoriutua piinkova ylempään keskiluokkaan kuuluva uutta luova luonnontieteilijä. Ja siinä se taas on. Se on  joulun sanoma. Joulun sanomassa roolit heittävät härän pyllyä, köyhästä tulee rikas, rikkaasta tuhlaajapoika, rakastetusta hylkiö, hylkiöstä pyhimys.
   Minua väsyttää kertoa, miksi pitää nukkua riittävästi. Miksi pitää ulkoilla? Miksi me opettelemme laulamaan? Miksi me syömme kasviksia? Miksi me elämme? Miksi? Miksi se minua väsyttää? Siksi, että minulla on tuplaroolitus. Olen luokanopettajan ja vanhemman roolissa. Siitä se tulee se lätinä, että ensin pitää kasvattaa, että voi opettaa. Mitä ne vanhemmat sitten tekevät? Siitä minulla ei ole aavistustakaan. Omat lapseni pelaavat väkivaltapelejä juuri nyt, kun minä viisastelen ihmiskunnalle. Että olen pölvästi!

Kommentit