Siirry pääsisältöön

Aikaikkuna-aikuinen


Tunnen ihmisiä, joiden vuorovaikutussuhteet toimivat kuin aikaikkuna. Aikaikkuna avautuu tietylle tai tietyille ihmisille ja vain näille tietyille, jotka kokevat olonsa silloin erityisiksi, etuoikeutetuiksi ja valituiksi. Kun aikaikkuna avautuu toisille, se sulkeutuu toisilta. Silloin olo tuntuu pois heitetyltä, käytetyltä, esineellistetyltä. Aikaikkunan ollessa kiinni ei enää seurani kelpaa. Se on hassua se. Aikaikkunaihminen on kömpelö sulkiessaan aikaikkunaa toiselta ja avatessaan sitä toisen kanssa.
  Tunnetteko näitä ihmisiä, tämän ihmistyypin? Tällainen käyttäytyminen opitaan todennäköisesti jo lapsuudessa. Tuntemani aikaikkuna-aikuisen lapsi on jo oppinut aikaikkunakäyttäytymisen. Suvereenisti hän, pieni ”ihanaksi” kutsuttu ihmistaimi, availee ja sulkee itsekästä aikaikkunaansa ja muut alistuvat. Mistä alistuminen? Ehkä se röyhkeys, sen toisteisuus, sen pitkä jatkumo takaa aikaikkunan käyttäjälle majesteetillisen kohtelun. Sitä ei pidetä huonotapaisena käytöksenä, mitä se tietysti on, vaan se sallitaan, koska se on hänelle kuuluva ominaisuus ja muka luonteenpiirre, temperamentin juonne. Se näyttäytyy johtajuuspiirteenä. Hän vain yksinkertaisesti on niin taitava vuorovaikutussuhteissa. Höpöhöpö! Hän vain on niin mustavalkoinen, itsekäs, piinkova egoisti, että sen silmittömän röyhkeyden edessä perusjorma, joka on kuuntelemaan ja toisten huomioimiseen eli kauniiseen altruismiin peruskasvatusteoilla koulutettu, ei kykene sitä vastustamaan, vaan seuraa alistuminen ja sulautuminen.
  Aikaikkunaihmisen mieli on kuin taskuallakan osoitteisto A-Ö. Sieltä vedetään nimiä, joille aikaikkunaa avataan oman aikataulun mukaan. Aikaikkunaihminen loukkaantuu muuten sydänjuuria myöten, jos hänelle ei avaudukaan sen ihmisen kanssa aikaikkuna, minkä hän kulloinkin haluaa. Silloin on itsetunto kolhittu ja loukattu. Loukattu mieli aikaikkunakäytöksen kuitenkin aina synnyttää. Jos lapsi on elänyt aikuisen kanssa, jossa lapsi ja lapsen tarpeet ja mielen hoiva on aikataulutettu aikuisen tarpeista käsin ja hän on seurannut aikaikkunoita availevaa ja sulkevaa vanhempaa, ei ole ihme, että lapsesta kasvaa rehti, taitava ja kunnioitettu aikaikkuna-aikuinen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee