Katselin linnan juhlia. Juhliin oli kutsuttu vuoden luokanopettaja. Hänet oli valittu. En tiedä, miten valintamenettely etenee? Voisinko minä jonain vuonna vuoden luokanopettaja? Vuoden valovoimaisin luokanopettaja? Vuoden negatiivisin luokanopettaja? Vuoden orgastisimmin työstään nauttiva opettaja? Vuosisadan, vuosituhannen, ihmiskunnan historian paras luokanopettaja? Ahdistunein, masentunein luokanopettaja? Voisiko kenties olla alasarjoja? Vuoden laiskin luokanopettaja-pysti menee kuudetta kertaa peräkkäin Markulle! Vuoden luokanopettaja vuosimallia 2019 kertoi haastattelussa kristallikruunun alla, että parasta luokanopettajan työssä on kohtaaminen, erilaisten lasten kohtaaminen. Olisin vastannut, että parasta on kohkaaminen kaikkien ääliöiden kanssa. Tai ahtaaminen, tiedon ahtaaminen. Lahtaaminen. Kehtaaminen. Vehtaaminen. Sihtaaminen. Pihtaaminen. Suhraaminen. Söhrääminen. Nuhjaaminen. Vahtaaminen. Eteenpäin paahtaminen. Tai sitten olisin vastannut, että parasta on syömine
Opettajan työ 2000-luvulla