Tuoreet silmät. Luokanopettaja näkee luokkaansa jopa 20 tuntia viikossa. Aineopettaja samaa luokkaa 1-2 tuntia viikossa. Luokanopettajan silmät turtuvat, kyllästyvät ja väsyvät. Aineopettajalla niin ja erityisopettajalla silmät näyttävät säilyvän tuoreempina. He näkevät oppilaan ongelmia tuoreimmin silmin. Tuoreasilmäisyys kaatuu luokanopettajan riesaksi, aina. Tuoreet silmät tekevät tuoreita havaintoja ongelmakohdista väsynytsilmäisille luokanopettajille, joiden oletetaan pystyvän ja voivan reagoivan näihin tuoreisiin ongelmiin väsymättömästi ja tarmokkaasti. Juuri koskaan nämä tuoreet havainnot eivät valitettavasti ole tuoreita väsynytsilmäiselle luokanopettajalle. Havainnot ovat aina erkoille ja aineopettajille tuoreita, luokanopettajille samoja vanhoja, iänikuisia ongelmakohtia. Silti vastuullinen, luokasta ylintä vastuuta luokanopettajana nauttiva ihmisraunio joutuu kuuntelemaan näitä tuoreita, joskin eittämättä oikeita ongelmaoppilashavaintoja päivästä toiseen. Etenkin marraskuussa. Etenkin marraskuussa, kun luokanopettajan pitäisi käydä maailmanlopun puuduttavimpia arviointikeskusteluja, alkavat tuoreet silmät kertoa ongelmakohdista, joihin rääkätty ja nälkiinnytetty luokanopettaja kuivin silmin ja ahdistuksen villahuivi kurkkua kuristaen kakistellen kasvavan raivon vallassa kiukun itkua sisäänsä imien saa kuunnella ja nyökytellä päätä ja sitten tulee tuomio, että nyt tähän ongelmaan on syytä puuttua ja kutsutaan vanhempia kouluun ja psykologia ja kuraattoria ja istutaan oikein alas ja päädytään siihen, että asiaa seurataan ja raportoidaan ja yritetään jostain irrottaa avustajaresurssia vaikka yhdeksi oppitunniksi oppilaalle ja luokanopettajan olisi nyt tärkeää tehdä ainakin nämä ja nämä korjaukset vaikkapa istumajärjestykseen ja ehkä jokin hymynaamaseuranta tai muuta vastaavaa palkintojärjestelmää ja seurantajärjestelmää ja ja..
Tuoreet silmät. Jos löytyy tuoreita silmiä, pitää löytyä myös tuoreita voimia.
Kommentit
Lähetä kommentti