Siirry pääsisältöön

Paskantaja


Opettajissa on paljon paskantajia, paskan alas valuttajia, paskan toiselle siirtäjiä. Paska siirretään aina siihen pisteeseen, että löytyy sen kantaja. –Tulepa katsomaan, minkälaisen Wilma-viestin lähetin luokkasi oppilaan vanhemmille, joka oppitunnillani, hyvin ja pitkään suunnittelemallani, koko viikonlopun suunnittelemallani oppitunnilla, kehtasi kontata luokassa ja puhui vieläpä rumia. Hm, ja minun pitäisi rientää katsomaan viestiä ja nyökytellä päätäni ja hämmästellä veijarioppilaan edesottamukselle ja antaa kollegiaalinen tuki ja ottaa asia hoidettavaksi ja jututtaa oppilasta vielä uudemman kerran, ehkä rangaista vielä uudestaan, jututtaa vanhempia ja näyttää närkästynyttä hapannaamaa pienelle ihmisen taimelle, joka ei älynnyt osoittaa kunnioitusta oppitunnilla tälle renesanssiruhtinaalle, joka jostain syystä ei ollut kiinnostunut opetettavasta aiheesta tai jolla oli vain villi olo. Ja kas, näin minut on vihitty oppilaan huonon käytöksen todistajaksi. Minulta odotetaan ilman muuta halua toimia pyövelinä tälle oppilaalle, kun olen sentään hänen luokanopettajansa.  Näin on paska saatu valutettua minulle, pois omilta harteilta. Hyi hemmetti, kuinka alhaista.
   Oppilaista ei saa enää puhua opettajanhuoneessa oikealla nimellä, kun on salassapitovelvollisuus. Puhutaan nimikirjaimilla.- Oppilas N.K teki sitä ja tätä.. Ja hämmästellään ja päivitellään. Ollaan närkästyneitä ja huokaillaan. Oman oppilaan opettaja istuu syyllisenä tuolillaan ja miettii, mitä vastata, että tulisi kaikille asiaa vatvoville vakuutettu olo, ettei jätä asiaa tähän ja paina kevytmielisesti VAKAVAA asiaa villaisella. Joku vielä kysyy ja varmistaa, laitatko sinä Wilma-viestin kotiin vai soitatko jopa kotiin. –Nyt kyllä pitäisi ihan soittaa kotiin, ankarin huokailija varmistaa, että pyöveli vie asian loppuun asti.
  Paskaa levitetään auliisti ja urakalla. Siihen pisteeseen, että paskan kantaja on nimetty. EI NÄIN.
Jos on alkanut jakaa pedagogista ojennusta Wilma-viestin tai rangaistuksen muodossa, niin ottaa ja hoitaa rehdisti loppuun asti. Ihan itse kantaa vastuun. Ärsyttävän aikuismaista. Vai onko?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee