Siirry pääsisältöön

Eläke ei tuo rauhaa. Kirpputori tasaa taloudellista epätasa-arvoa


Setäni täytti vuosia. 63 paukahti mittariin. Hän on luokanopettaja. Soitin ja onnittelin. Kysyin, milloin jäät eläkkeelle. – Teen työtä, niin kauan kuin saan, hän vastasi. Sitten kun laitetaan vaipat. Vaikka rollaattoria työntäen. Eläkkeen pienuudesta se johtuu. Olemattomasta palkasta kertyy olematon eläke. Setä sanoi, että asuntolainaakin on vielä maksamatta sitä ikänsä maksaneella. Puhuimme lähestyvästä keväästä, kesästä ja opettajan palkkauksesta. Olimme iloisia. Olimme happamia. Kysyin, miltä työnteko maistuu? –Ei maistu. Näyttää, vaikuttaa siltä, että jonkinlainen ihmiskunnan alasajo on tapahtunut. Alasajo koskee älyllisiä hyveitä, inhimillisyyttä, fyysisen kunnon romahtamista, yleistä penseyttä ja haluttomuutta ja aivan kaikkea. Ihmiskunta alkaa olla siinä pisteessä, että kamelin selkä saisi jo katketa. Mikään ei suju. Ei kunnioiteta lähimmäistä. Kaikki hutastaan. Lapset vihaavat kouluruokaa, liikuntaa, luovaa kirjoitusta, laskemista, mäen laskemista, hiihtämistä, pilkillä käyntiä, aivan kaikkea. Mitä tällasta paskakasaa liikuttelemaan? Pädit ja puhelimet kouraan ja jäähalleihin vai kuuntelemaan höpötystä, saatana.
  Kuuntelin setääni. Samanlaisia ajatuksia. Myrkytimme toisiamme. Myrkytimme mieliämme. Mietin oopperamatkaa Tampereelle hiihtoloman kruunuksi. La Boheme on kaunista Puccinia. Oopperaliput 63 € halvimmillaan, junalla menopaluu 42 €, ruokaan 20 €. Ei pysty. Kuuntelin sen YouTubesta. Setäni osti Renoirin elämäkerran kirpputorilta eurolla. Saman verran maksoi Suuri ranskalainen juustokirja ja Vielä suurempi italialainen keittokirja. Niukkuus vaatii kekseliäisyyttä. Monella opettajalla on sydämen sivistystä ja intomieltä omaksua ihmiskunnan yhteistä muistia ja kouluttaa, kehittää itseään. Rahaa ei vain ole. Neuvostoliitossakin kansalla oli varaa sivistää itseään, sivistyä. Siitä pitäisi repiä elämän sisältö. Luokanopettajuus vaatii mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä. Sivuille ei saisi vilkuilla, katkeroituu, mustuu, tulee syöpä, menee ilo.
   Hiihtoloman kunniaksi moni luokanopettaja tuntuu sairastuneen flunssaan, influenssaan ja muihin tartuntatauteihin. Jotakin tekee väärin, jos heti kun hermostollinen paine helpottaa, sairastuu.

Kommentit