Siirry pääsisältöön

Opetusta pitää tarjota kapitalistisen mallin mukaan, kuten viemärialalla, joka on aloista jaloin


Taloyhtiön viemärit pitäisi rempata. Urakkasuunnittelija ei suosittele halvinta ratkaisua: toiseksi kallein ja kallein vaihtoehto saavat asiantuntijoiden siunauksen, tietysti. Halvimmalle tavalle annetaan lyhyempi takuu ja lyhyempi vakuutus vakuutusyhtiön taholta. Kaikin tavoin annetaan ymmärtää, että halvin on huono ja ei jatkoon! Totta kai ymmärsin ja muutkin ymmärsivät, että näin aina toimitaan. Esitellään Lada, Skoda Octavia ja Rolls Royce. Kokouksessa syntyi massakonsensus, massaymmärrys, että Skoda on meidän ratkaisu. Olin itse Ladan kannalla.
  Halvimman Lada-ratkaisun nimi viemärikielessä on pinnoitus, jonka hinnoitus on halvin. Pinnoituksessa keraamista epoksimassaa kuumennetaan vanhan valurautaviemärin sisään. Skodassa suoritetaan sukitus. Sukituksessa vanhan valurautaviemärin sisään ujutetaan uusi muovinen viemäriputki. Voisiko Martta-liitto sukittaa putket halvemmalla? Seitsemällä veljeksellä sukitettu putki huovutettuna voisi olla ratkaisu? Vai tarttuuko paska veljekseen liian tiukasti? Mietin, millainen viemäri tulisi pukittamalla tai kukittamalla? Voisiko vanhan viemärin putkittaa, niin kuin vauvan liimakorvan? Entä putken nakitus, lakitus, pakitus, kakitus? Voisiko putken korjauksen valita sen mukaan, mikä on viemäriputken habitus? Entä putken plakitus mallilla hammas, kiille, kiillevaurio, plakki, paradontiitti? Ajetaan plakkia vanhan putken alle, jollloin se alkaa heilua ja tippuu itsestään pois. Lähtisin plakittaamaan putket? Urakkasuunnittelija sanoi, että minkä sitten valitsettekin, kaikki tapahtuu laadukkaana käsityönä!
   Haluan ehdottomasti siirtää putkiurakointimallin koulumaailmaan! Sielläkin opetus, kasvatus tapahtuu laadukkaana käsityönä. Mutta vanhemmille voisi tarjota eri tasoista opetusta eri hintaan. Lada-opetus olisi halvin. Siinä opettaja kirjoittaa taululle, mitä oppilas tunnin aikana itse hiljaa opiskelee ja mitkä tehtävät hän hiljaa itse tekee ja muistaa laittaa marginaalit ja alkaa isolla ja lopettaa pisteeseen. Ladassa opettaja touhuaa omia juttujaan Facebookissa ja Veikkauksen nettisivuilla ja haaveilee pääsystä pois. Skodassa opettaja avaa käsitteitä, luo ilmiötason yhteyksiä, on tietoisesti läsnä, mutta ei ihminen tavattavissa, vain virkamiehen totinen kuolinnaamio Verdin oopperassa nimeltä Päivä kuninkaana. Octaviassa opettaja viestii solkenaan kotiin Wilma-viestejä ja saa kodin tuntemaan, että on se, on se antautunut opetukselle. Rolls Roycessa opetus on yksilön tarpeille ilmiöräätälöityä. Oma elämän tilanne huomioidaan koko ajan. Opettaja kannattelee, kantaa, niveltää, veivaa, vaivaa, kaivaa, suhaa ja tekee pedanttia artesaanin, jalopuusepän työtä ja hioo lasta kuin timanttia, aristoteelisesti kätilöi lapsesta osaamista ulos ja asiakkaalle annetaan laatutakuu siitä, että lapsesta voi tulla Da Vincin kaltainen yleisnero tai ainakin hyvä maalivahti jollekin pohjalaiselle 2. divarissa pelaavalle jalkapallojoukkueelle. Hinnastot tiskiin vain. Lada-mallia en suosittele. Kannattaa ottaa se toiseksi kallein. Se muistuttaa vanhaa, entistä suomalaista peruskoulua.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinalaiset pöytätavat

Ystäväni käy työasioidensa takia Kiinassa monta kertaa vuodessa. Hän kuvaili kiinalaisia pöytätapoja kovin erilaisiksi kuin mihin meidät on Suomessa ja muissakin läntisissä maissa  kasvatettu. Syöminen on sotkuista. Roskat heitetään reippaasti lattioille ja seinille. Ruokailu on kovaäänistä. Tarjoilijaa komennetaan kovaan ääneen. Nuudelikeittoja hörpitään äänekkäästi ja maiskutellaan mässyttäen ja roiskuttaen. Röyhtäileminen on tyytyväisen asiakkaan merkki. Ruuan loppuun asti syöminen on epäkohteliasta. Piereskelykin on ihan ok.     Aivan kuin kiinalaiset ilkkuisivat meidän tavoillemme. Nythän on niin, että Kiina on ja tulee olemaan tärkeä kauppakumppani Suomelle vielä pitkään. Itänaapurin kanssa pärjäsimme sodan jälkeisinä vuosina erittäin hyvin, kun meillä oli viinaa vähän ja sekin huonoa ja kallista ja heillä erinomaista ja paljon.  Suomalainen kaupparatsu opetteli mielellään venäläisiä pöytatapoja ja siinä sivussa sovittiin paperikombinaattien ja jäänmurtajien rakentamisesta.

Huonosti kasvatettu lapsi

Puhutaan haastavista, haastavasti käyttäytyvistä lapsista. Väärin. Pitää puhua huonosti kasvatetuista lapsista ja hyvätapaisista lapsista. Oppilas näytti minulle videon, jossa poika on seksuaalisessa kanssakäymisessä kanan kanssa. Ok. Tiedän, että netistä löytyy kaikenlaista, jopa eläinpornoa. Kerroin Wilma-viestissä vanhemmille, että oppilas näyttää tällaista videota kavereilleen ja muutenkin hänen sanavarastonsa käsittelee navan alla olevaa anatomiaa. Muu luokka on mutella, aivan hiljaa, kun yksi saastuttaa ilmaston yltiöseksuaalisella kielenkäytöllä. Äiti vastasi, että oppilaan kanssa on oltava tiukkana. Mitä! Mitä helvettiä? Jos heidän lapsensa kanssa opettaja on liian kiltti/mukava, poika reagoi näyttämällä eläinpornoa ja puhuu rumia? En ymmärrä logiikkaa. Lapsi on huonosti kasvatettu. Minkä minä sille voin? Olisiko sopiva tiukkuus 20 vuotta Siperiassa? Tai vuosi rajavartijana? Laitanko lapsen juoksemaan 20 kilometriä? Kiellänkö syömästä kouluruokaa? Pimeässä kaapissa syyslomaan

Mikael Jungner teki tv-historiaa

Katsoin eilen Farmi-Suomen avausjakson. Jakso linkittyy kasvatukseen, ideaalikasvatukseen, täydellisesti. Suuri, jättimäinen kiitos siitä kuuluu Mikael Jungnerille. Torppari, joka sai määrätä ensimmäisen osallistujan kaksintaisteluun, valitsi Mikaelin. Hän pohjusti filosofiaansa, että hän ei halua pudottaa farmin hommamiehiä, Puuha-Petejä, koska ajatteli, että voimakkaita miehiä tarvitaan farmin jatkotöissä enemmän kuin mahdollisesti ei niin voimakkaita farmin jäseniä. Mikael sai tehtäväksi valita itselleen kaksintaistelupartnerin. Ennen valintaa Mikaelin kanssa muut jäsenet antoivat ohjeita, mm. valitse itseäsi heikompi vastus, niin omat mahdollisuutesi päästä jatkoon kasvavat.  Näin Mikael ei tehnyt.   Mikael valitsi vastustajakseen ensimmäisen jakson voimamiehen, kuningaskotka Janne Ahosen, sen mitä ei-ilmeisimmän. Hän ihasteli Daavid vastaan Goljat-tilannetta. Lisäksi hän perusteli upeasti valintaa moraalisen valinnan näkökulman perspektiivistä. Hän ajatteli, että jos hän valitsee