Olin iloinen kuluneella viikolla. Pidimme kokousta. Käsittelimme klassikkoaihetta: yhteiset pelisäännöt. Keskustelimme sanktiojärjestelmistä. Haluttiin, että jokainen hyvän sanktiojärjestelmän luokassaan hallitseva jakaisi tämän muiden kanssa. Kestoklassikko 2: jaetaan yhdessä toimivia käytänteitä. En jakanut. Minulla ei ole sanktiojärjestelmiä. En pysty järjestelmällisyyteen. Minua loukkaa sanktiojärjestelmät. Minusta ne eivät sovi ihmiselle. Ihmiselle ainut sopiva sanktiojärjestelmä on keskustelu, vuorovaikutus ja empatiaan vetoaminen ja sitä kautta ymmärryksen kalastelu. Tuli puhetta välituntivalvojasta. Jos välituntivalvojalla tulee ongelmia nenäkkäiden lasten kanssa välitunnilla, rankaiseeko valvoja vai viekö valvoja tilanteen luokanopettajalle, joka kuuntelee eläytyen oikeustajua loukanneen lapsen välituntisohlauksen ja puristaa suustaan sitten tuomion kuin sitruunasta mehun. Jossain vaiheessa vedottiin, että luokanopettajalle on korkeampi auktoriteettiasema kuin välituntivalvojalla ja siksi hänellä on enemmän kompetenssia hoitaa lapsen kanssa pihamaalla syntynyt ongelmallinen tilanne kuin pihamaan vartijalla. Joku sanoi, että on ärsyttävää, kun lasten omalla luokanopettajalla on suurempi auktoriteettiasema kuin muilla opettajilla ja siksi muut opettajat ovat toisarvoisempia ja heille vastaillaan nenäkkäästi ja isotellaan, nälvitään, leukaillaan, soitetaan poskea. Keskustelu eteni onneksi terminologiaan auktoriteettiasema ja sen käyttö. Totesin, että auktoriteettiaseman voi saavuttaa vain hyvällä vuorovaikuttamisella, joustavuudella, kuuntelemisella, keskustelemisella, tutustumalla vilpittömästi lapseen ja lapsen kokemusmaailmaan ja elämän tilanteeseen. Välkkävalvoja voi välkän aikana luoda hyvää auktoriteettiasemaa tuntemattomampienkin lasten keskuudessa, jos muistaa olla ihminen ja unohtaa yhteiset pelisäännöt. Yhteiset pelisäännöt luovat keskitysleiri-ilmaston. Yhteiset pelisäännöt eivät koskaan helpota elämää. Tai helpottaa, keskitysleireillä, joissa on herrat ja esineen arvossa elävät vangit.
Olin iloinen siitä, että meille syntyi esiymmärrys auktoriteettiasemasta. Sitä ei anneta, se ansaitaan. Jos välkkävalvoja rällii luokanopettajalle oppilaan yhteisten pelisääntöjen rikkomuksen, hän menettää auktoriteettiaseman oppilaan silmissä ja se on oikein.
Kommentit
Lähetä kommentti