Siirry pääsisältöön

Miltä ruotsin opiskelu maistuu?

 Kysyin 9.-luokkalaiselta pojalta, joka on fiksu, kriittinen, ikäisekseen harvinaisen "omaääninen" ruotsin opiskelusta suomalaisessa peruskoulussa.

- Ootsä oppinut ruotsia miten hyvin koulussa?

-En. En oikeastaan yhtään.

-Miksi et?

- Ei se maistu ollenkaan?

- Jos ruotsi olisi ruokalaji, miten kuvailisit sitä?

- Ei pääruoka. Eikä jälkiruoka. Lisukepöydässä pääruuan vieressä jokin salaatti, mitä ei yleensä koskaan ota lautaselle.

- Salaattikin voi olla hyvä, ruokaisa, herkullinen ja ravitseva.

-Ruotsi ei.

-No, millainen salaatti ruotsi olisi?

- Kuiva porkkanasalaatti.

-Rusinoilla?

- Ilman. Tietysti ilman.

Ihanan kypsä vastaus. Ei ruotsista saa sen kummempaa salaattia. Ei vittu millään.

Kommentit