Käsittämätöntä. Eräs oppilas haki todistuksen. Hän ei päässyt kevätjuhlaan lauantaina muiden kanssa samaan aikaan. Samalla kun hän haki todistuksen, hän haki omat vapepiilonsa koulun tiloista. Viisi erimakuista vapea. Kaikki piilotettuna koulun vessojen kattorakenteisiin. -Ei mulla pelkästään ollut piiloja, hän vastasi. Pitäisikö koulun ylös nostettavat kattopalkit, jonka takana sähköjohdot ja ilmastointiputket kulkevat poistaa? Nykyaikainen koulu muistuttaa vankilaa. Sitten me ihmettelemme, kun oppilaat juoksevat jatkuvasti vessassa ja vessa haisee makealta, ei kuselta ja paskalta. No. Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että se yhteistyötaho, jonka kanssa koulujen pitäisi tehdä yhteistyötä ei ole seurakunta. Kouluihin tarvitaan RiSe ja päihdetyöntekijöitä sekä koulutettuja huumekoiria.
Opettajan työ 2000-luvulla